Business intelligence software is voor 60 procent van de (it-) managers te kostbaar, te ingewikkeld en te zwaar. Een nog grotere groep (80 procent) denkt dat een beter gebruik van business intelligence de concurrentiekracht van de organisatie zou vergroten. Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau BizTechReports in opdracht van softwareleverancier Unit4.
Voor het onderzoek werden 120 managers en it-managers in Europa, de Verenigde Staten en Canada ondervraagd. 72 procent van de ondervraagden geeft aan dat de analysesoftware die ze nu gebruiken te veel gecentraliseerd is bij de financiële afdeling. Iets minder, 63 procent, zegt dat bi meer gericht is op lange termijnplanning dan op dagelijkse, operationele beslissingen. Volgens zeven op de tien managers zou analysesoftware met meerdere modules en waarbij je afrekent naar gebruik, bijdragen aan een breder draagvlak en gebruik in de organisatie.
'De meeste huidige bi-systemen zijn jaren geleden geleverd door de grote erp-leveranciers', zegt Jeroen Philippi, marketingmanager bij Unit4. 'Deze systemen zijn na een overname opgenomen in het productportfolio. De implementatie gaat vaak gepaard met hoge investeringen en lange doorlooptijden. Door de complexiteit worden bi-systemen uitsluitend gebruikt binnen hogere managementlagen. Deze systemen zijn niet meer van deze tijd, waarin binnen alle lagen van het bedrijf snelle besluitvorming noodzakelijk is. Flexibele en kleinschalige analysetools kunnen ook veel beter helpen bij big data-uitdagingen.'
Natuurlijk wordt je concurrentiekracht groter als je beter zicht hebt op je eigen prestaties. Helaas realiseren veel bedrijven niet in welke mate dit mogelijk is en echt goede mensen aantrekken maar vooral houden blijkt toch vaak lastig. Het ontbreken van voldoende kennis in de top van bedrijven over business intelligence is vaak een grote tekortkoming. Veelal onderin de organisatie zit deze kennis wel. Vaak voelen deze mensen zich niet gehoord of geraadpleegd en gaan dus elders hun kennis benutten. In de hedendaagse directie structuur ontbreekt nogal eens een CIO. Ook het op orde hebben van je interne processen zorgt ervoor dat je sneller kunt acteren op allerlei gebied. Als er voldoende kennis aanwezig is en er voldoende aandacht besteed is aan b.v. de ICT architectuur dan kan dit zorgen voor succes. Als dit niet of minder op orde is dan wordt het voor de meeste bedrijven een duur traject met weinig zichtbaarheid voor de eindgebruiker.
Dit geldt niet alleen voor dit type software, ik denk, dat 99% van de ‘Word’ gebruikers nog geen 5 % van de mogelijkheden gebruikt. En dat geldt ook voor Excel en Powerpoint. Wanneer komt Windows nu eens met een ‘Office Light’ voor een paar Euro?
Waar ligt het aan dat mensen maar 5% gebruiken, omdat ze:
– niet voldoende geschoold worden
– niet regelmatig nieuw bijgeschoold worden
– geen tijd nemen om hun tools goed te gebruiken…steven covey noemt dat “sharpen the saw”
het heeft geen zin mensen veel te leren als ze het maar een enkele keer gebruiken. managers hebben vaak geen tijd en zin, of durven niet. dus zorg dat hiervoor iemand een rol heeft om allerlei overzichten te produceren, deze zal de tools omarmen en volledig benutten.
.
A fool with a tool is still a fool.
Pas als je kunt rekenen mag je een rekenmachine gebruiken.
Voordat je een tool zinnig kunt gebruiken dien je eerst te weten wat je moet doen. Pas dan kun je bepalen of een tool dat meer of minder kan ondersteunen. Als je weinig ‘business intelligence’ hebt, helpt een tool je ook niet.
Als een tool ’te ingewikkeld’ is, hoe kun je dan de orakels van het tool vertrouwen?