Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Samenwerken

Marktplaats.nl verbetert klantervaring met SAS

03 oktober 2012 - 14:533 minuten leestijdActueelData & AIMarktplaats.nlSAS
Sander Hulsman
Sander Hulsman
Chief Digital Content

Marktplaats.nl zet SAS Analytics in om op basis van gedetailleerd inzicht in klantgegevens en aankoopgedrag de klantbenadering optimaal in te richten. De juiste aanbieding op het juiste moment zorgt direct voor een positieve klantervaring. Marktplaats.nl gebruikt de verzamelde data om bezoekers gericht advertenties aan te bieden, op het juiste moment en in het juiste ‘umfeld', ook via mobiele apparaten en via social media zoals Facebook.

'Het is ons doel bezoekers precies die informatie en producten te bieden waarnaar ze echt op zoek zijn', zegt Natasha Zharinova, hoofd strategie en finance bij Marktplaats.nl. 'De gebruikerservaring staat centraal bij alles wat we doen. Met SAS halen we zinvolle inzichten uit grote hoeveelheden gestructureerde en ongestructureerde gegevens en verbeteren we zo onze dienstverlening aan klanten en adverteerders.'

Passende aanbiedingen

'Doordat we wel twee tot drie lagen de diepte in gaan, zijn we in staat om het gedrag van onze bezoekers ook daadwerkelijk beter te begrijpen en hierop in te spelen', vervolgt Zharinova. 'We kijken naar patronen van zowel koop- als verkoopgedrag. Klanten die bijvoorbeeld zoeken in categorieën waarin kinderkleding wordt verkocht, groeperen wij in het segment 'ouders'. Op basis van de kledingmaten waarin zij zoeken, stellen wij de leeftijd van hun kind vast. Met deze informatie in de hand sturen wij hen, als zij er prijs op stellen, regelmatig passende aanbiedingen.'

Met SAS kan Marktplaats.nl inspelen op veranderend klantgedrag. Zharinova: 'We weten hoe externe variabelen als tijd en datum, schoolvakanties en zelfs het weer het handelen op onze site beïnvloeden. Nu kunnen we nauwkeurige voorspellingen doen op basis van deze informatie. Door de tijdreeksen en historische data te relateren aan externe variabelen voorspelt Marktplaats.nl hoeveel handel op een bepaald moment gaat plaatsvinden en in welke producten. Daarnaast wordt predictive analytics ook gebruikt om de eigen diensten verder te ontwikkelen, hierbij wordt rekening wordt gehouden met de wijze waarop aanbiedingen elkaar beïnvloeden.'

Datagedreven programma’s

Het customer lifecycle management-programma van Marktplaats.nl ondersteunt zakelijke klanten.'Admarkt' is het performance-gebaseerde advertentieproduct van Marktplaats.nl waar mkb-ondernemers zelf mee kunnen werken. Sinds 2007 is Admarkt een onderdeel van Marktplaats' zakelijke aanbod. 'Datagedreven programma's helpen onze mkb-klanten succesvol zakendoen via Marktplaats', aldus Zharinova. ‘We gebruiken SAS om klantsegmenten te definiëren voor een geautomatiseerd customer lifecycle-programma dat de zakelijke klant op verschillende momenten ondersteunt. Vanaf de eerste stappen, via het verbeteren van de resultaten en het vergroten van de zichtbaarheid, tot en met het reactiveren van klanten die minder actief zijn.'

'Met SAS kunnen we informatie uit enorme hoeveelheden gegevens en databronnen toegankelijk en bruikbaar maken', zegt Zharinova. 'We zijn nauwelijks tijd kwijt aan het verzamelen van gegevens en kunnen ons concentreren op het benutten van waardevolle inzichten en klantgegevens. Met minimale inspanningen beschikken we over grafisch weergegeven rapportages en antwoord op ad hoc-vragen en specifieke 'wat gebeurt er als'-vragen. Rapporten zijn voor verschillende afdelingen meteen en gemakkelijk te gebruiken in elk gewenst formaat zoals Powerpoint, Excel of Word. Ze kunnen ook snel en gemakkelijk verspreid worden. Daardoor is er bedrijfsbreed een eenduidige kijk op de werkelijkheid en worden beslissingen genomen op basis van feiten. Een ander voordeel van SAS is dat we de herkomst van de data precies kennen. Als iets dan niet helemaal gaat zoals verwacht, duiken we dieper de data in om een gedetailleerde verklaring te vinden.'

Meer over

Business IntelligenceSAS-software

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    Computable.nl
    AchtergrondData & AI

    Marktplaats.nl benut met SAS markt- en klantkennis

    SAS Oud Bussum kantoor
    AchtergrondData & AI

    SAS verliest kort geding hondenhotel buurvrouw

    ActueelSoftware & Development

    SAS boekt in 2012 recordomzet door big data

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs