Microsoft brengt Office 365 op de markt

28-06-2011 10:58 | Door Pim van der Beek | Lees meer artikelen over: Groupware, Office | Lees meer over het bedrijf: Microsoft | Er zijn 21 reacties op dit artikel | Permalink

Softwareleverancier Microsoft start 28 juni 2011 met de wereldwijde verkoop van het online kantoorsoftwarepakket Office 365. Het pakket wordt vanuit de Verenigde Staten via verschillende landenkantoren geïntroduceerd. Sinds april 2011 is er al een bètaversie beschikbaar. Door de marktintroductie wordt de concurrentieslag met zoekgigant Google, dat kantoorpakket Google Docs levert, aangegaan.

Microsoft Office 365 is een bundeling van de 2010-webversies van Office, Sharepoint, Exchange en Lync (voorheen Office communication Server). De kantoor-, samenwerking-, mail- en vergadersoftware is de opvolger van BPOS (Microsoft Business Productivity Online Suite). Dat is een bundeling van de 2007-versies van de websoftware.

Naast nieuwe functionaliteit, nieuwe gebruikersschermen en koppelingen tussen de onderdelen van de suite noemt marketingdirecteur Online Services van Microsoft Hans van der Meer als voordeel dat de nieuwe webdienst-suite beschikbaar is vanaf één gebruiker. Daarmee richt de leverancier zich specifiek op de groeiende groep zzp'ers. BPOS kan vanaf vijf gebruikers worden afgenomen.

BPOS-gebruikers worden op termijn gemigreerd naar Office 365. De leverancier verzekert dat dit in goed overleg met de klant gebeurt.

Cloudsceptici

Tijdens de presentatie van het nieuwe kantoorpakket zal de leverancier nog wat vragen moeten pareren van sceptici van cloud computing. Microsoft maakte in de week van 20 juni 2011 excuus voor een hardwarestoring in een van zijn datacenters. Daardoor was BPOS voor een deel van de gebruikers niet toegankelijk. Die storing kwam op een ongelukkig moment zo vlak voor de introductie van het nieuwe online kantoorpakket Office 365.

Reacties op dit artikel
De redactie vindt deze reactie: OKReza Sarshar, 28-06-2011 12:59
Er zijn genoeg maatwerkapplicaties en softwares (b.v. Faxination i.c.m. Exchange) die van Office gebruik maken voor het verwerken en/of presenteren van output(b.v. door middel van macro`s). Ik ben benieuwd hoe deze applicaties hun werk kunnen doen als Office in Cloud zit!!
 
Zou mooi zijn als Microsoft met een vergelijking komt tussen de kosten van deze oplossing en de traditionele Office voor een onderneming van circa 300-400 gebruikers.
Of weet iemand of deze ergens te downloaden is!!
De redactie vindt deze reactie: OKMarc Enschede, 28-06-2011 13:14
MS gaat Google achterna, terwijl Apple kiest voor hybride model (apps lokaal en storage in de cloud).
 
Benieuwd welk model een succes gaat worden.
De redactie vindt deze reactie: OKDanny Burlage, 28-06-2011 15:02
Microsoft gaat niet geheel Google achterna, ze blijven bij het hybride model waarbij Office lokaal (kan) draaien, maar ook in de Cloud. Daarbij vind data Verwerking en opslag plaats in de Cloud. Organisaties kunnen er overigens voor kiezen geheel lokaal te blijven draaien.
De redactie vindt deze reactie: OKRobbert van Gorp, 28-06-2011 15:32
@Marc. MS doet hiermee eigenlijk wel hetzelfde hoor. Je bent inderdaad in staat alles online te gebruiken, maar je kunt ook gewoon werken met bijvoorbeeld Outlook 2010 of 2011 voor Mac.
 
De koppelingen werken echt uitstekend. Zelf werk ik met de BETA en ga dit account zeker omzetten. Ik gebruik het op zowel een Mac als Pc, met lokale applicaties. Mijn mail gewoon in Outlook (beheer 4 adressen via 1 office 365 account), Word/Excel doe ik op beide computers en sla ik op rechtstreeks in Sharepoint.
 
Voor die 5 euro per maand is het voor zzp-ers en kleine ondernemers leuk, maar ook voor grotere bedrijven is dit een ideale oplossing.
De redactie vindt deze reactie: Matigjozik, 28-06-2011 16:51
Office365: zou het wel of niet functioneren op 29 februari? ;-)
De redactie vindt deze reactie: OKKees-Jan Schil, 28-06-2011 16:56
@ Robbert: punt van aandacht is wel dat die 5 euro per maand geldt voor het Small Business model, waarvoor Microsoft in principe geen support biedt (letterlijk: zoek het zelf op). De Enterprise-plans hebben een hoger prijskaartje maar bieden ook meer, inclusief telefonische support. Maar inderdaad: de gebruiker die een beetje IT-savvy is heeft met het Small Business pakket een prima oplossing in huis.
De redactie vindt deze reactie: OKReza Sarshar, 28-06-2011 23:17
Ik heb nog geen reactie kunnen zien over deze oplossing in een bedrijf met +200 gebruikers en de ict-architectuur en maatwerken die verweven zijn in Office. Hopelijk zijn er ook echte referenties,ik bedoel daarmee geen geval van bijvoorbeeld Robert.
De redactie vindt deze reactie: TopErwin van Londen, 29-06-2011 2:29
Het leuke komt nog op het moment dat er een discussies gaat ontstaan onder welke legale entiteit de data komt te vallen. In the US patriot act staat namelijk dat alles wat zich op amerikaans grongebied bevindt automatisch valt onder de US federale jurisdictie plus dat alle US export reguleringen van toepassing zijn. Op het moment dat je jouw data wilt versturen naar een lands waar een RED-flag aanhangt ben je automatisch strafbaar en kun je bij je volgende bezoek aan de US wel een heel lang "vakantie" vieren. Dat "alles" moet je ook daadwerkelijk zo opvatten. Zelfs het gesproken woordt valt daar onder. Dit houdt dus onder meer ook in dat je helemaal niets meer te vertellen hebt welke instantie wel of geen inzage mag hebben in jouw data. In nederland is hierover nog een rechtzaak te beginnen. Op het moment dat je je data in de MS/Google/anderen cloud fietst ben je overgeleverd aan de "goodwill" van amerikaanse diensten.
 
Veel succes.
De redactie vindt deze reactie: TopGuido Groeneweg, 29-06-2011 5:37
@Erwin,
Het zit iets lastiger.
 
Microsoft Office 365 slaat de data op in de regio waar je zit, dus in ons geval wordt de data opgeslagen binnen de EU.
Omdat er wetgeving in de EU is dat data alleen met jouw toestemming naar andere regio's mag worden verplaatst, zal de data dus ook niet "zomaar" op Amerikaans grondgebied komen.
 
Het probleem is echter dat Microsoft een Amerikaans bedrijf is en daardoor valt de data toch onder de Patriot Act. Hier zit Microsoft dus klem : Vanuit Amerika kunnen ze gedwongen worden om de data te openbaren, vanuit de EU worden ze gedwongen daar eerst jouw toestemming voor te vragen.
 
Microsoft zegt zelf dit:"While Microsoft’s policy is “not to use [your data] for other purposes”, governments in a heightened state of awareness are highly interested in business and university data. But there, of course, often needs to be probable cause of suspicion before a law enforcement authority can act."
 
Hiermee geven ze dus aan waar hun prioriteiten liggen, omdat ze een dergelijk Amerikaans bevel niet naast zich neer kunnen leggen.
 
Dit privacy-lek is dus bij alle Amerikaanse bedrijven het geval en niet typisch Microsoft.
De redactie vindt deze reactie: GoedReza Sarshar, 29-06-2011 8:28
Beste Guido en Erwin,
Een zeer interessant onderwerp! Ik ging er vanuit dat MS de richtlijnen van EU gaat volgen maar zo te zien het zit een beetje anders in elkaar. Ik denk dat MS deze gaat/moet veranderen anders zullen ze probleem krijgen met hun cloudbeleid in EU en sterker nog weer ruzie krijgen met mevrouw Kroes!
De redactie vindt deze reactie: GoedGuido Groeneweg, 29-06-2011 8:53
@Reza,
 
Zoals ik aangaf, zit Microsoft, net als andere amerikaanse cloudleveranciers, in een spagaat tussen EU- en VS-wetgeving.
 
Microsoft en andere amerikaanse cloudleveranciers kunnen in deze niets wijzigen, omdat ze als amerikaans bedrijf onder de amerikaanse wetgeving vallen.
 
Dit is reeds bekend bij de EC, maar de enige oplossing is een wijziging in de amerikaanse wetgeving.
De redactie vindt deze reactie: GoedReza Sarshar, 29-06-2011 9:08
@Guido,
 
Best lastig voor MS!! Wat denk je dat het met MS clouddiensten en producten in EU gaat gebeuren? Dit wordt toch een blok aan hun been!! Als we deze lijn doortrekken dan zien we dat dit probleem ook voor bedrijven zoals Google, Citrix, VMWare, EMC, Oracle etc en hun cloudoplossing gaat gelden. Hoe denk je dat ze dit gaan oplossen? Ze moeten toch hun product in EU kunnen verkopen. Denk je dat de wijziging in Amerikaanse wetgeving de enige oplossing is?
De redactie vindt deze reactie: GoedGuido Groeneweg, 29-06-2011 9:45
@Reza
 
Het klopt dat dit probleem veel breder is dan alleen Microsoft en de amerikaanse bedrijven zelf kunnen dit probleem niet oplossen.
 
Op dit moment is de Europese Commissie (EC) zich aan het beraden hoe privacy in de cloud vorm moet gaan krijgen, maar de oorzaak ligt in de amerikaanse anti-terrorisme wetgeving.
De redactie vindt deze reactie: OKReza Sarshar, 29-06-2011 11:04
Dit heb ik net op Computable gelezen (Office 365 en Canon, Eneco, DSM):
 

Microsoft verwacht ook klanten te winnen onder de overheidinstanties en financiële instellingen. Daarbij garandeert de softwareleverancier dat gegevens worden opgeslagen in het Microsoft-datacenter in Ierland zodat wordt voldaan aan wet- en regelgeving voor de opslag van bedrijfsdata op Europees grondgebied.
 
Opgelost!!!!??
 

Terug naar mijn vraag boven op de pagina, ik ben benieuwd naar de kosten van deze oplossing in vergelijking met de traditionele Office. Want ik heb laast iets gelezen wat mij zeer heeft verbaasd.
De redactie vindt deze reactie: Goedmm, 29-06-2011 16:58
"Microsoft verwacht ook klanten te winnen onder de overheidinstanties en financiële instellingen. Daarbij garandeert de softwareleverancier dat gegevens worden opgeslagen in het Microsoft-datacenter in Ierland zodat wordt voldaan aan wet- en regelgeving voor de opslag van bedrijfsdata op Europees grondgebied.
 
Opgelost!!!!??"
 
Nee helaas, niet opgelost. Microsoft kan helemaal geen garanties in dezen doen - Microsoft is gewoon té United-Staterig in hart en nieren. Verder houdt die Europese wet- en regelgeving trouwens gewoon in dat justitie gewoon gehoor zal geven aan verzoeken uit de USA bij 't afluisteren van onze data, voor zover dat niet al voor 100% wordt afgeluisterd hier. (Met systemen zoals Carnivore, als ik de naam goed onthouden heb.)
De EU loopt in veel zaken achter de USA aan en het houdt in dit geval ook in dat "we" (lees: de (vriendjes)politici hier) onze privacy en data graag delen met de USA. Een soort samenwerkingsverband zeg maar, waarschijnlijk flink gesponsord (lees: omkoping van onze politici).
De redactie vindt deze reactie: OKReza Sarshar, 29-06-2011 22:33
@mm: Helemaal mee eens. Het was een cynische opmerking ( opgelost!!??). Natuurlijk dat het niet opgelost is en dat verhaal van MS wat op deze site staat niet klopt!
De redactie vindt deze reactie: OKGuido Groeneweg, 30-06-2011 9:19
@Reza
 
Het klopt wel wat Microsoft zegt, in zoverre dat dit voldoet aan de europese wet- en regelgeving.
 
Dat de amerikaanse overheid via justitie toegang tot data die bij Microsoft en andere amerikaanse bedrijven staat kan vorderen, staat hier in principe los van.
De redactie vindt deze reactie: OKPub, 04-07-2011 16:36
Hmm, was ik net van plan om met een bedrijfje met 65 medewerkers over te gaan. Zal het nog even uitstellen dus.
Het ziet er allemaal zo mooi uit die 'cloud', maar ondertussen verkoopt iedereen zijn bedrijfsgeheimen(voor zover die er nog zijn).
De redactie vindt deze reactie: OKWillem, 04-07-2011 17:04
De grote spionagediensten als de voormalige KGB, CIA, de Chinezen etc. houden zich veel meer bezig met bedrijfspionage dan met de traditionele spionage.
 
Als je documenten in de cloud opslaat, dan zullen deze dus door deze diensten ingelezen worden. Mochten er hier belangrijke bedrijfsgeheimen tussen zitten, dan mag je ervan uitgaan dat deze bij je internationale concurrent komen te liggen.
 
Kortom, alleen voor kleine bedrijven zonder bedrijfsgeheimen is de cloud een oplossing.
De redactie vindt deze reactie: OKGuido Groeneweg, 04-07-2011 22:39
Alle documenten die worden opgeslagen in de Microsoft cloud zijn met encryptie beveiligd. Het is niet mogelijk om "zomaar" documenten van anderen in te lezen of te stelen.
 
Waar het over gaat is de kans dat wanneer er onderzoek wordt gedaan naar jou in het kader van anti-terrorisme, dan kan de Amerikaanse justitie via Microsoft jouw informatie opvragen.
Eerder is opgemerkt dat dit ook via Europese wegen zou kunnen, dus het is maar de vraag of de Patriot Act ook daadwerkelijk tegen jou gebruikt wordt.
 
Buiten de Patriot Act is je data bij Microsoft veiliger dan op je eigen netwerk over het algemeen het geval is.
De redactie vindt deze reactie: OKPeter, 05-07-2011 9:28
@Guido
Het is algemeen bekend dat Amerikaanse overheidsdiensten backdoors in veel (gesloten) encryptiestandaarden hebben. Daarnaast hebben ze ook hele voetbalvelden vol met servers staan voor informatieverwerking. Dus die encryptie van Microsoft is voor ze geen enkel probleem.
 
Sinds Wikileaks is ook openlijk bekend dat Amerikaanse diplomaten zich actief bezig houden met spionage en plegen van strafbare feiten om hiermee Amerikaanse zakelijke belangen te behartigen.
Het is dus ook redelijk naïef om te denken dat je data in de (Amerikaanse) cloud veilig is.
 
Los daarvan heb je nog het feit dat hierdoor zwaar afhankelijk wordt van het internet die steeds meer last krijgt van criminele elementen die alles op alles zetten om gewin te halen uit gebrekkige beveiliging. Is het niet misbruik maken van technische onvolkomenheden dan wel misbruik maken van verantwoordelijke mensen die onbewust of bewust hier aan mee werken.
Of men gaan doodleuk Office 365 DDOSen omdat het kan.
20 vacatures
Senior Systeembeheerder

De Bascule , Duivendrecht

Systems Engineer

Travix Nederland B.V. , Amsterdam

Netwerk- Systeembeheer

Wazda-IT Solutions , Goor

Managed Services Engineer m/v / systeembeheerder

PK Automatisering , Assen

Senior systeembeheerder

Openbare Bibliotheek Amsterdam , Amsterdam

Top 10 Reagerende members