Markten en divisies boeken minder omzet, behalve overheid/zorg

Ordina boekt meer winst door reorganisatie

08-11-2012 09:48 | Door Sander Hulsman | Lees meer artikelen over: Social media, Apps, Oracle-applicaties | Lees meer over het bedrijf: Ordina | Er zijn nog geen reacties op dit artikel | Dit artikel heeft nog geen cijfer (te weinig beoordelingen) | Permalink
Ordina

Ict-dienstverlener Ordina zag in het derde kwartaal van 2012 zijn winst ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder met acht ton stijgen naar 2,7 miljoen euro. Ook de winstmarge steeg in deze perioden van 1,9 naar 2,8 procent. Toch zag Ordina zijn omzet met 4,5 procent afnemen van 99,8 miljoen naar 95,3 miljoen euro. De dienstverlener dankt de verbeterde winstgevendheid aan de reorganisatie die in 2011 is doorgevoerd.

In zijn rapportage over het derde kwartaal probeert Ordina vooral de nadruk te leggen op de positieve ontwikkelingen binnen het bedrijf. Als er gekeken wordt naar omzetten per markt of divisie, dan gaat het niet zo goed met de dienstverlener. Alleen in de markt overheid/zorg wist Ordina meer omzet te generen ten opzichte van het derde kwartaal van 2012. Alle overige markten en divisies boekten negatieve resultaten (zie kader). In België bleven de resultaten dusdanig achter, dat de dienstverlener gedwongen werd in te grijpen. Er werden dan ook 'maatregelen getroffen om het kostenniveau in lijn te brengen met de marktomstandigheden', aldus Ordina-ceo Stépan Breedveld.

Vooruitzichten

De economische vooruitzichten en de ontwikkelingen in de markten waarin Ordina opereert, blijven onzeker. Dit geldt zowel in Nederland als in België. Daardoor blijft de omzetontwikkeling en daarmee het resultaat moeilijk voorspelbaar. Ordina verwacht dat onder gelijkblijvende marktomstandigheden de huidige ontwikkeling van het resultaat zich in het vierde kwartaal voortzet. Organisaties blijven volgens de dienstverlener voorzichtig in het aangaan van grote projecten.

Ordina richt zich voor de toekomst op nieuwe opdrachten die onlangs zijn binnengehaald. Het bedrijf doelt hier op de uitbesteding van de volledige ict-infrastructuur door Stichting Dichterbij aan Ordina en Inter Access. Ook het Nationaal Archief en Inspectie voor het Onderwijs kozen Ordina als ict-partner voor applicatieontwikkeling en -beheer. Voor Equens verzorgt Ordina het onderhoud en beheer van Oracle EBS, Hyperion en business intelligence. De nieuwe Mobile-unit gaat twee klussen bij Philips doen. Het gaat hier om de uitbreiding van de camera-app Philips Vital Signs en het life cycle management van de apps. Ook heeft Ordina op verzoek van De Volkskrant alle Facebook-berichten over Project X in Haren in kaart gebracht. Verschillende hulpdiensten zijn geïnteresseerd in deze dienstverlening.

Medewerkers en schuldpositie

Het aantal Ordina-medewerkers is eind derde kwartaal uitgekomen op 2904 fte's. Een daling van tweehonderd medewerkers ten opzichte van het derde kwartaal in 2011. Ten opzichte van het tweede kwartaal van 2012 is er sprake van een lichte daling van 32 fte's.

De netto schuldpositie van Ordina bedraagt in het derde kwartaal van 2012 21,9 miljoen euro. In hetzelfde kwartaal een jaar eerder was dit nog 56,4 miljoen euro. Ten opzichte van het tweede kwartaal van 2012 (20,4 miljoen euro) is er sprake van een lichte stijging van 1,5 miljoen euro.

Productiviteit stabiliseert

'De verbetering van onze winstgevendheid heeft zich in het derde kwartaal voortgezet', zegt Ordina-ceo Stépan Breedveld over de resultaten. 'En dat in een traditioneel rustige periode met veel vakantiedagen. De kostenmaatregelen die we medio 2011 hebben ingezet hebben duidelijk een structureel effect. Daarnaast stabiliseert de productiviteit over het derde kwartaal zich op een hoger niveau dan in de vergelijkbare periode in 2011.'
Resultaten

 Omzet per markt (in miljoenen euro)

 

Q3 2011

Q3 2012

Verschil

Overheid/Zorg

38,4

39,1

 1,8%

Financiële dienstverlening

32,2

29,9

-7,1%

Industrie

29,2

26,3

-9,9%

Totaal

99,8

95,3

-4,5%

 

Omzet per divisie (in miljoenen euro)

 

Q3 2011

Q3 2012

Verschil

Professional  Services & Projects

70,2

67,3

  - 4,1%

Business Solutions

  7,6

  6,8

 -10,5%

Consulting

10,0

  8,3

 -17,0%

België/Luxemburg

17,8

17,0

   -4,5%

Onderlinge dienstverlening

 -5,8

 -4,1

- 29,3%

Totaal

99,8

95,3

  - 4,5%

Deel dit artikel via LinkedIn
Deel dit artikel via Facebook
Deel dit artikel via Twitter

Top 10 reagerende bezoekers
      Aantal
reacties
Gemiddelde
waardering
Klik voor meer info 1 1991 6.86
Klik voor meer info 2 1502 6.67
Klik voor meer info 3 1142 6.67
Klik voor meer info 4 1218 6.63
Klik voor meer info 5 879 6.58
Klik voor meer info 6 584 6.32
Klik voor meer info 7 416 6.29
Klik voor meer info 8 1083 6.07
Klik voor meer info 9 701 6.05
Klik voor meer info 10 461 6.04