Atos schort pensioenbetalingen op

Ict-dienstverlener heeft een achterstand van 10,9 miljoen euro

11-01-2013 14:56 | Door Sander Hulsman | Lees meer over het bedrijf: Atos | Er zijn 22 reacties op dit artikel | Permalink
Geld

Ict-dienstverlener Atos heeft een schuld van 10,9 miljoen euro bij Pensioenfonds Atos. Eind 2008 kwamen beide partijen een betalingsregeling overeen om de te lage dekkingsgraad van het fonds aan te pakken. Medio 2012 heeft Atos de afgesproken betalingen gestaakt. De reden die het bedrijf volgens het pensioenfonds aanvoert, is dat het anders in financiële problemen zou komen.

Eind 2008 was de dekkingsgraad van Pensioenfonds Atos lager dan 100 procent. Daarom is er een herstelovereenkomst met Atos afgesproken waarin extra betalingen zouden worden gedaan. Beide partijen spraken af om met het extra geld de dekkingsgraad weer boven de 105 procent te krijgen.

Afspraken

Afgesproken werd dat van 2010 tot en met 2013 3 procent extra premie betaald zou worden met een minimum van 6,5 miljoen euro per jaar. Daarnaast zou Atos van 2011 tot en met 2013 bijstortingen doen van tien miljoen euro per jaar. In deze zelfde vier jaar zou Atos het pensioenfonds een achtergestelde lening geven van 7,5 miljoen euro per jaar en tot slot zouden er extra stortingen gedaan worden tot 36 miljoen euro, als de dekkingsgraad onder een vooraf bepaald minimum zou blijven.

Volgens het pensioenfonds bleef de dekkingsgraad eind 2011 onder het voor dat meetmoment afgesproken minimum. Vooral de economische crisis, de lage rentestand en vooral een verdere stijging van de levensverwachting zouden hiervan de oorzaken zijn. Hierdoor waren er in 2012 extra betalingen noodzakelijk van 5,8 miljoen euro.

Betalingsachterstand

Atos heeft medio 2012 aangegeven dat betaling van de extra bedragen zou leiden tot een cash-probleem in dat jaar. Atos wijt dit vooral aan de verminderde activiteiten in Nederland. Daarnaast vond de dienstverlener dat de herstelovereenkomst niet meer evenwichtig was. Atos is volgens het pensioenfonds op dat moment gestopt met het betalen van de maandelijkse termijnen van de 3 procent extra premie en heeft het evenmin de extra betalingen van 5,8 miljoen euro gedaan. Ook de vierde termijn van de in 2012 verschuldigde achtergestelde lening is niet aan het pensioenfonds overgemaakt. Hierdoor is de betalingsachterstand van Atos opgelopen tot 10,9 miljoen euro.

De afgelopen tijd zijn Atos en het pensioenfonds in gesprek geweest over het hervatten van de betalingen. Het pensioenfonds hield vast aan de eerder gemaakte afspraken. Atos heeft verschillende voorstellen gedaan om de herstelovereenkomst te wijzigen. Voor Pensioenfonds Atos was dit niet genoeg en de organisatie verwacht niet meer met Atos tot overeenstemming te komen.

Reactie Atos

Een woordvoerster van Atos laat weten dat de ict-dienstverlener en het pensioenfonds hebben besloten hun meningsverschil voor te leggen 'ter arbitrage'. Zij zegt: 'Atos is van mening dat de effecten van de toegenomen levensverwachting door het huidig herstelplan te veel bij de werkgever komen. Hierover verschilt Atos principieel van mening met het pensioenfonds.' Omdat de zaak nu bij een arbiter ligt wil Atos verder geen reactie geven.
Reacties op dit artikel
De redactie vindt deze reactie: OKbert, 11-01-2013 16:17
Eerst Capgemini negatief in het nieuws, nu Atos dat geen pensioenbetalingen meer doet. Het gaat echt slecht in de Nederlandse it. Whats next?
De redactie vindt deze reactie: OKdaiblue, 12-01-2013 21:09
Lijkt mij wel duidelijk wat next is, een hele grote sanering van de NL ICT sector aankomende....prepare youself
De redactie vindt deze reactie: OKJan, 13-01-2013 10:01
@bert.
Lees jij alleen de computable of ook wel eens een krant?
De redactie vindt deze reactie: MatigRik, 13-01-2013 14:13
Klinkt als een nette en beschaafde werkgever.
De redactie vindt deze reactie: OKCL, 13-01-2013 18:57
Nu zijn de jongens van CAP en ATOS ook niet echt goed bezig laatste paar jaar. Veel management overhead, outsourcing avonturen in India dat volgens mij alleen maar geld kost (verliezen van onderhoudscontracten aan partijen die niet outsourcen) en goede mensen die al lang zijn vertrokken.
 
Het hoeft maar beetje minder te draaien met de economie en ze krijgen het meteen moeilijk.
De redactie vindt deze reactie: OKSjoerd, 14-01-2013 8:57
Het mag dan wel slecht met een paar grote ICT bedrijven gaan maar dat hoeft nog niet te betekenen dat het slecht met de hele ICT gaat. Een uitgelezen kans voor journalisten om dat eens onder de loep te nemen en te kijken wat er loos is.
De redactie vindt deze reactie: OKMaarten, 14-01-2013 11:31
Zou het wellicht te maken hebben met de werkingsfeer van de SFU en dat mogelijk ook Atos nu onder het STIPP pensioen is komen te vallen? Hoofd activiteit is denk ik nog steeds van dergelijke bedrijven ter beschikking stellen van personeel aan derden. Begrijp dat veel ICT bedrijven momenteel onder STIPP zijn komen te vallen.
De redactie vindt deze reactie: OKHarry, 14-01-2013 12:33
Dit is nu niet direct de publiciteit waar je als bedrijf op zit te wachten. Weliswaar geldt op dit moment "voor jou 10 anderen", maar aan elke crisis komt een eind. En of potentiële werknemers dan nog op Atos zitten te wachten is nog maar de vraag. Bovendien, cashflow-problemen op straat gooien helpt niet echt in aanbestedingstrajecten. Beide effecten zouden wel eens kunnen wijzen op een terugtrekking van Atos uit de Nederlandse markt.
De redactie vindt deze reactie: OKMightymike, 14-01-2013 12:56
Wat is hier negatief aan ? Er was een toezegging gedaan om de tekorten aan te vullen echter is later gebleken dat het tekort is te wijten aan een stijgende levensverwachting. Dat nu de werkgever vindt dat dat niet helemaal op haar conto komt te vallen is terecht. En dat laatste zeg ik als insider. Om iedereen de put in te praten is onterecht gezien de prestaties van Atos. Atos is een van de weinigen die de organic growth heeft verwezenlijkt om een speler op wereld niveau te worden wat tot nu toe ook crisis bestendig is gebleken.
De redactie vindt deze reactie: OKMichel de Rooij, 14-01-2013 12:58
Prettig nieuws voor de (aanstaande) werknemer of partner(s). IT sector draait niet slecht, maar de opgeblazen generieke dienstverleners met teveel lagen hebben een probleem.
De redactie vindt deze reactie: OKJasper Siegmund, 14-01-2013 13:05
@Harry, ik denk niet dat dit op straat gegooid is. Ik heb dezelfde brief gehad van het pensioenfonds en waarschijnlijk is die brief in handen gekomen van de media. Op zich is het een kwalijk verhaal natuurlijk, maar het gaat hier wel om extra betalingen bedoeld ter aanvulling van een tekort. Er zijn genoeg bedrijven waar zo'n regeling in het geheel niet bestaat en de pensioenfondsen dus sowieso met een groter tekort zitten. In de basis is dat tekort een probleem van het pensioenfonds, niet van de werkgever. Vind het ook nogal straf om dit maar meteen te koppelen aan terugtrekken uit de markt. Vergeleken met de concurrentie doet Atos het helemaal niet zo slecht in Nederland.
De redactie vindt deze reactie: OKJohn King, 14-01-2013 13:13
@Jasper,
Je gaat wel kort door de bocht. Atos heeft de regeling getroffen en bewust de medewerkers niet betrokken in bijvoorbeeld premieverhoging. In ruil is er minder loonsverhoging gegeven en soms nullijn. Als je als werkgever dan, zonder dit kenbaar te maken in 2012 aan de medewerkers, de betalingen staakt ben je wel een beetje raar bezig lijkt me.
Management heeft hier wel iets uit te leggen.
De redactie vindt deze reactie: OKHarry, 14-01-2013 13:22
@Mightymike: je gaat me toch niet vertellen dat niemand die gestegen levensverwachting heeft zien aankomen? Bovendien, als een bedrijf afspraken maakt met haar eigen pensioenfonds om tekorten aan te vullen en die later eenzijdig verbreekt, dan is dat op zijn minst niet erg netjes en zeker aanleiding om dat juridisch te laten toetsen. Waar het tekort ook door ontstaan is. Sterker nog, ik zou me kunnen voorstellen dat een tekort als gevolg van een lagere rekenrente niet direct aanleiding tot aanvulling is, omdat dit veel meer een kunstmatige parameter is dan een gestegen levensverwachting, die direct effect heeft op toekomstige verplichtingen.
 
@Jasper: of andere bedrijven een dergelijke overeenkomst hebben doet er niet toe. Atos heeft die afspraak gemaakt en zegt die nu eenzijdig op. Werknemers (waaronder ik) kunnen nu ook niet ineens eisen dat de loonruimte over 2011 en 2012 alsnog aangewend wordt voor loonsverhogingen.
De redactie vindt deze reactie: OKJasper Siegmund, 14-01-2013 13:50
@John, mee eens. En die uitleg zal er ook vast komen, zeker na dit soort berichtgeving in de media. Maar om dit bericht nu meteen te zien als indicatie dat Atos zich terugtrekt uit de Nederlandse markt, dat gaat natuurlijk nergens over. Laten we eerst maar eens de uitkomst van de zaak afwachten voordat er conclusies getrokken worden.
De redactie vindt deze reactie: OKDanny Zeegers, 14-01-2013 14:30
In de gouden jaren kwamen ze ons personeel weghalen met duizelingwekkende contracten. Toen India ontdekt werd als ontwikkelingsland vergat men de dubbele betekenis. Er werd heel veel geld gestoken in wat achteraf doodgeboren projecten bleken, totaal onhaalbaar en niet de beoogde kwaliteit brengend. Net als bij de banken die zich in zulke en beleggingsavonturen wikkelden, blijkt het geld op.Het personeel wordt nu de dupe.
De redactie vindt deze reactie: OKOskar Hendriks, 14-01-2013 16:55
Is er inmiddels al een wet die het werkgevers verbied, personeel te verplichten mee te doen aan collectief pensioen?
De redactie vindt deze reactie: OKJohn King, 14-01-2013 22:37
@Jasper, ik betreur de wijze waarop dit naar buiten komt. De beoogde openheid van Atos management is hier vreselijk tekort geschoten. Dit had halverwege 2012 bekend moeten worden gemaakt. Ik heb het bericht gemist...
Het lijkt dus weer eens een geval van de medewerkers die buiten spel staan. Ze worden onwetend gelaten, dit terwijl de pensioenpot wel een stukje primair loon is in mijn ogen. Eerst de bonden eruit gewerkt en dan financieel je verplichtingen niet nakomen terwijl de beurskoers maar oploopt. Hier zit iets kroms in en ondermijnt het vertrouwen van alle medewerkers en ook gepensioneerden, want wie gaat die rekening betalen?
Hier gaat iets goed mis duurzaam HR beleid ... als daar al ooit sprake van is geweest. Wel schreeuwen dat Sustainability moet, maar de daad bij het woord voegen ... ho maar.
De redactie vindt deze reactie: OKJan, 14-01-2013 22:43
@John King, kan jij ons vertellen van wie de pensioen pot is John??
Als je daarop komt, dan zal jouw duidleijk zijn wie verantwoordelijkheid moet dragen.
Vergeet niet dat pensioen initieel is opgebouwd om ca 7 jaar te dekken. Dus 72 jaar oud. Inmiddels moet dat zelfde hoeveelheild geld ca 15 jaar dekken. DUS allemaal de schuld van de werkegever???
De redactie vindt deze reactie: OKJasper Siegmund, 15-01-2013 12:03
Ik ga hier niet verder discussieren, collega's kunnen me per e-mail vinden wanneer nodig. Computable is wat mij betreft niet de plaats om hier (te) diep op in te gaan.
De redactie vindt deze reactie: OKJohn King, 15-01-2013 13:18
@Jan,
De pensioenpot is van werkgevers en werknemers samen lijkt mij.
De keuze van Atos om zelf de aanvullingen te doen doet hier helemaal niets aan af.
Als initieel betekent "gebaseerd op levensverwachting", welke ongeveer 13 jaar was, dan praat je over heel lang geleden. Daar zal wel e.e.a. aangepast zijn in de loop der tijd.
 
@Jasper.
Gooi het maar in de O.R. Daar hoort het thuis.
Heb van de O.R. overigens nog geen (verwachte) reaktie gezien. Vorig jaar niet en nu ook niet.
Laten we dat ook maar bespreekbaar maken intern.
De redactie vindt deze reactie: OKPascal, 15-01-2013 15:26
Sjoerd heeft een sterk punt.
Ik ken zat bedrijven die het werk bijna niet gebolwerkt krijgen.Alleen PC-verkopers gaat het inderdaad wat minder voor de wind.
De redactie vindt deze reactie: GoedMark, 02-04-2013 13:03
C.L. slaat de spijker op de kop. De goede professionals EN klanten rennen weg door de offshoring weg die grote dienstverleners als Atos en Capgemini onvoorwaardelijk zijn ingeslagen.
 
Offshoring leidt doorgaans tot hoge onvoorziene kosten door communicatie- en kwaliteitsproblemen. Door de eenzijdige vergelijking op uurtarief wordt vergeten dat de offshoring leidt tot een hogere inspanningen op het gebied van communicatie, clarifications, rework, hertesten en verhoogde inspanningen bij de in productie name. Hierdoor vallen de kosten bijna altijd hoger uit dan gepland en zijn de dienstverlener genoodzaakt nog verder te bezuinigen op geleverde kwaliteit en functionaliteit.
 
De laatste ontwikkelingen zijn dat Nederlandse medewerkers ook worden wegbezuinigd, zodat de dienstverlening rechtstreeks vanuit India aan de eindklant wordt geleverd. Hierdoor wordt de verantwoordelijkheid van het overbruggen van de cultuur- en communicatieverschillen volledig bij de klant gelegd. Zijn afnemers daar klaar voor?
Top 10 Reagerende members
  Aantal reacties
met 3+ sterren
Gemiddelde
waardering
Klik voor meer info1 1563 6.2
Klik voor meer info2 1299 6.0
Klik voor meer info3 1266 6.2
Klik voor meer info4 1069 6.2
Klik voor meer info5 976 6.1
Klik voor meer info6 901 6.1
Klik voor meer info7 755 6.2
Klik voor meer info8 521 6.1
Klik voor meer info9 397 6.0
Klik voor meer info10 391 6.2