Capgemini: Probleem Aegon-ICT'ers is opgelost

Vakbond CNV: gevaar voor bankzitten en loonoffer niet geweken

22-01-2013 11:58 | Door Rik Sanders | Lees meer artikelen over: Offshoring, Arbeidsvoorwaarden, Bankzitters | Lees meer over de bedrijven: Capgemini, HCL, Aegon | Er zijn 13 reacties op dit artikel | Dit artikel heeft nog geen cijfer (te weinig beoordelingen) | Permalink

Nadat Capgemini zijn Aegon-contract verloor aan HCL dreigden 45 medewerkers hun baan te verliezen. Capgemini stelt nu dat er voor elke betrokken werknemer van de Aegon-probleemgroep een passende oplossing is gevonden. Vakbond CNV verwacht echter dat van de 45 medewerkers er slechts zo'n tien tot vijftien worden herplaatst. Ook zijn deze oudere werknemers bang dat zij een loonoffer moeten brengen. Het werk van de medewerkers viel in 2012 weg nadat verzekeraar Aegon de applicatiediensten bij één partij, HCL, onderbracht.

Zo'n 45 medewerkers van Capgemini zagen vorig jaar hun werk wegvallen nadat het verzekeringsconcern Aegon met het Indiase offshorebedrijf HCL een contract sloot voor het uitvoeren van de applicatiediensten.

Volgens woordvoerster Madelon Kaspers van Capgemini is inmiddels voor elke betrokken medewerker een passende oplossing gevonden. Zij stelt dat op dit moment geen enkele betrokken medewerker op de bank zit. Over de vrees die er bestaat om een loonoffer te moeten brengen, stelt zij: 'De groep medewerkers waaraan een loonoffer wordt gevraagd is nog niet vastgesteld.'

Op de bank

Zegsman Guido Deuzeman van Aegon meldt dat een aantal medewerkers van Capgemini tijdelijk op detacheringsbasis bij Aegon worden ingezet. De verzekeraar neemt geen ict'ers, die vroeger bij Aegon hebben gezeten, terug in dienst.

Vakbond CNV Bondgenoten stelt echter dat er van 45 zo'n tien tot vijftien bij Capgemini herplaatst kunnen worden, maar dat de rest van de medewerkers op de bank terecht zijn gekomen. 'Verschillende bankzitters geven aan te verwachten met een loonsverlagingsvoorstel geconfronteerd te worden', zegt Roderik Mol, bestuurder bij CNV Bongenoten.

Woordvoerster Kaspers zegt: 'Conform onze normale procedures worden ook deze medewerkers op onze opdrachten bij klanten ingezet, waarbij individuele afspraken worden gerespecteerd.'

Offshoring

De ongeveer 45 ex-Aegon-medewerkers die nu bij Cap op de loonlijst staan werkten voor Aegon op de lokaties Amsterdam, Den Haag en, vooral, Leeuwarden. Aegon, die ook nog met andere partners werkte, besloot echter alle applicatieontwikkeling bij één leverancier onder te brengen. Uiteindelijk viel de keuze op HCL. Het Indiase bedrijf weigerde de medewerkers van Cap  over te nemen, hoewel er in Nederland de Wet overgang onderneming geldt. Bij doorsourcing kan de medewerker een beroep doen op deze wet om zijn werk te volgen. HCL stond echter op het standpunt dat de wet niet van kracht was omdat het werk naar het buitenland (India, Polen of Finland) werd gebracht. In Nederland zouden geen activiteiten meer worden uitgevoerd. 

Kastje naar muur

Er ontstond voor de Cap-medewerkers een onverkwikkelijke situatie waarbij ze van het kastje naar de muur werden gestuurd, vertelt CNV-bestuurder Mol.  'Cap verloor de opdracht bij Aegon maar zette de zaak vervolgens onder druk door tegen de mensen te zeggen dat ze vanaf datum x niet meer in dienst waren en HCL maar moesten dagvaarden voor hun loon. De toon was gezet. Het probleem werd bij de medewerkers gelegd; typerend voor de manier waarop Cap tegenwoordig met zijn personeel om gaat. Die moesten maar aantonen dat er sprake was van de Wet overgang onderneming van Capgemini naar HCL. Daarnaast vermoed ik dat Cap deze strategie gebruikt heeft om meer werk over te houden bij Aegon.'  

CNV Dienstenbond en FNV Bondgenoten stuurden in september 2012 een brandbrief uit waarin zij hun ongenoegen uitten over de gang van zaken bij deze doorsourcing. Fred Polhout, bestuurder bij FNV: 'Na veel druk van de kant van het personeel in samenwerking met de bonden is er een oplossing gevonden om zoveel mogelijk mensen te herplaatsten. De loonbetalingen zijn gelukkig nooit stopgezet. Bij doorsourcen van werk is dit geen onbekend probleem. Het personeel dreigt dan tussen wal en schip te raken.'

Vervelende discussie

Zegsvrouw Kaspers benadrukt dat Capgemini altijd open kaart heeft gespeeld tegenover de medewerkers, Aegon, HCL en de vakbonden en hen van meet af heeft geïnformeerd over haar standpunt en de voorgenomen acties. 'In het algemeen vinden wij dat een onderneming conform de Nederlandse wetgeving dient te handelen. In onze ogen hebben wij in dezen als zodanig gehandeld. Wij hadden in ons voorstel ook rekening gehouden met de overgang van HCL-medewerkers naar Capgemini indien de opdracht aan Capgemini was gegund.'

Aegon-woordvoerder Deuzeman zegt dat de discussie over overgang van onderneming gelukkig is beëindigd. 'Wij hadden deze discussie niet voorzien. Aegon vond de discussie over overgang van onderneming voor de medewerkers van Capgemini uiterst vervelend. Dit zorgde bij hen voor onzekerheid.' 

Inbesteding bij Aegon

Verzekeraar Aegon heeft de afgelopen jaren een deel van de ict-uitbesteding teruggedraaid. In 2011 werd de operatie om de datacentra weer in huis (Schotland, VS) te halen, afgerond. Volgens woordvoerder Deuzeman draaien die operaties naar volle tevredenheid. Ook is het werkplekbeheer teruggehaald. Beide activiteiten lagen voor een groot deel in handen van EDS (later HP). Deuzeman: 'Het werkplekbeheer wordt inmiddels uitgevoerd door eigen medewerkers in samenwerking met Centric. Bij deze insourcing zijn destijds enkele medewerkers overgegaan van HP naar Aegon.' Hij stelt dat er bij zijn onderneming momenteel geen andere plannen zijn voor in- of uitbesteding.  

 

Deel dit artikel via LinkedIn
Deel dit artikel via Facebook
Deel dit artikel via Twitter

93 vacatures
Medewerker webteam

Socialistische Partij , Amersfoort

Backend Developer / PHP Developer

Wicked Media NV , Alkmaar

UX / UI / Web Designer

Hanzeland Personeelsdiensten BV. , Zwolle

Senior .NET Webdeveloper

Roxit B.V. , Zoetermeer

Medior+/Senior.NET Ontwikkelaar Koppelingen

Roxit B.V. , Zwolle

Top 10 reagerende bezoekers
      Aantal
reacties
Gemiddelde
waardering
Klik voor meer info 1 2034 6.81
Klik voor meer info 2 1523 6.70
Klik voor meer info 3 1236 6.70
Klik voor meer info 4 1144 6.65
Klik voor meer info 5 890 6.56
Klik voor meer info 6 609 6.32
Klik voor meer info 7 433 6.32
Klik voor meer info 8 1095 6.11
Klik voor meer info 9 722 6.08
Klik voor meer info 10 462 6.06