KPN eist van partner 20 procent tariefsverlaging

20-12-2012 09:09 | Door Sander Hulsman | Lees meer artikelen over: Consulting | Lees meer over het bedrijf: KPN | Er zijn 39 reacties op dit artikel | Permalink

Ict-dienstverlener KPN Corporate Market heeft zijn leveranciers en zzp’ers in een brief verzocht tot een tariefsverlaging van 20 procent. KPN ziet zich hiertoe gedwongen door dalende marges, stagnerende orderportefeuilles, teruglopende bedrijfsinvesteringen en overheidsbezuinigingen. KPN zegt de samenwerking te willen beëindigen met partijen die niet instemmen met de tariefsverlaging.

In een brief ondertekend door senior executive vice president  Steven van Schifgaarde van KPN Corporate Market in december 2012 vraagt KPN Corporate Market onderaannemers een  tariefsverlaging van 20 procent. ‘KPN Corporate Market is genoodzaakt aanvullende maatregelen te nemen om het hoofd te kunnen bieden aan moeizame marktomstandigheden’, zo staat te lezen. ‘Eén van die acties heeft betrekking op de dienstverlening en/of goederen die wij bij u inkopen. De huidige tarieven zijn door ons als niet meer marktconform beoordeeld en wij willen u daarom met klem verzoeken uw tarieven met 20 procent te verlagen.’

Maatregelen onbekend

In de brief wordt niet ingegaan op welke andere maatregelen KPN zal nemen om het hoofd boven water te houden. In de brief wordt wel gerefereerd aan de slechte omstandigheden in 2012 en de honderden ontslagen die dit tot gevolg had. KPN ziet voor het einde van 2013 geen herstel in de ict-industrie, waardoor ook het komende jaar de financiële resultaten onder druk staan.

KPN Corporate Market eist dus dat de partners inbinden. De dienstverlener meent dat andere leveranciers al akkoord zijn gegaan met de tariefsverlagingen en voor wie niet akkoord gaat, is KPN duidelijk: ‘Voor leveranciers waar een tariefverlaging onbespreekbaar was, wordt de verdere samenwerking in 2013 heroverwogen. Hier wordt gezocht naar andere oplossingen en leveranciers die ons wel de benodigde tarieven kunnen geven. Wij vragen om uw begrip en zien uw tariefsverlaging graag tegemoet.’

Reactie KPN

KPN laat in een officiële reactie weten dat het klopt dat KPN Corporate Market aan zijn leveranciers vraagt de tarieven te verlagen. ‘Dit gezien de uitdagende omstandigheden waarin de ict-markt zich al enige tijd bevindt. Klanten bezuinigen en zijn terughoudend met het doen van investeringen en vragen KPN Corporate Market om lagere tarieven. Dat is de reden dat we nu een verzoek hebben gedaan aan onze leveranciers om lagere tarieven te gaan berekenen. Uiteraard respecteert KPN alle lopende contracten met zijn leveranciers.’

Op de vraag van Computable hoe hoog de nood bij KPN Corporate Market is, wil KPN niet reageren. Ook wil het bedrijf niet zeggen welke partijen al akkoord zijn met de verlaging en hoeveel partijen het voorstel van KPN hebben afgewezen. Ook weigert KPN iets te zeggen over welke andere acties KPN Corporate Market gaat ondernemen om het hoofd boven water te houden. ‘We hebben er verder niks aan toe te voegen.’

Geen Stijl

De brief van KPN kwam in de openbaarheid door een publicatie op het relblog Geen Stijl op 19 december 2012.
Reacties op dit artikel
De redactie vindt deze reactie: OKAntoon Leurs, 20-12-2012 12:31
If you pay peanuts, you get monkeys. Volgens mij heeft KPN juist nu goede mensen nodig.
De redactie vindt deze reactie: OKErwin, 20-12-2012 12:50
Denk dat ik KPN ook maar eens ga vragen haar tarieven met 20% te laten dalen dan....
De redactie vindt deze reactie: OKFrans van Gils, 20-12-2012 12:58
Natuurlijk is deze actie in regressieve tijden te begrijpen. Alleen:
Waarom dan ook niet in progressieve tijden?
Dan onder de noemer: KPN eist van partner 20 procent tariefsverhoging!
Nee, dan wordt er niet over gerept en worden de winsten in eigen zak gestoken!!
Mij lijkt: Partnership in goede maar ook in slechte tijden!
Voor die professionals die hier niet in meegaan, hoop ik dat ze een goede escape-regeling in hun overeenkomst hebben opgenomen. Sterkte!
Van een verontruste free lancer!
De redactie vindt deze reactie: OKCpt, 20-12-2012 13:07
Geachte KPN, leverancier van onze telefoondiensten.
 
Wij zijn genoodzaakt aanvullende maatregelen te nemen om het hoofd te kunnen bieden aan moeizame marktomstandigheden. Eén van die acties heeft betrekking op de dienstverlening en/of goederen die wij bij u inkopen. De huidige tarieven zijn door ons als niet meer marktconform beoordeeld en wij willen u daarom met klem verzoeken uw tarieven met 20 procent te verlagen.
De redactie vindt deze reactie: OKRens, 20-12-2012 13:24
Een maatregel had natuurlijk ook kunnen zijn het onderzoeken waarom de marges dalen en de orderportefeuille stagneert. Komt dat door de hoge tarieven van de partners? Nee, natuurlijk niet.
Dit is gewoon de gemakkelijkste weg. En waarom 20% over de hele linie? Waarom niet afzonderlijk de tarieven van de partners vergelijken met de marktprijzen? Waarom een freelancer die al op of onder kostprijs werkt nogmaals verlagen?
Ik begrijp van "collega partners" dat er intern bij KPN zeer inefficient ordt gewerkt en dat het beleid voortdurend wijzigt. Doe daar dan wat aan in plaats van de leveranciers uit te buiten.
De redactie vindt deze reactie: OKE. Versteegt, 20-12-2012 13:39
@Cpt: Inderdaad! Probleem voor ons, als 'simpele consumenten', is dat we nauwelijks om KPN heen kunnen. Met maar een handje vol mobiele netwerk operators volgt iedereen bijvoorbeeld altijd KPN.
 
En als je dan, op het gebied van glasvezel bijvoorbeeld, denkt leuke diensten af te nemen bij XMS, Lijbrandt, Concepts ICT met goede kwaliteit televisie van Glashart Media, dan worden ook die wel weer ingelijfd door KPN en geintegreerd met dochter Telfort :(.
 
Als je dan over wil stappen naar een aanbieder die nog niet onderdeel is van KPN, zoals Solcon of Vodafone, dan wordt dit ontmoedigd met 4 weken overstaptijd en in de tussentijd geen diensten.... (plus dat Solcon en Vodafone in de huidige omstandigheden ook niet anders kunnen dan de hele access en televisie dienst inkopen bij KPN Wholesale of KPN ITNS Services BV ).
 
Dus helaas hebben wij als consumenten minder macht om onze leverancierkeuze te 'heroverwegen' dan KPN blijkbaar richting haar leveranciers heeft.....
De redactie vindt deze reactie: OKPeter, 20-12-2012 13:58
Gaan de goede ZZp'ers weg, wordt de situatie nog slechter. Niet einde wereld maar einde KPN?
De redactie vindt deze reactie: OKD. Hulsenboom, 20-12-2012 14:05
Heb hier geen probleem mee. Sterker nog wil graag meedenken maar het zou meewerken als er commitment vanuit beide partijen is. Vaste opdrachten per jaar scheelt acquisitietijd en dertig dgn ipv 90 dgn betalingstermijn scheelt ook !!!
 
Vanuit business training optiek vind ik het helemaal sterk als ze daarnaast kijken welke leveranciers wat hebben opgeleverd aan de omzet kant. Ook hier willen wij als leverancier, graag over meedenken.
 
M.i. is het valide dat als het minder gaat met de klant/partner dat je als partner ook meedenkt!
De redactie vindt deze reactie: OKHenri Koppen, 20-12-2012 14:52
Allereerst als je de brief bekijkt... deze is niet eens persoonlijk gericht maar "geachte heer of mevrouw", daarmee geef je eigenlijk aan dat het een soort schieten met hagel actie is. Geeft aan hoe zij hun relatie met de leveranciers zien. Zoals de Engelsen dit zou mooi kunnen uitdrukken "This is wrong on so many levels".
 
Het is ook gewoon onfatsoenlijk om zoiets op deze manier te communiceren. Daarnaast, stel dat je hierin mee zou gaan, dan lijkt het dus alsof je die 20% makkelijk kunt missen en dus waarschijnlijk "overpriced" bent geweest.
 
Ik zou in ieder geval deze brief volledig negeren en gewoon blijven factureren zoals je dit altijd gedaan hebt. Ze zijn waarschijnlijk niet eens in staat om te zien wie wel en wie niet hierin meegaat.
 
Hoe langer ik erover denk hoe meer het lijkt op een hoax. Anders levert dit echt imago schade op. Veel leveranciers zullen ook klant bij KPN zijn, die zullen dit wellicht ook heroverwegen. Bizar.
De redactie vindt deze reactie: OKPhilippe, 20-12-2012 15:19
Ondernemen is risico nemen. Dat betekent ook dat je je volledige contract uit moet oefenen over de gehele looptijd. Ik ga ervan uit dat KPN dat ook zal doen met alle lopende contracten. Anders plegen ze contractbreuk en geldt er een heel ander verhaal.
Na het einde van de contractsperiode staat het KPN uiteraard vrij om opnieuw over de prijs te onderhandelen. En ook in die context geldt ook voor de betreffende ZZP-ers, hoe zuur het ook is: ondernemen is risico nemen. Als je niemand vindt die het oorspronkelijke bedrag wil betalen voor je diensten, dan is de marktprijs kennelijk gezakt en zul je mee moeten doen als je nog aan de bak wilt.
De redactie vindt deze reactie: OKInhaero, 20-12-2012 15:45
2008 vlak voor kerst wordt een eenzijdige verlaging van 20% aan partners/leveranciers opgelegd.
2009 wordt een betalingstermijn van 90 dagen doorgevoerd. De praktijk leert dat 90 dagen nooit gehaald wordt.
2010 wordt bij inhuur of projecten die langer dan één jaar vergen per jaar een reductie van 5% doorgevoerd.
2012 vlak voor kerst wederom een eenzijdige reductie van 20%
De uitgekeerde bonussen gedurende de eenzijdig opgelegde reducties worden gemakshalve niet genoemd.
De redactie vindt deze reactie: OKmarco, 20-12-2012 17:40
Is niets nieuwe in de detacheringsmarkt.
ABN Amro doet dit al jaren en IBM verlangt ook ieder jaar dit soort verlagingen van de externe inhuur.
De redactie vindt deze reactie: OKJurgen Prins, 20-12-2012 17:40
Dat noemt men marktwerking, de wheel of enz.
Ik zal ze (KPN) niet missen hoor.
Redden ze het niet met de huidige prijsontwikkelingen dan is dat hun probleem. Alternatieve genoeg...
Hadden ze maar beter op hun keuken moeten passen!
KPN gewoon opheffen en verder news as usual.
De zzp'er komt elders ook wel aan de slag.
En die paar werknemers zullen dan wel niet voldoende gekwalificeerd zijn, anders had KPN nu niet deze problemen gezeten.
Ik vind wel het prima, weer een Nederlandse onderneming door graaiers om het leven gebracht.
Nu NS, Shell, KLM en Philips nog.
Mijn boodschap blijft, het wordt tijd voor een staatsgreep!
De redactie vindt deze reactie: OKkees, 20-12-2012 18:40
@Jurgen,
Of nog beter, alle bedrijven die ooit zijn afgestoten door de staat om 'marktwerking' te ontwikkelen, weer inlijven bij de staat. NS en Prorail worden dan weer één, KPN en PostNL weer lekker PTT. Weg zijn dan de graaiende supermanagers, weg die aandeelhouders die alleen maar korte termijn denken hebben en, last but not least, het uurtarief blijft gelijk.
De redactie vindt deze reactie: OKC,H. Ief, 20-12-2012 18:50
Senior executive vice president Steven van Schifgaarde geeft zelf het goede voorbeeld heb ik begrepen. 50 procent salarisverlaging en geen bonus komend jaar!
De redactie vindt deze reactie: GoedMartien Koster, 20-12-2012 19:52
Het is triest om dit alles weer te moeten vernemen van de KPN. Vorige week de 4G veiling – volledig onverantwoord handelen - en nu zo maar weer een tariefverhoging van maar liefst 20 procent op bestaande overeenkomsten. Nee, de KPN heeft het echt gehad. Ik adviseer de mensen die worden geconfronteerd met dit belachelijke voorstel direct op zoek te gaan naar een andere leverancier. Er zijn thans bedrijven in overvloed die soortgelijke diensten kunnen leveren.
Voor die mensen die echt niet elders te recht kunnen en dus volledig gebonden zijn aan de KPN, adviseer ik eens contact op te nemen met een juridische adviseur. Ik denk dat dit soort wurgcontacten in strijd is met de wet en echt niet door de beugel kan.
Ten slotte, gelet op het huidige beleid wat wordt gevoerd binnen de KPN, adviseer ik zo ie zo een andere leverancier te zoeken. Het zal voor mij een wonder zijn als de KPN volgend jaar deze tijd nog in zijn huidige vorm bestaat.
De redactie vindt deze reactie: OKPeter, 20-12-2012 21:43
@Rens,
 
Ik vraag me af hoe jij je kostprijs berekend. Veel zzp'ers werken nog steeds met veel te hoge tarieven. Succes in een wereld waarin de klant steeds meer zicht krijgt op hoe tarieven nu werkelijk zouden moeten zijn.
De redactie vindt deze reactie: GoedRoland Versteeg, 21-12-2012 10:53
Wanneer gaan dienstverlenende bedrijven nu eens beseffen dat de kwaliteit voor een groot deel persoonsgebonden is? Aan de inhuur van externe professionals zitten - als het goed is - tevreden klanten. Een generieke maatregel slaat de plank mis. Als er geen tevreden klanten zijn gerelateerd aan externe inhuur kan de inhuur per direct worden stopgezet (voordeel van de felxibele schil). Dat scheelt meer dan 20 procent. Als er wel tevreden klanten zijn dan is een dergelijke maatregel eenvoudigweg een continuiteitsrisico. Ik zou er zelf dan ook nooit mee accoord gaan en een prijs/kwaliteitsdiscussie voeren. De echte externe professional verdient zichzelf dubbel en dwars terug, kostprijs is dan niet meer relevant! Het komt op mij over als een typische Excel-maatregel zonder de consequenties goed te kunnen overzien.
De redactie vindt deze reactie: MatigMr_Cor, 21-12-2012 14:05
Allemaal overstappen naar Tele2! Die hebben net een 4G-licentie bemachtigd (voor weinig in verhouding tot KPN)!
De redactie vindt deze reactie: OKS Rutten, 21-12-2012 14:20
Het is een veel te dure organisatie dat CM , waar eerst intern nog flink bezuinigd kan worden. Geloof me, meer dan 10 procent heeft de directeur achter zijn naam staan.....
De redactie vindt deze reactie: OKWillem, 21-12-2012 16:40
Tja, "KPN eist van partners" het uiterst hautain, maar geeft ook direct weer hoe KPN denkt over "partnership". Eigen huis eerst eens opruimen lijkt me een veel effectievere methode en zal zeker ook langer een effect hebben. Je moet als weldenkend ICT-er (ZZP of welk dienstverlener dan ook) toch eens zo'n klant links laten liggen.
De redactie vindt deze reactie: OKOskar Hendriks, 21-12-2012 22:43
Over welke tarieven hebben we het hier, bedragen en funkties graag. Ik weet dat KPN er niet moeilijk doet over jarenlange inhuurcontracten, en voor die contracten ook plausibele en strategische redenen heeft, sommige projecten hebben ook een doorlooptijd van vier jaar. Laten we die vier jaar eens als uitgangspunt nemen, en er zijn geen tariefsverlagingen aan de orde geweest. Hoe hebben die tarieven zich op de markt de afgelopen vier jaar ontwikkeld en zijn die nog marktconform? En dus heeft KPN hier wel degelijk een punt en zal het per discipline wel bekeken worden en waar nodig bijgesteld, geheel terecht. KPN is zo immens groot dat een frequentieveiling niet tot de dagelijkse gang van zaken hoort, en dus geen allesbepalende factor kan zijn in deze.
 
Als ik reacties lees over overstappen naar andere providers op het vaste net, dan gaan mijn haren overeind en geeft de schrijver blijk de historie van de privatiseringsgang van PTT onvoldoende te kennen. De privatisering heeft zijn voor- en nadelen gehad, maar benoemen en bespreken van concurrenten heeft in deze discussie absoluut geen relevante en/of toegevoegde waarde. Sterker nog verplicht KPN NIET om aan andere providers, nieuwkomers op het vaste-net kortingen te moeten geven, en de tarieven kunnen naar beneden voor ons en onze bedrijven.
(ps. ik werk niet bij KPN of een van hun leveranciers)
De redactie vindt deze reactie: GoedWill Moonen, 21-12-2012 23:41
Het artikel schrijft dat KPN de vraag gesteld heeft aan de leveranciers van 'KPN Corporate Market'. Dit is het voormalige Getronics - if memory serves me right. En niet 'KPN Mobiel'. Wat maakt dat die verwijzingen naar de aanschaf van 4G-frequenties niet relevant zijn.
 
Het onderdeel 'KPN Corporate Market' is een van de bedrijfsonderdelen die een eigen P&L verantwoordelijkheid heeft.
De redactie vindt deze reactie: OKHenri Koppen, 22-12-2012 8:23
@Will : Sterke reactie!
 
@Oskar: Je gaat er volledig aan voorbij *hoe* de communicatie ie verlopen. Daar ligt de crux! Velen zullen begrijpen dat in tijden van bezuinigen en saneren je probeert ook iets aan de inkoopkant te doen, maar de manier waarop dit gedaan is, is fundamenteel fout en laat blijkbaar het ware gezicht zien van de KPN.
 
Nu komt het over of als je als leverancier de boel geflest hebt. En dit is niet de eerste keer dat KPN dit soort streken heeft. Ik had alleen nog een email account bij KPN (van voormalige Planet), daar moest ik ineens 200% meer betalen waarbij dit verkocht werd als vernieuwing en een verbetering.
 
De redactie vindt deze reactie: OKAndre Salomons, 22-12-2012 11:08
Inflatie correctie, hoezo? Welke inflatie heeft KPN het over? KPN heeft op zijn facturen aangekondigd een tarief verhoging van 1.6% vanwege een inflatiecorrectie. Heb ik iets gemist in de economische berichten van de laatste tijd? Dus aan beide kantenis het halen, niet brengen.
De redactie vindt deze reactie: OKEdgar, 23-12-2012 23:21
@Peter: jij kunt voor een andere niet objectief bepalen wat een juist tarief of dat dit tarief te hoog is. Maar als ik zie dat een garage monteur per uur meer kost dan wat er voor zware IT functies wordt geboden dan zit er iets niet goed in het systeem.
De redactie vindt deze reactie: OKWilbert van den Bliek, 24-12-2012 0:15
Ik ben van mening dat structurele kostenverlagingen, structurele oplossingen vragen... Organisaties moeten niet alleen kijken naar de tarieven van de ingehuurde consultants. Efficiënter werken is door de inzet van structurering en automatisering een zeer goede oplossing... niet betalen per uur, maar werken op basis van geleverde output. Maar daarvoor is wel vertrouwen nodig van de klant in de aanpak van de leverancier. Je moet de leverancier (of partner zo je wilt) wel de mogelijkheid geven 'zijn' aanpak te implementeren.. vaak vinden klanten het toch fijn om individuele specialisten in te huren.. geeft ze een gevoel van controle, maar zorgt ook voor sub-optimalisatie in het behalen van het resultaat. Nee, de gewenste structurele kostenreductie bereik je pas na een fundamentele andere keuze in het samenwerken met je leveranciers, pas dan blijven de kosten marktconform.. je meet tenslotte direct het resultaat tov. de kosten...en niet de uren.
De redactie vindt deze reactie: OKbert, 27-12-2012 12:52
@Wilbert: Ooit een IT-project gedaan van meer dan 200K obv resultaat verplichting? Als je gedetailleerde offertes/contracten moet gaan opstellen voor dit soort trajecten kost alleen dit al een vermogen. Als je dan bovendien 9 van de 10 keer uitgeremd wordt door een concurrent (die denkt dat het goedkoper kan) dan heb je heb in de huidige tijd een enorm wankele basis. Lever gewoon kwaliteit voor een redelijke prijs (per uur) en dan is ook in deze tijd goed geld te verdienen met een uurtje-factuurtje model.
De redactie vindt deze reactie: OKBart van den Berg, 28-12-2012 17:00
Ik heb afgelopen jaar zelf zo'n 8 maanden gewerkt voor KPN-CM. Aan de mensen op de vloer en het medior management zal het niet liggen; zij zijn ook gebonden aan regels van bovenaf. Echter zij hebben wel last van die restrictieve regels van bovenaf:
- lage uurtarieven
- lange betalingstermijn (3 maanden)
- weinig contractuele commitment: telkens verlenging met 1 maand
- overwerkrestricties
- contract tussentijds terugschroeven naar 36 uur..
- eenzijdig voortijdig opzeggen..
Dit zorgt er allemaal voor dat de loyaliteit jegens KPN-CM als opdrachtgever de kop wordt ingedrukt. Natuurlijk blijf je je best doen voor de mensen van project en je directe lijnmanager / projectmanager. Maar ik zou me nu wel een tweede keer bedenken voordat ik weer voor KPN-CM zal gaan werken..in elk geval niet tegen hun voorwaarden. En zie dan maar eens een specialist te krijgen die dan in Heerlen (Z-Limburg) wil gaan werken...
Dit soort dingen blijf je onthouden; ook als straks over een paar jaar de markt weer aantrekt en men weer moeilijk mensen kan krijgen. Dit hoort ook bij het imago van een bedrijf ! En dat wordt met de immer groeiende schil van ZZP'ers een steeds belangrijker aspect: "het fatsoen waarmee een opdrachtgever met zijn leveranciers omgaat"
(nogmaals de mensen op 'de vloer' kijk ik er niet op aan; de boosdoeners zijn de overbetaalde Excel managers ergens halfhoog in de ivoren toren..)
De redactie vindt deze reactie: GoedPascal, 29-12-2012 0:53
@Bart van den Berg,
 
Het is mij ook opgevallen dat de KPN in Heerlen al zo'n vijf jaar op zoek is naar een Unix- specialist.
Ik heb me vaker afgevraagd hoe het mogelijk is dat deze vacature ofwel in al die tijd nooit ingevuld is dan wel waarom de kandidaten kennelijk steeds weer zo snel mogelijk proberen weg te komen.
 
Ik kan je andere constateringen niet bevestigen maar ik kan je wel verzekeren dat de grote concurent ook 'ondanks deskundig management' excellente werknemers en daarmee tonnen aan investering kwijt raakt.
 
Mij maakt het verder niet uit, mijn telefoontje blijft toch wel rinkelen, maar van de salarissen van dat management kun je beter het personeelsbestand fors uitbereiden en de organisatie desondanks veel kosteneffectiever maken.
De redactie vindt deze reactie: OKOskar Hendriks, 31-12-2012 9:06
@Henri Koppen: "...brief volledig negeren en gewoon blijven factureren zoals je dit altijd gedaan hebt....", lijkt me een prima plan. Dit specifieke geval berust inderdaad niet op een incident. Of en welke BU's allemaal vooraf zijn ingelicht voordat de brieven door een, af en toe, ogenschijlijk solitair opererende afdeling zijn verstuurd weet geen mens. KPN is zo groot dat er maar weinig afdelingen zijn die alle BU's, afdelingen en projectgroepen kennen.
 
Ik ben bij WXS begonnen, toen naar PLANET en toen werd het KPN, van 200% meer betalen is mij niets bekent.
 
Wel heb ik al eens met OPTA gesproken over zaken die uit hun koker zijn gekomen die niet kloppen en KPN onterecht op de vingers tikten voor door OPTA gemaakte fouten. Het Vaste net had nooit (op deze manier) geprivatiseerd mogen worden, om nog even te zwijgen over KPN Qwest. Maar goed ik heb groot respect voor de KPN hoe zij een ambtelijk apparaat hebben weten te transformeren naar de private sector. Daar zit de bron, de crux. Neem als voorbeeld andere publieke sectoren die zo nodig moesten worden geprivatiseerd. Stuk voor stuk drama's.
 
Hoe dan ook, gewoon lekker blijven faktureren, en degene die de schoen past, krijgt nog wel een keer een uitnodiging en/of gesprek.
De redactie vindt deze reactie: OKOskar Hendriks, 31-12-2012 9:23
@Bart van den Berg; ik ben het niet helemaal met je eens dat het niet aan het medior management zou liggen. Of zij kunnen/willen niet juist beargumenteren dat er iets anders moet, of het management heeft gelijk. Ik spreek uit ervaring, en je steekt je kop in een wespennest als je net onder de top probeert iets voor elkaar te krijgen, maar als je goed beslagen ten ijs komt, krijg je veel voor elkaar. Ik volgde wel de hiërarchie maar kwam ik er niet door ging ik gewoon een stapje hoger. Goede kosten baten analyses en beschreven risico management is de sleutel. Verder is het nog een jaar of 20 te gaan tot de onaangepaste (oud-)ambtenaren de KPN hebben verlaten.
De redactie vindt deze reactie: OKHenri Koppen, 31-12-2012 13:09
@Oskar: Ik heb er nog een blogpost over geschreven. Hoe ik van 2,95 voor mijn e-mail ineens zeven euro moest betalen.
 
http://www.henrikoppen.nl/2011/08/kpn-verhoogt-e-mail-abonnement-met-ruim.html
 
Lees net dat FISA voor vijf jaar is verlengt. Kunnen de Amerikanen nog even lekker blijven tappen zonder toetsing...
De redactie vindt deze reactie: OKNiels Malotaux, 01-01-2013 23:56
Ik kreeg ook onlangs een vrolijk briefje met tariefs-wijzigingen (verhogingen) voor vaste telefonie. Misschien niet dezelfde club, maar het heet ook KPN. Kijk bijvoorbeeld eens naar de sterk verhoogde buitenland tarieven. Je belt normaal voor 10% bij andere providers. Vaste telefonie lijkt voor KPN een aflopende zaak. Of mikt KPN op het deel van de bevolking dat niet beter weet, of het niets kan schelen wat het kost?
 
Als het KPN moeilijk gaat en ze daarom minder willen betalen voor diensten die ze afnemen, worden die diensten vanzelf slechter, waardoor het weer wat moeilijker wordt voor KPN, enzovoort. Vicieuze cyclus. Blijkbaar hebben ze moeite met de waarde van het geleverde te bepalen, of ze hebben ooit teveel betaald voor wat ze ervoor kregen.
@Bert
"lange betalingstermijn (3 maanden)" is bij wet verboden, in elk geval vanaf dit (nieuwe) jaar. 30 dagen, anders zonder ingebrekestelling rente betalen. Als een leverancier mij een langere betalingstermijn voorstelt, herinner ik hem eerst aan het zich houden aan de wet. Vervolgens vraag ik of hij zijn salaris ook twee maanden later pas krijgt. Meestal helpt dat wel. Maar ik wordt meestal gevraagd als er grote problemen zijn, en dan blijkt opeens van alles mogelijk…
De redactie vindt deze reactie: OKMaarten Oberman, 02-01-2013 16:53
@ Niels
hier staat het precies over de betalingstermijnen:
 
Betalingstermijnen worden wettelijk vastgelegd:
 
http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/wetswijziging/aanpassing-regels-betalingstermijnen.
 
De redactie vindt deze reactie: OKCor, 07-01-2013 15:30
Heeft iemand een versie van de KPN brief?
De redactie vindt deze reactie: OKJ. de Wit, 09-01-2013 15:17
@Maarten Oberman mbt betalingstermijnen.
 
Ik denk dat uw antwoord op de zaak vooruit loopt, er staat nl nog een kleine noot in het bericht:
 

De ingangsdatum van deze (wets)wijziging is nog niet definitief. Inwerkingtreding is afhankelijk van goedkeuring door de Tweede en Eerste Kamer of afkondiging van de Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) of ministeriële regeling én publicatie in het Staatsblad of de Staatscourant.
De redactie vindt deze reactie: OKMaarten Oberman, 09-01-2013 20:56
@J de Wit,
 
naar verwachting 15 maart a.s., maar inderdaad, het was even sneller dan het licht. Op zich is echter wel de trend duidelijk, de 90 dagen die KPN "afdwingt" kan dan echt niet meer.
Dat is ook eigenlijk meer een betalingstermijn, die je kan verwachten bij bedrijven die op het punt van failliet gaan staan....
De redactie vindt deze reactie: OKJurgen Prins, 17-01-2013 18:18
Doe eens gek, denk eens aan het bedrijf zelf.
Niet de ICT afdeling ALLEEN, maar ook aan de overige medewerkers.
Hierbij denk ik aan:
- Schoonmakers
- Sales
- Back-office
- Kantine
- Service-desk
- Magazijn
- Finance
 
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar globaal wat ik lees is erg kortzichtig.
Als je nu een kerel bent geef je morgen de koffiejuffrouw een kus en ben je helemaal stoer dan stel je jezelf voor aan de kantine-juffrouw!
 
Boodschap: Jij bent verantwoordelijk voor JOUW bedrijf, no one else!
 
20 vacatures
Senior Consultant

Netflex B.V. , Sliedrecht

Canon IT Traineeship

Canon Nederland N.V. , 's-Hertogenbosch

Young Professional

Magnus , Naarden

senior software engineer

Furore Informatica B.V. , Amsterdam

Accountmanager IT Software (uitbreiding)

WhiteVision B.V. , Breda

Top 10 Reagerende members
  Aantal reacties
met 3+ sterren
Gemiddelde
waardering
Klik voor meer info1 1563 6.2
Klik voor meer info2 1299 6.0
Klik voor meer info3 1266 6.2
Klik voor meer info4 1069 6.2
Klik voor meer info5 976 6.1
Klik voor meer info6 901 6.1
Klik voor meer info7 755 6.2
Klik voor meer info8 521 6.1
Klik voor meer info9 397 6.0
Klik voor meer info10 391 6.2