‘ICT-bedrijf zet blogs en social media ineffectief in’

01-02-2013 11:21 | Door Sander Hulsman | Lees meer artikelen over: Social media | Lees meer over het bedrijf: ICT Valley | Er zijn 7 reacties op dit artikel | Dit artikel heeft nog geen cijfer (te weinig beoordelingen) | Permalink
Social media

Veel ict-ondernemingen maken geen effectief gebruik van internet en social media, blijkt uit onderzoek van stichting ICT Valley onder meer dan 140 beslissers en beïnvloeders in de ict-sector. Ongeveer 80 procent van de ict-bedrijven zet social media in, maar dit gebeurt niet op structurele basis. Ook is men weinig gericht op een relatie met de klant. Met name blogs worden erg weinig ingezet, zeker in vergelijking met Amerikaanse bedrijven.

Uit het onderzoek blijkt dat het gebruik van social media gemeengoed is geworden in de ict-sector, maar dat deze vooral wordt ingezet voor het zenden van informatie. Social media is in de ict-sector nog weinig sociaal: slechts 51 procent van de ondernemingen gebruikt social media om de dialoog met de klant aan te gaan. Uit interviews met leidinggevenden binnen ict-organisaties blijkt dat een professionele inzet van social media binnen ict-ondernemingen wordt belemmerd door een gebrek aan kennis, tijd en motivatie.

LinkedIn

De inzet van blogs is minimaal in de ict-sector. Slechts één op de drie ict-ondernemingen geeft aan een zakelijk blog te publiceren, waarvan 70 procent één maal per maand een nieuw blog plaatst. Ter vergelijking: in de VS plaatst 70 procent van de bedrijven minimaal één maal per week een blog.

De meest effectieve middelen voor het genereren van leads in de ict-sector zijn beurzen en LinkedIn. Daarnaast blijkt dat ict-bedrijven veel leads verwerven via mond-tot-mond reclame. Het raadplegen van netwerken en persoonlijke contacten, wordt dan ook erg belangrijk gevonden. Een aanbeveling in het onderzoek is dan ook dat ict-bedrijven hun outbound marketing, zoals beurzen, combineren met inbound marketing om hun leadgeneratieproces optimaliseren.

Deel dit artikel via LinkedIn
Deel dit artikel via Facebook
Deel dit artikel via Twitter

Top 10 reagerende bezoekers
      Aantal
reacties
Gemiddelde
waardering
Klik voor meer info 1 2033 6.81
Klik voor meer info 2 1523 6.70
Klik voor meer info 3 1236 6.70
Klik voor meer info 4 1144 6.65
Klik voor meer info 5 890 6.56
Klik voor meer info 6 609 6.32
Klik voor meer info 7 433 6.32
Klik voor meer info 8 1095 6.11
Klik voor meer info 9 722 6.08
Klik voor meer info 10 462 6.06