Ariba en Commerce One kijken tevreden terug op het jaar 2000. Daarmee vormen beide leveranciers van inkoopsoftware een positieve uitzondering op de huidige malaise in de ict-markt. De twee bedrijven kunnen zelfs profiteren van de teruglopende economische groei.
Naar verwachting vallen de ict-bestedingen in 2001 lager uit dan verwacht. Ariba en Commerce One denken daar echter weinig last van te ondervinden. Ook de ict-dip in 2000 is aan hen voorbij gegaan. Ariba-topman Keith Krach vertelde tegen de internetnieuwsdienst Cnet.com dat bijvoorbeeld de verkoop in december 2000 geen enkele terugslag kende.
Klanten zoeken volgens hem naar kostenbesparende oplossingen die direct profijt opleveren, zoals de inkoopsoftware van Ariba. Mark Hoffman, ceo bij Commerce One, zei tegenThe Wall Street Journal dat de vraag naar e-marktplaats-oplossingen groot blijft, omdat de vertraging van de economische groei bedrijven aanspoort extra op de kosten te letten.
De markt voor geautomatiseerd inkopen bestaat grofweg uit twee segmenten: elektronische marktplaatsen (gericht op primaire productiegoederen) ene-procurement-oplossingen waarmee organisaties zelf hun inkoop automatiseren (vooral kantoorartikelen en reserve-onderdelen). Ariba en Commerce One – beide gespecialiseerd in inkoopoplossingen – geven op deze markt de toon aan. Bedrijven zouden met behulp van elektronische inkoopoplossingen de inkoopkosten met 50 tot 90 procent kunnen terugdringen.
Hoewel Ariba en Commerce One technologische oplossingen leveren voor het inrichten van elektronische inkoopportalen, zijn ze niet afhankelijk van de en masse door het ijs gezakte dotcombedrijven. Ze richten zich voornamelijk op grote ondernemingen en organisaties. Voorale-procurement belooft een interessante groeimarkt te zijn: slechts 20 procent van de ondernemingen met een omzet boven de één miljard dollar heeft zijn inkoop geautomatiseerd. De rest zal dit binnen nu en drie jaar willen doen.
De belangrijkste klant van Commerce One is Covisint, de door General Motors, Ford, Daimler Chrysler en Renault/Nissan opgezette online-inkoopmarkt voor de automobielindustrie. Het bedrijf levert samen met Oracle de basistechnologie voor Covisint. De banden zijn hecht, omdat Ford en General Motors eind vorig jaar voor 1,26 miljard dollar een belang van 14 procent in Commerce One namen. Hoffmann voorziet ook een groei in horizontale inkoopmarktplaatsen voor niet-sectorgebonden bedrijven, organisaties en zelfs naties.
Ook Ariba staat niet stil. Het bedrijf wil het leveranciers makkelijker maken zich aan te sluiten bij een elektronische marktplaats. Het biedt aan een verbinding te leggen met het Ariba-netwerk middels een cXML-protocol, waardoor leveranciers ook te koppelen zijn met klanten van Ariba. De softwaremaker heeft verder een samenwerkingsverband gesloten met Billingzone om elektronische betaaldiensten te kunnen aanbieden.
Toch is het niet alles goud wat er blinkt. De vraag blijft of de door consortia opgezette inkoopportalen de verwachtingen in de praktijk kunnen waarmaken. Was 2000 het jaar van de massaal aangekondigde initiatieven, dit jaar moeten tastbare bewijzen op tafel komen. Een probleem daarbij is dat leveranciers niet altijd genegen zijn toe te treden tot zo’n online-handelsplaats. Ze zijn bang onderling uitgespeeld te worden en opdrachten tegen lagere prijzen te moeten uitvoeren.