Telecomdienstverlener KPN International gaat gebruikmaken van de facturatie- en analysefunctionaliteiten van Calvi. Dit bedrijf helpt telecomaanbieders aan managementoplossingen. Met de functionaliteiten kan KPN zijn telecomdiensten transparant en op maat aanbieden.
KPN International richt zich op data- en ip-diensten voor wereldwijde corporate en wholesale klanten. Voor nieuwe internationale ip-telefoniediensten zocht KPN naar een facturatie-oplossing. Enerzijds moest deze oplossing flexibiliteit bieden om aanbiedingen op maat te kunnen maken en anderzijds wilde de internationale telecomdienstverlener zijn klanten gedetailleerd inzicht geven in de afgenomen dienstverlening.
KPN-klanten krijgen nu online inzicht in de details van de door KPN International geleverde diensten, waarmee zij kunnen verifiëren of de tariefafspraken en volumekortingen correct zijn verrekend. Behalve het verkrijgen van inzicht, kunnen klanten van de internationale telecomdienstverlener de factuurgegevens overzichtelijk en eenduidig verwerken in hun eigen boekhoudsystemen, waarmee zij hun administratieve proceskosten omlaag kunnen brengen.
Vanuit de “groene” oudheid en daarvoor vanuit het PTT-tijdperk was het gebruikelijk spraak per minuut, daarna per seconde en toen maar weer eens per minuut te factureren, omdat dat providers (financieel gezien) beter uitkwam.
Inmiddels is de basis voor spraakbezetting van een netwerk niet meer de factor tijd, maar de factor bit gecombineerd met een zekere mate van performance. De gemeenschappelijke basis voor spraak en data is daarom inmiddels bitjes, of zo je wilt IP-pakketten.
Het is dan ook vreemd om spraak anders te tariferen dan data. bitjes zijn tenslotte bitjes, net-neutraliteit is geen not-neutraliteit.
KPN en de andere providers vinden dat nog heel normaal….. , maar het effect is dat het equivalent aan GSM spraakbitjes factoren duurder is dan de zelfde hoeveelheid databitjes.
Kennelijk is er nog een verschil in netneutraliteit voor spraak bitjes, databitjes, om het dan nog maar niet te hebben over SMS bitjes, want die zijn grofweg 1400 keer duurder dan een spraakbitje.
Geen wonder dat het woord provider maar 3 letters verschilt van het woord rover