Online softwareleverancier Salesforce.com heeft in het gebroken boekjaar 2013, dat eindigde op 31 januari 2013, een omzet gerealiseerd van 3,05 miljard dollar. Dat is een toename van 35 procent ten opzichte van 2012 (omzet: 2,27 miljard). Wel schreef het bedrijf rode cijfers: 270,4 miljoen euro, met name door een fors budget van 1,6 miljard voor marketing en verkoop. In het boekjaar 2012 lag het verlies op 11,6 miljoen dollar.
De leverancier van zakelijke online toepassingen, zoals klantrelatiebeheer (crm: customer relationship management), zag de inkomsten uit abonnementen en ondersteunende diensten in het afgelopen boekjaar 2012 oplopen tot 2,87 miljard dollar; de overige omzet uit onder andere professionele diensten bedroeg 181 miljoen dollar. Het bedrijf verwacht voor het lopende boekjaar 2014 een omzet die uitkomt tussen de 3,82 en 3,87 miljard dollar.
Normaal?
‘Salesforce.com heeft het fiscale jaar spectaculair afgesloten’, zegt topman Marc Benioff. Hij beweert dat Salesforce.com het snelstgroeiende softwarebedrijf ter wereld blijft in de categorie ’top-10 grootste software-bedrijven voor de zakelijke markt.’ Toch was de omzetstijging niet voldoende om onder de streep winst te boeken. Met name door hoge kosten voor marketing & verkoop, voor het tweede achtereenvolgende jaar, leed Salesforce.com een verlies van zo’n 270 miljoen dollar.
Analisten stellen dat dit een normaal patroon is bij relatief jonge bedrijven die software leveren in de cloud. De groeiende vraag moet worden opgevangen door het uitbreiden van de organisatie, marketing en verkoop en R&D. Salesforce groeide het afgelopen jaar van 7785 naar 9901 medewerkers. Zolang bij een stijgende omzet de kaspositie goed gevuld blijft en de marges gezond zijn, kan een bedrijf zich in een groeifase nog oplopende verliezen permitteren.