KLM wil in het kader van Operation Baseline gefaseerd een einde maken aan de inhuur van circa 350 ICT-krachten. Dat bedreigt de positie van IT-partners, zoals CMG, ICL, Iquip, Oracle, CSS en TPP. De leveranciers reageren vooralsnog kalm op het naderende onheil.
“Het vaste IT-personeel is geen overtolligheid aangezegd”, zegt José Smeets, bestuurder van FNV Bondgenoten. “Het is de bedoeling dat uiteindelijk alle inhuurkrachten zullen verdwijnen. Veel projecten worden stopgezet.” Op dit moment buigen de medezeggenschapsraden binnen de KLM zich over een advies. Door de toezegging dat er geen KLM-medewerkers ontslagen worden, is er nog geen onrust onder het personeel ontstaan. Woordvoerder Hugo Baas wil niet ingaan op de plannen. Volgens hem maakt KLM de inhoud ervan volgende maand bekend en blijkt dan pas wat de gevolgen zijn voor de IT-organisatie.
Via een grootscheepse reorganisatie, Operation Baseline, wil KLM weer winstgevend worden. Een van de maatregelen is een scherpe bezuiniging op de ICT-kosten door IT-investeringen te bevriezen en de inhuur van personeel stop te zetten. Er werken zo’n zevenhonderd automatiseerders bij de luchtvaartmaatschappij, waarvan een groot deel bij de centrale afdeling Information Services. Ongeveer de helft is inhuur, zowel op centraal niveau als bij de diensten.
Bij CMG, de belangrijkste IT-partner die tientallen consultants bij KLM heeft werken, zijn de gevolgen al merkbaar. “Er is al een aantal mensen terug gekomen naar onze vestiging in Amstelveen”, meldt Monique Mulder, accountmanager KLM bij CMG. Mulder ontkent dat daardoor wrevel is ontstaan tussen de vliegtuigmaatschappij en de automatiseerder. “Wij blijven een adviesrol vervullen en denken als IT-partner hoe er kosten kunnen worden bespaard en welke projecten wel of niet kunnen doorgaan. Maar ook aan CMG zal de bezuinigingsmaatregel niet voorbij gaan.” Andere grote IT-leveranciers, zoals ICL, Iquip en Oracle, houden zich echter op de vlakte.
De IT-organisatie binnen KLM heeft net de vorige reorganisatieronde achter de kiezen. Het project TransIT moest KLM Information Services veranderen in een dienstverlenende organisatie. Bovendien liet in het kader van het programma Focus2000 de directie onderzoeken of de IT-afdeling verkocht kon worden. Die laatste discussie is inmiddels verstomd: de directie beschouwt de inzet van IT als strategisch belangrijk voor de bedrijfsvoering.