De effectiviteit van interne communicatie via e-mail, intranet en screensaver is bijna gelijk voor die verschillende vormen. Dit blijkt uit onderzoek van de Universiteit Twente.
Uit het onderzoek blijkt dat ongeveer de helft van de interne berichten gelezen wordt. Het maakt niet uit of deze berichten per e-mail, intranet of per screensaver worden gecommuniceerd. Voor het onderzoek zijn bijna zevenhonderd werknemers van de Amersfoortse verzekeringen, gemeente Breda en Eastman Chemicals ondervraagd.
Ook de betrokkenheid van medewerkers bij de organisatie bleek niet van invloed op het lezen van berichten. De media-ervaring is wel van invloed. Medewerkers met meer media-ervaring lezen meer berichten. Uit een onderzoek in 2003 van de Vrije Universiteit in Amsterdam bleek wel dat de betrokkenheid van medewerkers door de screensaver vergroot kan worden.
Verder wees een recent onderzoek in Canada uit dat spam wel degelijk gelezen wordt. De onderzoekers maakten twee groepen van 2.100 werknemers. De ene helft ontving twaalf weken lang spam over gezondheid en beweging. De andere helft niet. Degenen die de spam ontvangen, zagen hun body mass index (BMI) dalen. De BMI geeft de verhouding tussen gewicht en lengte weer.