UWV weerlegt kritiek vacaturesite Werk.nl

18-12-2012 16:04 | Door Rik Sanders | Lees meer artikelen over: Databases, Consulting | Lees meer over de bedrijven: RTL, Oracle, UWV | Er zijn 25 reacties op dit artikel | Permalink

Het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) herkent zich niet in de kritiek op het functioneren van zijn vacaturesite Werk.nl. Uit onderzoek van RTL Nieuws zou de site van het UWV vol fouten zitten, regelmatig uitvallen en ongeschikte en verlopen vacatures bevatten. De SP roept om nieuwbouw van de site. Volgens het UWV is Werk.nl net verbeterd.

In het kader van zware bezuinigingen van het UWV is vorig jaar onder andere een groot digitaliseringsprogramma gestart. Werklozen krijgen voortaan grotendeels te maken met digitale dienstverlening in plaats van persoonlijk contact met arbeidsbemiddelaars die in aantal sterk afnemen. Werklozen moeten zich verplicht inschrijven op de vacaturesite Werk.nl.

RTL Nieuws besteedde eerder dit jaar ook al aandacht aan de problemen met de site, na klachten van gebruikers. Volgens UWV-woordvoerder Wessel Agterhof is deze kritiek meegenomen in het verbeteren van de website. De nieuwste golf van kritiek zegt hij niet goed te kunnen plaatsen. 'Uit onze registratiecijfers blijkt het aantal recente klachten niet bijzonder hoog. Maar kennelijk is er van de groep honderdduizenden gebruikers nog steeds een deel ontevreden. Daar moeten we dan nog een keer goed naar kijken.'

Oracle-platform

Werk.nl draait op Oracle-producten: Oracle Portal als presentatielaag en Oracle UCM als contentmanagementsysteem. Volgens RTL Nieuws kosten de problemen met de site inmiddels miljoenen euro. SP-Kamerlid Paul Ulenbelt zegt in een reactie op het nieuws van de omroep dat het een blamage is voor het UWV en het ministerie van Sociale Zaken. Hij stelt op de website van de SP zelf ook al geruime tijd stapels klachten te krijgen van werkzoekenden die niet door de website Werk.nl heenkomen. Recente verbeteringen hebben volgens hem niet geholpen. Ulebelt gaat minister Asscher van Sociale Zaken om uitleg vragen. De SP'er meent dat het stoppen van de website en dan weer nieuwbouw de enige oplossing is.  

Zegsman Agterhof van het UWV kan het verhaal over de miljoenenschade niet plaatsen. Op de opmerkingen van SP'er Ulenbelt wil hij niet in gaan. 'Dat is een politieke uitspraak. Daar moet de Tweede Kamer over gaan.' Wel zegt hij dat nieuwbouw niet op de planning staat.

Stap voor stap

Agterhof wijst er op dat het UWV een aantal dagen geleden opnieuw een aantal verbeteringen heeft doorgevoerd, waaronder het verwijderen van de automatische vacaturematch. Die leverde de nodige verkeerde vacatures op. 'Het duurt nog een week of twee voordat de databases zijn opgeschoond. Misschien hebben de klachten daarmee te maken. Daarnaast  ligt de website er regelmatig uit voor onderhoud en het doorvoeren van aanpassingen. Wellicht moeten we dat duidelijker communiceren.'

Hij erkent dat Werk.nl nog verder verbeterd kan worden, met name in de functionaliteit van de werkmappen van gebruikers. Maar, benadrukt hij, het UWV heeft tot 2015 de tijd om de digitale dienstverlening voor elkaar te krijgen. 'Dat doen we stap voor stap.' 

Digitale diensten

In de nieuwe opzet van het UWV krijgen uitkeringsgerechtigden minder en voor een kortere periode ondersteuning en moeten zij meer gebruikmaken van de dienstverlening van uitzendbureaus en andere commerciële instellingen. Ww'ers kunnen alleen in de eerste drie maanden gebruikmaken van de kostenloze openbare digitale dienstverlening van het UWV. Daaronder vallen onder meer het vacaturesysteem, de elektronische registratie van werkzoekenden en informatie over werk en opleidingen. Ww'ers die tussen drie en twaalf maanden werkloos zijn, kunnen e-coaching krijgen van een werkcoach van UWV. Voor een beperkt deel van de klanten is nog face-to-face dienstverlening mogelijk.

Reacties op dit artikel
De redactie vindt deze reactie: OKReza Sarshar, 18-12-2012 16:53
Ik ben benieuwd waarom UWV voor dit project geen gebruik heeft gemaakt van een open source oplossing! Bij de naam “Oracle” denk ik gelijk aan de hoge kosten van licenties (eenmalig en jaarlijkse) en dure projectkosten.
Tevens ben ik benieuwd of UWV voor dit project gebruik heeft gemaakt van de beschikbare professionals die als werkzoekenden bij het bedrijf bekend zijn en ingeschreven staan! Hiermee zou UWV de kosten van het project aanzienlijk omlaag kunnen brengen en ook deze mensen aan een (tijdelijke)baan helpen.
Dat UWV voor deze verandering tot 2015 tijd nodig heeft begrijp ik ook niet! Heeft UWV ook een plan B om de investering in dit project terug te verdienen als na 2015 het beter gaat met economie en dus minder werklozen? Het is een kwestie van vooruit denken.
De redactie vindt deze reactie: OKJK, 18-12-2012 17:38
Zelfs aangeboden om te helpen met testen van de site, maar op zo'n aanbod krijg je zelfs geen antwoord van het UWV !
De redactie vindt deze reactie: OKmauwerd, 18-12-2012 21:24
Wessel Agterhof, Senior woordvoerder at UWV volgens linked in over :
- honderdduizenden ontevreden gebruikers van werk.nl website
- al 20 jaar fusies, splitsing, verzelfstandiging met alle reorganisaties van dien
- uit eigen ervaring weet ik nog dat ik screen prints maakte van de de werk.nl website errors, om aan te kunnen tonen dat ik als gebruiker toch echt alles op tijd en netjes wilde registreren
- alle collega werkenden en werklozen die ik kende hetzelfde verhaal : werk.nl zuigt
- noodkreet van mijn eigen werkcoach ooit : ik kan er ook niets aan doen, moet er ook maar mee werken.
- een van bij eigen beweegredenen om ZZP-er te worden, nooit meer CWI/UWV, dan maar geen WW
- communicatie met ICT collega's die iets met die website van doen hebben en zich ietwat schamen...
- tienduizenden gebruikers die op totaal ongeschikte vacatures moesten solliciteren op straffe van uitkering intrekken.
 
UWV herkent zich niet in dat beeld en SP is eigenlijk een communistische propaganda machien. Een aantal dagen geleden zijn een aantal verbeteringen doorgevoerd ;-)
 
Stap voor stap tot 2015. Als ik dat als ZZP-er zeg bij mijn opdrachten, kan ik meteen vertrekken :-(
 
en terecht
De redactie vindt deze reactie: OKHenri Koppen, 19-12-2012 9:51
@Reza, goed punt.
 
Qua database zou in veel gevallen ook Postgresql gebruikt kunnen worden of wat dan ook. De site faalt op inhoud niet op het feitelijk beschikbaarheid.
 
Ik ken verder de details niet, maar een vacature site (met wat Workflow), hoe groot dan ook, hoeft geen miljoenen in ontwikkeling en onderhoud te kosten, gewoon niet.
 
Site zelf werkt overigens wel lekker snel, heb maar meteen gereageerd op een mooie vacature, nu maar hopen dat ie nog beschikbaar is!
De redactie vindt deze reactie: OKWillem, 19-12-2012 12:33
Je zult maar werkzoekende zijn, geduldig wachten tot 2015 voor je een behoorlijke site kunt gebruiken om werk te vinden. En intussen wel verplicht het huidige product te gebruiken.
Het UWV laat zo weer zien vooral een politiek gerichte organisatie te zijn, officieel wordt er alles aan gedaan ook als is het knudde, in plaats an een organisatie die gewoon probeert mensen aan het werk te helpen.
De redactie vindt deze reactie: OKbert, 19-12-2012 12:48
Als ex-werkzoekende werkloze zou ik het UWV willen aanbieden mijn gebruikservaringen te delen. UWV herkent zich niet, maar wat gerapporteerd wordt als gebreken is 100% correct. werk.nl is een verplicht station, maar je hebt er geen **bips** aan.
De redactie vindt deze reactie: OKGuido Leenders, 19-12-2012 12:50
Deze week deze email ontvangen. Proeve van bekwaamheid?
 
Geachte heer/mevrouw,
UWV heeft in de afgelopen weken de identiteit van alle werkgevers op werk.nl gecontroleerd. Afgelopen vrijdag stuurden wij u per abuis een e-mail. In deze e-mail stond dat u aangemeld zou zijn als werkgever en kon inloggen op werk.nl. Dat is niet zo.

De gegevens die wij nodig hebben om uw account te kunnen controleren, zijn helaas bij ons niet bekend.
Daarom vragen wij u vriendelijk een activeringscode aan te vragen.
De redactie vindt deze reactie: OKStef Joosten, 19-12-2012 12:54
Ik begrijp niet waarom de SP "uit de heup schiet". Kennelijk weet SP-Kamerlid Paul Ulenbelt nu al dat het stoppen van de website en dan weer nieuwbouw de enige oplossing is. Waar baseert hij dat op? Kent hij het vraagstuk beter dan UWV-professionals? Heeft hij zelf een diagnose gesteld? Geef dan eens inzage in die diagnose? Hoe geloofwaardig ben je nog als kamerlid, als je meejoelt met de kudde van buitenstaanders, die allemaal zelf een betere oplossing denken te hebben en zich niet druk maken over het vraagstuk achter de symptomen. (zie bijvoorbeeld enkele andere reacties op dit artikel).
 
Hou je oplossing voor je totdat je het probleem kent. Vraag liever waarom de SP stapels klachten krijgt en de UWV het aantal klachten niet bijzonder hoog vindt. Dat klinkt alvast raar! Dus mensen: Feiten graag!
De redactie vindt deze reactie: OKGert Jan Knoet, 19-12-2012 13:16
Ik wil zeker niet negatief over komen. Maar probeert u maar een CV in te voeren in het systeem. Alleen het vinden van een passende functienaam is al niet mogelijk.
Alleen de momenteel gangbare opleidingen zijn in te voeren. Dus je kiest iets wat er op lijkt en start in het commentaar veld maar met "Maar de werkelijke functie benaming is .....".
Jammer met de huidige stand van de technologie is er veel meer mogelijk dan wat er nu wordt geboden.
Maar helaas ligt binnen het UWV de focus op controle of de voorschriften worden opgevolgd en zo niet korten.
Terwijl de werkzoekenden graag meer focus op bemiddeling en weer aan het werk gaan ligt.
 

De redactie vindt deze reactie: OKAlfred , 19-12-2012 13:18
Het is inderdaad triest hoe de site werk.nl is opgezet. Als werkloze werknemer ben ik overgeleverd aan een site wat niet doet wat het eigenlijk voor opgezet is: ww-ers begeleiden en ondersteunen in het zoeken van een baan. Ik ben al weken verschoond van enige vacature.
Commentaar van werk.nl:
U ziet in uw Werkmap een getal staan met het aantal gevonden vacatures bij uw cv. Klopt dit getal niet? En bestaat het aantal vacatures in de lijst uit veel minder vacatures of zelfs nul vacatures? Dan komt dit door een storing. Onze excuses hiervoor. Wij werken aan een oplossing.
Werk.nl werkt niet!!! Ik ben zelf IT-er met een programmeur en Oracle achtergrond. Ze kunnen me aannemen!
De redactie vindt deze reactie: OKWalther Ploos van Amstel, 19-12-2012 13:28
Ik herken wel degelijk de kritiek op UWV's werk.nl...
Mijn partner zit onverwacht op de bank. Een stoere durfkapitalist kreeg eurocrisispaniek en trok het financiële infuus uit de start-up waar hij met veel plezier werkte.
Einde oefening en zo snel mogelijk op zoek naar een nieuwe baan als product manager in een internationale e-business omgeving.
De zoektocht is een kleine nachtmerrie. De informatie op de vacaturesites, -boards en -banken is hopeloos verouderd. De meeste vacatures zijn al lang vervuld en soms zelfs 4 of 5 jaar oud.
Speld in de hooiberg
De zoekfuncties leiden tot de meest bizarre voorstellen; ‘ik wil geen secretaresse worden’. Het is zoeken naar de spreekwoordelijke speld in de hooiberg. Wat is eigenlijk de kans dat de werkzoekende terecht komt bij juist die passende vacature?
Social media spelen een steeds grotere rol bij het zoeken naar een baan. LinkedIn wordt door 79 procent van werkzoekend Nederland ingezet om een baan te vinden. Naast LinkedIn is ook het gebruik van Facebook gestegen, bleek eerder uit onderzoek van Unique.
Solliciteren via on line formulieren en het doorsturen van linkedin-links is ‘fire and forget’. Je hoort er niets meer van terug. De meeste bedrijven en wervers hebben niet het fatsoen om even te reageren.
Mooie vacatures zijn vaak bij meerdere headhunters no cure, no pay uitgezet. Dat leidt regelmatig tot grote verwarring. Hij is al een keer door drie verschillende headhunters voor dezelfde vacature voorgesteld.
Schot hagel
Er zit dus niks anders op dan ook maar met een schot hagel te reageren op al die vacatures; hoezo de perfecte ‘match’?
Met het enorme aantal reacties dat je zo krijgt kun je als bedrijf natuurlijk niets anders doen dan een steekproef nemen uit de sollicitaties en met korte telefonische interviews een eerste selectie maken. Is dat nu echt efficiënt? En, krijg je zo echt de beste en meest talentvolle collega’s?
Arme bedrijven
De zoekende bedrijven moeten zich echt zorgen maken. Komt hun mooie vacature, waarvoor ze toptalent zoeken, wel in beeld bij die ene passende kandidaat?
Het lijkt nu even geen probleem met veel medewerkers die een nieuwe uitdaging zoeken. Maar, dit wordt natuurlijk echt pijnlijk als straks de arbeidsmarkt voor toptalent krap wordt.
Juist nu zouden bedrijven het talent wat op straat loopt binnen moeten halen, om zo straks echt gas te geven als de boel weer aantrekt. Het heet niet voor niets ‘Human RESOURCE’.
Voorbijgeschoten
De online banenmarkt is failliet; niet effectief, niet efficiënt en uiteindelijk leidt het tot de verkeerde persoon op de verkeerde plek. Het Internet is hier zijn doel volledig voorbij geschoten.
Of zal het vertrouwde old boys (of girls)-network straks die mooie nieuwe baan opleveren? Tijd voor Recruitement 2.0.
De redactie vindt deze reactie: OKJan Klaas, 19-12-2012 13:37
Zo ver ik weet, is een van de problemen, dat er een probleem is met (change) management. Alhoewel changes tijdig worden gecommuniceerd, wordt dit niet door de hele organisatie/IBM opgepakt.. Hierdoor ontstaan er telkens weer problemen tussen de front en back-end.. En met name aan de front-end gaat dit dan telkens mis en hier wordt erg onverschillig op gereageerd..
Verder ben ik zelf SP-lid, maar vind ik een opmerking als: 'alles moet maar opnieuw worden gedaan', zoiets als dan maar 'een nieuwe auto kopen' als je motormanagement module kapot is.. Dat is dus pas geld over de balk smijten.. Dit probleem ligt in mijn ogen niet in de techniek, maar in de organisatie..
De redactie vindt deze reactie: OKGoos, 19-12-2012 14:13
Mijn vrouw heeft hier dus ook dikke problemen mee. Het is verder onmogelijk om vervolgens iemand te pakken te krijgen aan de telefoon die je kan helpen. Probleem ligt altijd bij iemand anders die er net niet is. Inmiddels een drijgbrief binnen dat ze 5% gekort wordt. Omdat hun systeem niet werkt!!! De omgekeerde wereld.
De redactie vindt deze reactie: OKatillav, 19-12-2012 15:21
Ben het met Stef Joosten en Jan Klaas eens. Alles heeft met organisatie te maken. Overigens het UWV is er als ondersteuning tijdens je WW: je bent ZELF verantwoordelijk om werk te vinden. Niet de grote boze buitenwereld de schuld geven.
De redactie vindt deze reactie: GoedHens, 19-12-2012 18:01
Werk.nl zuigt al bijna zolang als het bestaat. In het begin ging het wel en werkte het ook, maar dat is inmiddels minstens 5 jaar geleden. Daarna kwam de integratie met allerlei UVW werkdingen en was er geen touw meer aan vast te knopen. UWV-medewerkers bevestigen dit meteen zo gauw je erover begint.
Opnieuw maken lijkt me de enig juiste oplossing. De site is gebouwd vanuit het perspectief van het UWV en niet gebouwd om mensen aan werk te helpen of hun gegevens door te sturen. (uploaden van sollicitaties bijv. is een hopeloos trage crime). Het is een van de vele overheidssites die de plank volledig mis slaan. De burger/werkzoekende moet centraal staan en z'n weg kunnen vinden!
Laat ze maar eens te raden gaan bij Monsterboard, Nationale Vacaturebank, etc. enz. daar kunnen ze in ieder geval het e.e.a. van leren.
De redactie vindt deze reactie: OKandre bangma, 19-12-2012 18:06
Het is nu wel iets verbeterd, het zoeken naar vacatures en dan weer terug naar het zoekresultaat gaat nu beter. maar ik krijg nu 7 hits en geen vacatures met een uitleg dat de getallen niet kloppen. Euh. Daarnaast ligt het soms 2 dagen uit of is ontzettend traag. En dan hebben ze tot 2015 de tijd. Belachelijk. Gelukkig zijn er nog goede zoeksites voor vacatures en Linkedin (daar hebben ze bij werk.nl nog nooit van gehoord)
De redactie vindt deze reactie: GoedGerard Galesloot, 19-12-2012 18:50
Ik heb vanaf 01-01-2013 geen werk meer. Ik ben 61 jaar. Geen van mijn HBO-opleidingen kan ik invullen. Ik moest maar wat selecteren wat er in de buurt kwam en via de berichtenservice mijn opleidingen doorsturen. Ze werden dan met de hand ingevuld door het UWV of werkbedrijf. Er is niets gebeurd. Ook krijg ik met een CV met 40 jaar ICT-werkervaring werk aangeboden, zogenaamd gericht op mijn CV, zoals heftruckchauffeur enz..
Ja, ik moet zelf werk zoeken. Geen enkel probleem, maar werk.nl functioneert totaal niet.
De redactie vindt deze reactie: OKcorne smiesing, 19-12-2012 19:20
In 2005 was ik werkgever en werkte het niet goed en viel het vaak uit.
Het is nu 2012 er is niets veranderd het valt regelmatig uit en als werkgever kan ik nog steeds niet zoveel mee.
Ik denk niet dat monsterboard nog had bestaan als de website zo slecht had gewerkt en ik denk dat die er veel minder geld aan hebben uitgegeven.
Nieuwbpuw is geen oplossing als het door dezelfde managers wordt gedaan.
Beter is om geen bedrijven zoasl logica in te huren die er alleen maar belang bij hebben dat het lang duurt en veel extra werk kost.
Gewoon in de bak van werkelozen kijken en met die mensen proberen te redeen wat er te redden valt.
Helaas is dit niet het eniige project binnen het uwv wat veel teveel geld kost en miet veel oplevert tot ergenis van vele professionals.
De redactie vindt deze reactie: OKcorne smiesing, 19-12-2012 19:25
Heb overigens diverse malen geklaagd maar omdat er niets mee wordt gedaan ben ik daar mee gestopt.
En dat wordt vertaald als dat het beter is.
De redactie vindt deze reactie: OKJNS, 19-12-2012 21:05
De kop van het artikel is onjuist. Het moet zijn 'het UWV weerspreekt' in plaats van 'het UWV weerlegt'. Weerleggen kan wel, maar alleen met een echt onafhankelijk onderzoek.
De redactie vindt deze reactie: OKJan, 20-12-2012 10:31
Als gebruiker van werk.nl heb ik ook geen hoge pet op van de site. Maar in een ver verleden ben ik ook gedetacheerd geweest bij het UWV. Dat de organisatie politiek zwaar beladen is kan ik beamen. Hierbij wil ik toevoegen dat de leiding van het UWV qua IT ook nog wel wat mag bijleren want daar was ik niet bepaald van onder de indruk. En hiervan werd ook op een bijna schandalige manier misbruik van gemaakt door de detacheerders.
 
In deze heeft het volgens mij weinig zin om de techniek de schuld te geven. Het is de organisatie zelf die alle schuld verdiend en flink aan de bak zal moeten om te bewijzen dat wel iets kunnen bouwen waar gebruikers iets aan hebben. Ze zouden kunnen beginnen door wat meer IT expertise binnen de organisatie te brengen en die een mandaat te geven om schoon schip te maken met de slecht presterende detacheerders.
De redactie vindt deze reactie: OKJaap Philippo, 26-12-2012 20:39
Zelf ben ik ook uitermate ontevreden met de site. ik heb er geen woorden voor hoe slecht ik het vind.
En dan ben je als werkzoekende bij het uwv aan de goden overgeleverd,maar dit is alleen maar figuurlijk want goden zijn het echt niet het is meer Stan Laurel en Oliver Hardy als je het mij vraagt.
Goeie lui, maar er wordt niets gepresteerd en er gaat alleen maar fout.
De redactie vindt deze reactie: OKhk, 28-12-2012 11:05
Van een organisatie die zelf niet werkt kun je niet verwachten dat ze iets kunnen bieden dat dat wel doet.
Begeleiding vanuit het UWV als je 50+ bent: vergeet het maar. Er wordt je gewoon gezegd dat ze niets kunnen doen, dat je geen kans hebt, maar omwille van de regels wel elke week wordt geacht te solliciteren. Ook reintegratie trajecten zijn weggegooid geld.
Let wel, dit betreft de recente ervaringen van mijn vrouw, 51 jaar en sinds kort op eigen kracht en voor iets meer dan het minimumloon (!) opnieuw begonnen na 2 jaar ongein via het UWV.
Het was al een zootje toen het Arbeidsbureau en GAK was; het is nu eigenlijk nog erger.
De redactie vindt deze reactie: OKRay Charles, 05-01-2013 11:22
Nee helaas , hopeloos heb nu inmiddels een jaar met deze instantie te maken.In het begin werd er nog wel eens contact met me opgenomen.Maar nu gaat alles via mail.Ik heb echt het gevoel dat je er alleen voor staat.En inderdaad ben ik wel eens tegen een verlopen vacature aan gelopen! Maar ja de afstand wordt naar mijn inziens bewust gecrieerd om zo de verantwoordelijkheid af te houden.Het is geen basis taak meer voor deze instantie om mensen aan het werk te helpen .Maar het afwerken van procedures, en als dit klaar is o.a opsturen van de vacature matches en aflopen uitkering zijn zij klaar ....
De redactie vindt deze reactie: OKmauwerd, 15-01-2013 18:48
    Opmerking van de redactie: MIjn UWV
    @mauwerd Dank voor de link. Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat het weer om Werk.nl ging maar blijkt ditmaal om Mijn UWV te gaan. Vandaag een bericht gemaakt. Rik Sanders

29 vacatures
Web Developer ASP.NET C# (Medior / Senior)

NiDiDo BV , Barneveld

PHP Programmeur

BWSS B.V. , Deventer

.NET (C#) Programmeur

Let's build IT , Hoorn NH

Ervaren webdeveloper die mee wil bouwen

Involvit , Delft

Docent mobile (game) development (0,5 \u2013 0,6 fte)

Mediacollege Amsterdam , Amsterdam

Top 10 Reagerende members