Werkgevers moeten zich meer verdiepen in de identiteit van hun bedrijf, aldus onderzoekers. Dat terwijl werkzoekende ict'ers hun werkgever voor een groot deel selecteren op de identiteit ervan.
Werkgevers die hun personeel willen behouden, moeten voldoende immateriële arbeidsvoorwaarden bieden. Ook de bedrijfscultuur is belangrijk, zegt onderzoeksbureau CRF.
Waar werkgevers vroeger de ict-medewerker probeerden te binden met een dure leaseauto en een hoge beloning, worden immateriële arbeidsvoorwaarden volgens de onderzoekers steeds belangrijker. CRF doelt dan op begeleiding van werknemers, mogelijkheden om thuis te werken en flexibele werktijden.
Bedrijven erkennen de veranderende behoefte van de ict'er, maar zoeken nog naar de juiste balans, verklaart Mary van der Kuip, manager Benelux van CRF. Werkgevers zouden daarom de uitstraling van het bedrijf niet uit het oog moeten verliezen. Ict'ers zoeken een werkgever die past bij hun eigen identiteit, aldus de manager. "Door de grote krapte op de arbeidsmarkt worstelen veel ict-bedrijven met de vraag: zoeken we naar werknemers die passen bij de organisatie of passen we de organisatie aan op het geworven talent?", aldus de manager Benelux.
Werkgevers die niet kunnen voldoen aan de persoonlijke wensen van de ict-medewerker krijgen volgens CRF te maken met personeelsverloop. Van der Kuip: "Aangezien iedere medewerker andere behoeftes heeft, is het belangrijk dat bedrijven hun bedrijfscultuur en corporate identiteit niet uit het oog verliezen."