Praatje is onvoldoende voor beter ICT-imago

09-02-2009 17:21 | Door Rian van Heur | Lees meer over het bedrijf: Nederland ICT | Er zijn 8 reacties op dit artikel | Dit artikel heeft nog geen cijfer (te weinig beoordelingen) | Permalink
ICT'er in de Klas Staatssecretaris De Jager

Staatssecretaris Jan Kees de Jager gaf het startschot van de campagne ict'er in de klas.

Staatssecretaris Jan Kees de Jager gaf het startschot van de campagne ict'er in de klas.

ICT~Office wil middelbare scholieren warm maken voor een carrière in de ict. De organisatie moet dat echter niet alleen doen door mannen in pak voor de klas te zetten. Dat vinden Technasia-oprichter Judith Lechner en directeur Cocky Booij van VHTO. Een praktijkopdracht laat zien dat ict niet zo moeilijk is als veel middelbare scholieren denken. Bovendien moeten meisjes anders worden benaderd dan jongens.

Een man in pak voor de klas zetten is niet genoeg om middelbare scholieren warm te maken voor een carrière in de ict. "Alleen een praatje is te weinig", zegt Technasia-oprichter Judith Lechner. Zij ontwikkelde het vak ‘Onderzoek en ontwerpen', dat middelbare scholieren moet laten zien dat bèta en techniek leuk is.

ICT~Office startte onlangs de campagne ‘Alles is.it', die middelbare scholieren warm moet maken voor een carrière in de ict. Onderdeel van de campagne is ‘Ict'er voor de klas'. Lechner vindt het voor de klas zetten van iemand uit de praktijk, geen slecht idee. Maar ze vindt dat er een praktijkopdracht aan vast moet zitten. "Kinderen willen serieus worden genomen. Iemand kan vooraf over de opdracht komen vertellen, maar moet er ook achteraf weer zijn", zegt Lechner.

Weinig impact

Cocky Booij, directeur van VHTO, het landelijk expertisebureau meisjes/vrouwen en bèta/techniek, denkt dat het voor de klas zetten van een man in pak voor meisjes weinig impact heeft. "Dat zullen ze zelf niet vertellen als je het ze vraagt, maar uit ervaring weten we dat het niet zo goed werkt." Het expertisebureau kiest er daarom voor om meisjes van de middelbare school in kleine groepen met een vrouwelijke ict'er in contact te brengen. "In gemengde groepen trekken meisjes zich terug, terwijl ze in een groep met alleen meiden ook vragen durven stellen. Het versterkt elkaar zelfs."

Middelbare scholieren denken dat ict te moeilijk is, zegt Lechner. "Meisjes zijn sowieso al superonzeker, vooral Nederlandse meisjes." Zij vindt daarom dat je middelbare scholieren moet laten zien dat het niet moeilijk is en dat kan met een praktijkopdracht. Volgens Booij weten meisjes weinig van ict en kiezen ze daarom niet voor een opleiding in die richting. "Door meisjes persoonlijk in contact te brengen met iemand uit de ict-wereld, hopen we dat ze zien dat het niet alleen maar om computers gaat, maar dat er ook veel met mensen wordt gewerkt."

Deel dit artikel via LinkedIn
Deel dit artikel via Facebook
Deel dit artikel via Twitter

Top 10 reagerende bezoekers
      Aantal
reacties
Gemiddelde
waardering
Klik voor meer info 1 2092 6.82
Klik voor meer info 2 1538 6.74
Klik voor meer info 3 1247 6.69
Klik voor meer info 4 1145 6.65
Klik voor meer info 5 899 6.59
Klik voor meer info 6 628 6.36
Klik voor meer info 7 446 6.34
Klik voor meer info 8 1137 6.14
Klik voor meer info 9 750 6.08
Klik voor meer info 10 462 6.06