Lage computervaardigheid kost 23 miljard euro

16-03-2011 14:26 | Door Sander Hulsman | Lees meer over het bedrijf: Universiteit Twente | Er zijn 16 reacties op dit artikel | Permalink

Nederlandse bedrijven verliezen jaarlijks naar schatting zo'n 23 miljard euro doordat werknemers de basale computervaardigheden niet onder de knie hebben. Uit internationaal onderzoek blijkt dat computerwerkers circa 38 minuten per dag besteden aan tal van improductieve bezigheden zoals ‘uitzoeken hoe het moet', ‘elkaar helpen' en ‘wachten op hulp van systeembeheer'. Onder andere Universiteit Twente gaat nu de prestaties van Nederlandse werknemers meten om het exacte verlies vast te stellen.

Het computergebruik stijgt nog steeds. Naar verwachting is in 2020 liefst 90 procent van de werknemers in Europa afhankelijk van de computer. Het belang om goed met computers uit de voeten te kunnen en onnodig verlies van productiviteit te voorkomen, wordt daardoor alleen maar groter.

38 minuten per dag

In steeds meer beroepen is de computer onmisbaar. Dat geldt uiteraard voor gespecialiseerde ict-taken, maar nog veel vaker voor ‘gewone' administratieve en secretariële taken, voor begroting en planning, voor het verzamelen en bewerken van gegevens en voor de presentatie daarvan. In diverse Europese landen is al onderzoek uitgevoerd om na te gaan hoeveel tijd mensen verliezen bij het gebruik van computers en internet doordat ze onvoldoende vaardig zijn.

De onderzoeken vertonen sterk overeenkomstige resultaten: ongeveer 8 procent van de tijd van een werknemer gaat op aan hulpvragen en ‘uitzoeken hoe het zit', wat neerkomt op een vermijdbaar productiviteitsverlies van 38 minuten per dag.

Wanneer de in andere delen van Europa (Scandinavië, Verenigd Koninkrijk, Italië) gevonden getallen ook voor Nederland gelden, bedraagt de zogeheten ‘cost of ignorance' voor Nederland 23 miljard euro per jaar. Universiteit Twente en European Computer Driving Licence (ECDL) Nederland willen dit jaar een onderzoek afronden om het precieze verlies in kaart te brengen.

Reacties op dit artikel
De redactie vindt deze reactie: OKpeter, 16-03-2011 19:22
En hebben we hier nog een bron bij?
Dat medewerkers allerlei informatie moeten zoeken (en dus niet direct tot hun beschikking hebben) hoeft niet persé aan die medewerkers te liggen. En mijn ervaring is dat het vaker aan de het bedachte systeem ligt dan aan de medewerker.
De redactie vindt deze reactie: OKPatrick, 16-03-2011 21:16
@peter, 16-03-2011 19:22 Leuk de schuld te geven aan het systeem. Let wel, we hebben het hier over "de basale computervaardigheden niet onder de knie hebben" De meeste problemen zitten helaas meestal tussen toetsenbord en stoel.
De redactie vindt deze reactie: OKberry, 16-03-2011 23:34
@Patrick. "tussen toetsenbord en stoel", dat kan dan nog steeds de gebruiker of de ontwikkelaar zijn.
 
Er staat inderdaad niet wat men onder 'basale' vaardigheden verstaat. Als het gaat om het vinden van informatie dan kan het zijn dat men niet genoeg bekend is met de verkenner of met office, maar het kan net zo goed zijn dat de informatie dusdanig verscholen is opgeslagen dat zelfs de specialist moet zoeken. En 'informatie' kan dan daadwerkelijke documenten zijn maar net zo goed een (nieuwe of andere) interface.
 
Het komt van beide kanten, een interface of bestandslocatie moet logisch zijn (maar wiens logica dan?) en de gebruiker zal een training of instructie moeten hebben. Zeg eens eerlijk, hoeveel hebben een cursus office gehad toen de nieuwe MS office werd uitgerold? Of toen een nieuw document control systeem werd uitgerold?
De redactie vindt deze reactie: OKPaVaKe, 17-03-2011 0:30
Is het wel zo fair om alles op de gebruiker af te schuiven?
 
Ik heb het genoegen al zo'n 15 jaar beroepsmatig in de ICT te werken, en daarvoor een aantal jaar als student. Ruwweg begonnen met Windows 3.11, en via Windows 95, ME, XP, en Vista naar Windows7
Met daarbij een dito traject voor de office suite; ook daar heb ik al meerdere smaken voorbij zien komen
 
Kijk ik naar de verschillen tussen bijv. XP en Vista, dan ben ik in mijn menustructuur (vooral bij de verkenner- en configuratieopties) ineens vanalles kwijt. Gelukkig hebben we dan nog de "classic view"
 
Dito voor Office 2007; hierbij is de hele structuur van opties overhoop gehaald. Na ruim 2 jaar Office 2007 loop ik soms nog steeds te zoeken naar opties die ik in de vorige versie klakkeloos kon vinden.
 
Ik kan me heel goed voorstellen dat gebruikers die niet dagelijks met ICT producten werken hier de nodige problemen mee hebben. Voor de programmeurs die de applicaties (of dat nu webapplicaties of office is) kunnen bepaalde veranderingen logisch lijken, maar voor de gebruiker is dat lang niet altijd zo.
 
Ik vergelijk het wel eens met een auto: een versnellingspook in het midden, of een stuurversnelling: ze doen allebei hetzelfde, maar als je van het één naar het ander over moet, is het toch behoorlijk wennen en zoeken.
De redactie vindt deze reactie: OKNerd, 17-03-2011 10:10
Het komt regelmatig voor dat ik collega's iets over (MS) programma's uit moet leggen over opties die ik zelf nog nooit gezien of gebruikt hebt maar voor hun ogen vogel ik het wel uit. Vaak is het nl. een kwestie van logisch nadenken en je technisch inzicht gebruiken. Dat de een iets meer aanleg heeft dan de ander is een gegeven maar dat is te verhelpen met (zelf)scholing.
 
Als je na 2 jaar nog niet Office 2007 door hebt zou het dan niet een idee zijn om daar even wat moeite in te steken zodat je weet waar je het moet zoeken.
 
Dan kan je ook afvragen of het verstandig is om je XP park naar W7 te upgraden zonder dat je personeel hier even een dagje een gestructureerde uitleg over wordt gegeven. En God verhoede dat je naar een heel ander OS overstapt.
De redactie vindt deze reactie: OKPaul., 17-03-2011 10:44
de meest basic computer vaardigheden kunnen de gebruikers aanleerd worden.
 
en dat gebeurd meestal niet of niet voldoende omdat dit de werkgever geld en tijd kost en er ook vanuit gaat dat iedereen met een pc overweg kan, en dan krijg je dit soort problemen.
 
en je kunt er om lachen, ik ben al tig mensen tegen gekomen, die hun eigen pc niet wisten aan te zetten, dit niet aan hun collegas durfde te vragen en vol schaamte de helpdesk bellen, je legt ze uit dat er een grote knop op de behuizing zit waar ze even op moeten duwen. 2 uur later belt de gebruiker terug met de mededeling dat de kast nu geluid maakt en er lampjes branden, maar ze nog niks zien op het scherm. op het moment dat je gaat kijken staat het scherm nog uit.
 
vraag een helpdeks medewerker maar, die zal je ook bevestigen dat hij/zij dit wel eens tegenkomt.
 
ook PaVeKe moet ik wel eens gelijk geven. vaak word er software gebruikt, die je nog nooit ergens tegengekomen bent of die nooit gebruikt hebt, maar er word wel van de gebruiker verwacht dat hij/zij overweg kan met die software of dat een helpdesk medewerker dit kan supporten.
 
zoals Patric het al zegt, De meeste problemen zitten helaas meestal tussen toetsenbord en stoel.
 
maar als je de mensen niet opleidt of de vaardigheden bij brengt, zal het probleem ook wel blijven.
De redactie vindt deze reactie: OKMarcus, 17-03-2011 13:13
De waarheid ligt vaak in het midden omdat verschillende factoren een rol spelen.
- (delen van systemen) zijn onlogisch en moeilijk te gebruiken of falen
- sommige gebruikers hebben te weinig computervaardigheden
- de produktiviteit per medewerker verschilt veel ongeacht de computer. Dit varieert van slak tot werkpaard.
- organisaties verschillen. Bij de een werkt produkt X goed en bij de andere niet. Dit ligt meestal aan de implementatie.
 
En het goede nieuws: aan alle punten kun je wat doen.
De redactie vindt deze reactie: OKPaVaKe, 17-03-2011 13:20
@Nerd:
 
Waarom zou ik moeite doen om alle functies proberen te vinden in office (of welke applicatie\OS dan ook) als ik ze maar zelden (1 keer in de paar maanden) nodig heb, en in de wetenschap dat met office 2012 (of wanneer de volgende versie weer komt) de structuur mogelijkerwijs toch weer op de schop gaat?
 
De office-suite is voor mij een hulpmiddel om documenten etc. te produceren, niet mijn core-competence.
De redactie vindt deze reactie: OKNerd, 17-03-2011 13:39
@PaVaKe
 
Het gaat niet om die ene functie die je een keer per jaar gebruikt maar om die 38 minuten per dag. Of ruwweg ruim 2 weken per jaar. Als je dat kan halveren door een paar dagen bijscholing dan spaar je er al onnodige kosten mee uit.
 
En wat systeembeheer betreft wil ik nog wel een lans breken dat zij de ruimte horen te krijgen om pro-actief te handelen zodat gebruikers geen last krijgen van zaken die voorkomen had kunnen worden.
De redactie vindt deze reactie: MatigPascal, 17-03-2011 14:56
Soms zie ik reacties waaruit een grote vakbekwaamheid blijkt.
Vandaag mis ik dat even.
De redactie vindt deze reactie: OKRV, 18-03-2011 1:29
1. Als je als bedrijf ervoor wil zorgen dat jouw mensen verstand krijgen van "waar ze mee bezig zijn op de computer", geld er maar een devies.. Stop met klagen en steek je energie in je eigen ict-bedrijfs-school
 
2. ICT opleidingen zijn al jaar en dag "bagger", zodat potentiele werknemers ook niet echt MEER verstand van ict KUNNEN krijgen (via staats-onderwijs en betaalde opleidingen) dan het nivo van [button_pushers].
 
3. Als je - als computer_werknemer / ict-ert - echt inhoudelijk verstand van ict wilt krijgen, zul je JEZELF moeten opleiden via zelfstudie, en je niet afhankelijk opstellen van bronen buiten jezelf.
Hoe meer ervaring (en hoe minder certificaten) je hebt, des te beter het is
 
4. Ik zie hier niets anders dan een goed gestructureerde en goed georganiseerde coup ten bate van "cloud services dealers".
 
Doel: verregaande consolidatie van computer (beheer) KENNIS en vooral macht over ict-middelen van meer bedrijven, door een steeds kleiner wordend clubje ict-spelers in de markt.
 

Kan het anders? Doe het dan zelf!
Wanneer we hiet NU, met zijn allen (icters, bedrijven) geen actie hierop ondernemen, weten de volgende generaties alleen nog hoe je een device aan of uit moet zetten, en blijf je compleet afhankelijk van anderen op dit vlak die de weinige kennis wel in huis hebben.
De redactie vindt deze reactie: OKJan Snitjer, 18-03-2011 10:38
De oplossing voor dit probleem is niet de gebruikers meer training laten volgen, tenminste niet in de traditionele (leer) vormen zoals klassikaal of e-learning. We hebben allemaal ooit een (basis) computer of software (knoppen) cursus gehad. Het nadeel van deze vormen van leren is dat je veel informatie in korte tijd aangereikt krijgt en hiervan binnen afzienbare tijd grofweg 80% weer kwijt bent. De resterende 20% kan je onbewust bekwaam noemen. De eerder genoemde 80% moet je mijns inziens borgen middels een Electronic Performance Support (EPSS) omgeving (zoals LearningGuide)waarbij de medewerker zelfredzaam wordt in de praktijk. Mensen leren het beste door te doen tijdens hun werk. Het is van groot belang dat je de benodigde (software) kennis snel vindbaar houdt en relateerd/koppelt aan iemands rol, taak of proces waarin hij/zij werkt!
De redactie vindt deze reactie: OKHans Brevoord, 18-03-2011 14:13
Probleem is dat de wereld van de softwareontwikkelaars totaal anders is dan die van de gebruiker.
Wat voor de één logisch is, is voor de ander niet te begrijpen.
Waarom moet elke versie van MS Word weer meer kunnen. Ik hoef geen programma waarmee ik een krant kan opmaken om een memo te schrijven. Talloze functies die ik niet gebruik en absoluut niet nodig heb maken de programma's onbegrijpelijk.
Ook aan taalgebruik in menu's mag wel wat veranderen. Waarom moet ik iets 'opslaan en publiceren' om een .pdf bestand te maken, waarbij de procedure in MS Word weer anders is dan in MS Excel (beide in hetzelfde office 2007).
Laat bij de ontwikkeling van programma's mensen meekijken die ermee moeten werken (en dan niet de nerds).
De redactie vindt deze reactie: OKPascal, 18-03-2011 15:49
@RV spijker en kop verhaal.
Nu nog de bedrijven zo ver krijgen dit in te zien.
Dat duurt nog eens 15 jaar en dan is het te laat
De redactie vindt deze reactie: OKMarc Q, 18-05-2011 12:46
"computerwerkers circa 38 minuten per dag besteden aan tal van improductieve bezigheden zoals ‘uitzoeken hoe het moet', ‘elkaar helpen' en ‘wachten op hulp van systeembeheer' "
 
Wat is daar erg aan? Ik neem toch aan dat ze dan na enkele keren weten hoe het moet, en dat het minder wordt. Bovendien geldt dit ook voor niet computer dingen. Ook die moet je soms aan je collegae vragen. Wat dacht je dan, dat iedereen op ze werk zonder instructie direct weet wat ie moet doen of zo??
De redactie vindt deze reactie: OKMarc, 18-05-2011 13:07
@PaVaKe klopt wat jij zegt. Het lijkt wel alsof MicroSoft expres alle knoppen bij iedere nieuwe versie ergens anders zet. Doen ze dat om cursussen te verkopen? Is dat bij andere leveranciers ook zo? Ja dat wordt er zo niet makkelijker op nee!!
Top 10 Reagerende members
  Aantal reacties
met 3+ sterren
Gemiddelde
waardering
Klik voor meer info1 1575 6.2
Klik voor meer info2 1305 6.0
Klik voor meer info3 1272 6.2
Klik voor meer info4 1072 6.2
Klik voor meer info5 1000 6.1
Klik voor meer info6 901 6.1
Klik voor meer info7 755 6.2
Klik voor meer info8 528 6.1
Klik voor meer info9 405 6.2
Klik voor meer info10 399 6.0