‘ICT-bedrijf zet blogs en social media ineffectief in’

01-02-2013 11:21 | Door Sander Hulsman | Lees meer artikelen over: Social media | Lees meer over het bedrijf: ICT Valley | Er zijn 7 reacties op dit artikel | Permalink
Social media

Veel ict-ondernemingen maken geen effectief gebruik van internet en social media, blijkt uit onderzoek van stichting ICT Valley onder meer dan 140 beslissers en beïnvloeders in de ict-sector. Ongeveer 80 procent van de ict-bedrijven zet social media in, maar dit gebeurt niet op structurele basis. Ook is men weinig gericht op een relatie met de klant. Met name blogs worden erg weinig ingezet, zeker in vergelijking met Amerikaanse bedrijven.

Uit het onderzoek blijkt dat het gebruik van social media gemeengoed is geworden in de ict-sector, maar dat deze vooral wordt ingezet voor het zenden van informatie. Social media is in de ict-sector nog weinig sociaal: slechts 51 procent van de ondernemingen gebruikt social media om de dialoog met de klant aan te gaan. Uit interviews met leidinggevenden binnen ict-organisaties blijkt dat een professionele inzet van social media binnen ict-ondernemingen wordt belemmerd door een gebrek aan kennis, tijd en motivatie.

LinkedIn

De inzet van blogs is minimaal in de ict-sector. Slechts één op de drie ict-ondernemingen geeft aan een zakelijk blog te publiceren, waarvan 70 procent één maal per maand een nieuw blog plaatst. Ter vergelijking: in de VS plaatst 70 procent van de bedrijven minimaal één maal per week een blog.

De meest effectieve middelen voor het genereren van leads in de ict-sector zijn beurzen en LinkedIn. Daarnaast blijkt dat ict-bedrijven veel leads verwerven via mond-tot-mond reclame. Het raadplegen van netwerken en persoonlijke contacten, wordt dan ook erg belangrijk gevonden. Een aanbeveling in het onderzoek is dan ook dat ict-bedrijven hun outbound marketing, zoals beurzen, combineren met inbound marketing om hun leadgeneratieproces optimaliseren.

Reacties op dit artikel
De redactie vindt deze reactie: OKReza Sarshar, 02-02-2013 21:09
Ik mis in dit artikel/onderzoek iets over de benodigdheden voor het schrijven van blogs of meedoen aan dit soort activiteiten op het internet. Misschien is dit de reden waarom veel bedrijven NIET op het net aanwezig kunnen zijn. Het proces rondom het schrijven van een artikelen/blogs is niet iets wat iedereen kan! Goed in je vak zijn is anders dan communicatie op het net, via schrijven!
De redactie vindt deze reactie: OKMichiel Croon, 03-02-2013 1:12
Als het alleen om het schrijven van blogs gaat is kennis / begeleiding op dat gebied evt. nog in te kopen (alhoewel je dan een risico loopt dat men snel inziet dat een blog niet "van jou" is.
 
Wat ik veel meer mis is een duidelijke uitspraak dat de inzet van social media niet alleen je marketing & sales kan ondersteunen, maar dat bij EFFECTIEVE inzet juist ook hoort dat je sociale media inzet voor het ondersteunen van andere bedrijfsprocessen: naast (hoe kan het ook anders) recruitment ook innovatie, productie en interne communicatie.
 
Een hulpmiddel hierbij kan het social media groeimodel zijn waarover ik vorig jaar een artikel schreef.
De redactie vindt deze reactie: OKReza Sarshar, 03-02-2013 11:35
Michiel,
Het is waar dat je de benodigde kennis voor het schrijven van een blog kan inkopen, maar het promoten van je bedrijf/product/kennis is meer dan alleen een artikel schrijven en publiceren! Dit is een keten van verschillende activiteiten die bepaalde vaardigheden vereisen. Ga je als (ict)bedrijf hieraan beginnen, dan moet je:
1- rekening houden met veel uren waarin je personeel niet declarabel zijn,
2- niet het werk aan een marketeer overlaten als het om techniek, oplossingen en visie in je ict dienstverlening gaat,
3- een lange adem hebben. Met 1x artikel schrijven ben je er niet!
 
Met andere woorden, onderschat het schrijven van een blog niet als je er aan begint!
De redactie vindt deze reactie: OKMichiel Croon, 03-02-2013 21:18
Reza, helemaal eens met wat je zegt, die punten las ik alleen niet terug in je eerste reactie. Ik geloof sowieso niet in het inzetten van 'ghostwriters' voor zoiets.
De redactie vindt deze reactie: OKReza Sarshar, 04-02-2013 9:40
Michiel,
Helaas hebben we genoeg "Ghostwriters" op deze site (vermoedelijk ook op andere sites). Naar mijn mening brengt dit verschijnsel de kwaliteit van de site naar beneden door deze te gebruiken/misbruiken voor hun verkapte marketing. Daarom pleit ik al een tijd voor een regel waardoor een schrijver/opiniehouder verplicht wordt om aan de discussie die door zijn/haar stuk ontsaan is, mee te doen. Hierdoor zou je ook zien of die persoon zelf dat stuk geschreven heeft of hij/zij een ghostwriter is!
De redactie vindt deze reactie: OKWibo ten Have, 04-02-2013 14:09
Bloggen gaat om het delen / geven van je kennis aan de wereld waarin zich jouw potentiële relaties bevinden. De inhoud dient van een expert / consultant te komen die je zelf in dienst hebt, tenzij je een gastblog hebt van een "beroemdheid". De redactie op een artikel kan natuurlijk best door een communicatiexpert gebeuren. Ieder zijn vak.
 
het is duidelijk dast indien je niet authentiek bent in sociale media je er de vruchten ook niet van plukken gaat. Volgens mij is succes in social media alleen met lange adem te bereiken en gebaseerd op 3 peilers: geven aan je (doel)community, deelnemen aan de conversatie en authenticiteit.
De redactie vindt deze reactie: OKHeino Lenting, 13-03-2013 13:50
Naar mijn smaak worden de mogelijkheden van social media binnen bedrijven (organisaties) te eenzijdig belicht. Het kan een uitstekende manier zijn om in contact te komen met (potentiele) klanten/opdrachtgevers. Geen twijfel over mogelijk mits het consequent en professioneel wordt aangepakt, zoals Reza aangeeft.
 
Maar er is meer, veel meer. Neem bijvoorbeeld de organisatie intern. Met behulp van social media kunnen een aantal gebieden (communicatie, integratie, samenwerken en verbinden) echt een vlucht nemen. M.a.w. zet social media slim in naar de buitenwereld toe (zoals het artikel beschrijft) maar gebruik ook haar kracht intern.
 
Voor de geïnteresseerden: Mijn collega schrijft over 'Sociale intranetten', zie: http://intramore.com/nl/51/op-naar-een-sociaal-intranet/?blogID=15&v=Y29tcHV0YWJsZQ==

Proactief en voorspellend beheer

Leveranciers van beheertools en organisaties die IT-beheer uitvoeren prijzen veelvuldig hun proactief karakter. Maar is......

35 vacatures
Storage Engineer

Rabobank International , Utrecht

Project Manager / Business Analyst

GlobalOrange BV , Amsterdam

Service Delivery manager

Belastingdienst , Apeldoorn

Business intelligence specialist

De Nederlandsche Bank , Amsterdam

IT Security Consultant

FastFlex , 's-Gravenhage

Top 10 Reagerende members
  Aantal reacties
met 3+ sterren
Gemiddelde
waardering
Klik voor meer info1 1572 6.2
Klik voor meer info2 1305 6.0
Klik voor meer info3 1271 6.2
Klik voor meer info4 1072 6.2
Klik voor meer info5 993 6.1
Klik voor meer info6 901 6.1
Klik voor meer info7 755 6.2
Klik voor meer info8 524 6.1
Klik voor meer info9 405 6.2
Klik voor meer info10 399 6.0