De noodzaak van breedbandtoepassingen is al jaren bekend, maar tot op heden bleef snelheid de voornaamste trekker. De komende jaren slaat dat om; concrete consumentenbehoefte neemt de beslissende rol over.
Het doordringen van breedbandnetwerken zorgt ervoor dat snelheid – zowel qua bandbreedte als qua reactiesnelheid (latency) – steeds meer een standaardproduct wordt, stelt consultingbedrijf Arthur D. Little naar aanleiding van onderzoek in opdracht van telecombedrijf Liberty Global. Die verzadiging vergroot de noodzaak van concrete en nuttige breedbandtoepassingen.
Telecombedrijven moeten zich dus richten op de behoefte van consumenten voor een zelf samen te stellen, toegankelijke bundel van multimediadiensten. Tegen 2011 is breedband doorgedrongen in 80 tot 90 procent van de Europese huishoudens. Dan moeten ook zogeheten Next Generation Networks gereed zijn, die een geïntegreerd platform bieden voor die flexibele toegang. Dit stelt Arthur D. Little in het rapport 'Next Generation Networks in Europe: Broadband towards 2011 and beyond', dat is gepresenteerd op de IBC2006-beurs (International Broadcasting Convention) in de RAI.
Die netwerken zullen nieuwe groei aanjagen en daarmee een einde maken aan de netwerkmarginalisering en dalende omzet per gebruiker (ARPU) van de afgelopen jaren. Arthur D. Little ondersteunt deze voorspelling door te wijzen naar kwalitatief hoogstaande videodiensten en de convergentie van vaste naar mobiele telefonie. Laatstgenoemde zal zorgen voor nieuwe en intense concurrentie.
Bovendien zullen de vruchten van de verwachte groei niet alleen geplukt worden door de traditionele aanbieders van telecominfrastructuur. Kapers op de kust zijn geheel nieuwe partijen in de breedband- en contentmarkt, zoals Google, Yahoo!, Microsoft en Apple.
Gestaag
Vóór het zover is, boekt de Nederlandse breedbandmarkt een gestage groei om in 2007 uit te komen op een gebruikersaantal van 5 miljoen. Dit schat onderzoeksbedrijf Telecompaper in, dat opmerkt dat de groei begin dit jaar is afgezwakt en voor heel 2006 een groei van slechts 20 procent voorspelt.
In het tweede kwartaal groeide de breedbandmarkt slechts 4,2 procent, wat het laagste is sinds eind 2002. Breedband is nu met 4,61 miljoen verbindingen doorgedrongen in 64,3 procent van de Nederlandse huishoudens. Dat was in december vorig jaar nog 58,2 procent. Gemeten per honderd inwoners ligt breedbandgebruik op 28,2 procent, terwijl dat eind 2005 nog 25,4 procent was. Die toename is vooral te danken aan stilstand van de bevolkingsgroei, terwijl de breedbandmarkt bleef groeien.
Europees
Nederland zit nog altijd ver boven het Europese gemiddelde van 14,1 procent breedbandgebruik. Hekkensluiters zijn Ierland, Portugal, Griekenland en Spanje die allen nog lager scoren dan achterloper Italië met slechts 12,7 procent. Laatstgenoemde land raakt verder achterop, zo blijkt uit de European Broadband Scorecard van de European Competitive Telecommunications Association (ECTA). De voornaamste hindernis voor breedbandimplementatie en -gebruik is gebrekkige regelgeving op landelijk niveau, aldus de ECTA.