Een derde van de Nederlandse organisatie verwacht in 2007 hun ict volledig uit te besteden. Belangrijkste voordeel is niet kosten, maar het aanvullen van eigen kennis en capaciteit.
30 procent van de Nederlandse organisaties denkt erover dit jaar hun ict volledig uit te besteden. Dat blijkt uit onderzoek van ict-dienstverlener NetSourcing onder 1250 ondernemers en managers op het gebied van accountancy, administratie, boekhouding en belastingadvies en dienstverleners in arbeidsbemiddeling. Een groot deel van de bedrijven is het eerste kwartaal van dit jaar al gestart met inventarisatie of het selecteren van ict-dienstverleners voor uitbesteding. Philip Som van Netsourcing is niet verbaasd over het hoge percentage dat wil uitbesteden. "Je merkt dat bedrijven heel erg aan het overwegen zijn wat te doen. Ze zijn daar druk mee bezig".
De ondervraagden zien het aanvullen van eigen kennis en capaciteit als het belangrijkste voordeel van uitbesteden. De helft verwacht aanvullende diensten van de ict-dienstverlener. Voor 40 procent van de deelnemers aan het onderzoek is het efficiënter inrichten van bedrijfsprocessen belangrijk. Een belangrijke drijfveer om ict uit te besteden is dat bedrijven dan niet afhankelijk zijn van eigen personeel. De snelle ontwikkeling van ict-technologie en daarbij benodigde kennis is onder meer een reden om ict-beheer over te laten aan specialisten. "Ook kosten spelen altijd wel een rol bij uitbesteding", aldus Som.
In het onderzoek is niet gekeken of bedrijven de diensten uitbesteden naar het buitenland of in Nederland houden. "We merken dat vooral het mkb+ de dienst liever in Nederland houdt. De communicatielijnen met de dienstverlener moeten kort zijn en ook de taal is een issue", zegt Som.
Buikgevoel
Uit onderzoek van dienstverlener KPMG onder 650 organisaties in 32 landen blijkt dat bedrijven tevreden zijn over hun outsourcingsovereenkomst. Toch kunnen bedrijven dat niet onderbouwen. Volgens KPMG baseren bedrijven dat vaak op een buikgevoel of anekdotisch bewijs. Meer dan 40 procent van de outsourcingscontracten wordt niet door een formeel strategisch meetmodel ondersteund. "Sourcing wordt steeds meer beschouwd als een kernonderdeel van effectieve bedrijfsstrategie, maar bedrijven moeten er naar blijven streven om de concrete voordelen ervan in te zien om de vaak grootschalige investering te kunnen blijven rechtvaardigen", zegt Egidio Zarrella, Global Head IT Advisory en partner bij KPMG in Australië.