Het Platform Outsourcing Nederland (PON) en de European Outsourcing Association (EOA) gaan hun krachten bundelen.
Beide organisaties leggen een grote nadruk op de rol, eisen en wensen van uitbesteders. Door het samengaan kan deze gemeenschap beter worden bediend, aldus het PON. De bundeling van krachten is een belangrijke stap in het recent gestarte programma voor verdere professionalisering binnen het PON.
Het PON telt 87 leden en de Nederlandse tak van de EOA heeft er 27. Na het verwijderen van de overlap blijft er een organisatie over met ruim honderd leden uit kringen van uitbesteders, adviesbureau's, kennisinstituten, advocatenkantoren en providers. De samengevoegde organisatie wil streven naar verdere professionalisering van outsourcing, offshoring en de vorming van shared services centra.
Dit betekent dat alle leden van de EOA-Nederland het lidmaatschap van het PON krijgen en dat het PON zich zal aansluiten als de Nederlandse tak bij het EOA. Naast Nederland is de Europese uitbestedingsorganisatie ook nog vertegenwoordigd in Groot-Brittannië, Duitsland en Frankrijk. Dit moet resulteren in een internationale kennisdeling op het gebied van outsourcing, offshoring en shared services centra.
"Uitbesteders moeten mondiger worden", zegt Daan Rijsenbrij, voorzitter van het PON. Hij vindt dat outsourcing naar een professioneler niveau getild moet worden, maar dat kan alleen als de uitbesteders meer eisen zodat de providers wel moeten leveren. "Providers zijn commerciële ondernemingen. Om te zorgen dat de providers op een hoger professioneel niveau gaan functioneren, helpt het als de uitbesteders meer gaan eisen. Gebruik een goed adviesbureau om je in te laten fluisteren wat je zou kunnen eisen. Als ik uitbesteder zou zijn zou ik eisen dat het back office van mijn provider in voldoende mate adaptief is. Ik wil mij kunnen bewegen in veranderende marktomstandigheden en niet worden gehinderd door een provider die als een blok aan mijn been mij daarin belemmert."