Eind maart sloot Shell drie miljardendeals met T-Systems, EDS en AT&T voor de uitbesteding van ict-werkzaamheden. Voor de automatiseerders is het een mooie kans zich op de markt te profileren. Analisten reageren wisselend.
De grote ict-dienstverleners EDS, AT&T en T-Systems zijn trots als een pauw nu ze elk een miljardendeal bij Shell hebben binnengesleept. De olieleverancier gaat een substantieel deel van zijn ict-werkzaamheden aan hen uitbesteden. De contracten die daarvoor eind maart werden getekend hebben elk een waarde van tenminste een miljard dollar en een looptijd van vijf jaar. Bij elkaar is het veruit de grootste uitbestedingsovereenkomst sinds jaren die in Nederland is gesloten.
De ict-dienstverleners zijn verguld met de uitbestedingsopdrachten. Ze zien het Shell-project als een mooie kans zich op de markt te profileren. De Amerikaanse telecomgigant AT&T ziet Europa als een belangrijke groeimarkt en dit contract met een Shell is voor het bedrijf een mijlpaal. Tom Regent, directeur AT&T Europa, wil echter niet spreken van een doorbraak, want zijn bedrijf is hier met drieduizend medewerkers al actief voor een aantal grote partijen. Maar de schaal, 1,6 miljard dollar, noemt hij wel uniek voor Europese begrippen. Volgens Regent koos Shell voornamelijk voor de netwerkspecialist vanwege zijn wereldwijde capaciteit.
Marketing en 'branding'
Ook Peter Overakker, vice president EMEA North bij EDS, is erg te spreken over de deal die zijn bedrijf met Shell sloot. "We hadden altijd een Amerikaans Texaans imago maar dat is heel sterk veranderd. Alleen niet alle klanten weten dat", vertelt hij. Overakker legt uit dat nu het juiste moment is iets aan de marketing en 'branding' te doen omdat zijn bedrijf met de Shell-deal wel iets te melden heeft.
De EDS-topman was zelf nadrukkelijk betrokken bij de totstandkoming van de overeenkomst. Het project valt dan ook onder zijn account. Volgens Overakker viel de keuze van Shell op zijn bedrijf vooral vanwege het 'Rapid Response Center CyberJaya' dat EDS in het Maleisische Kuala Lumpur heeft. Die vestiging wordt de komende jaren strategisch steeds belangrijker voor EDS en bevindt zich recht tegenover een belangrijke locatie van Shell.
Forse stap
Ook voor T-Systems is het contract met Shell een geschenk uit de hemel. "Het past uitstekend in de internationale strategie om meer grootzakelijke klanten met een Europees hoofdkantoor te bedienen", vertelt Jan Wisse, algemeen directeur van T-Systems in Nederland. "Het zwaartepunt ligt nu in Duitsland, maar T-Systems wil ook in andere Europese landen tot de top behoren. Het binnenhalen van Shell is een forse stap in de richting."
Shell heeft voor de automatiseerder gekozen, vanwege zijn 'Dynamic Services'-platform, zegt Wisse. "Dat is een innovatieve, haast geïndustrialiseerde hosting-aanpak waarbij ict-capaciteiten, zoals bandbreedte en de vraag naar opslag, snel aangepast kunnen worden aan klantbehoeften. Op het platform host T-Systems de SAP-diensten voor Shell."
Analisten
Analisten reageren wisselend op de uitbestedingsovereenkomsten van Shell. Christophe Chalons van het Duitse consultancybureau PAC GmbH kijkt niet op van de deal. "Het zat er al maanden aan te komen", zegt hij. "De olie-industrie loopt altijd al voorop bij uitbesteding." EDS en T-Systems komen volgens hem vaak voor bij dergelijke projecten.
Forrester-analist Andrew Parker is wel wat verbaasd over de deal. Hij zegt dat de opzet van de ict-uitbesteding niet helemaal past bij de huidige trend van het multisourcingmodel. "Daarvoor zijn de afzonderlijke contracten erg groot. Ik had verwacht dat Shell de activiteiten had verdeeld over meer partijen. Ik vraag me af of de huidige opzet competitief genoeg is."
Governance
Ook al gaat het 'maar' om drie uitbestedingspartijen, Bart de Ruijter van Metri Measurement Consulting had verwacht dat Shell zou hebben gekozen voor een hoofdaannemer die als aanspreekpunt voor het olieconcern zou dienen en de contacten met de twee andere partijen zou regelen. "EDS speelt weliswaar enigszins een 'governance'-rol, maar stuurt AT&T en T-Systems niet aan. Ik ben heel benieuwd hoe de regie voor de outsourcingscontracten wordt ingevuld."
"Dat geldt voor Shell die een interne regieorganisatie moet opbouwen om de leveranciers aan te sturen", aldus De Ruijter. "Maar dat geldt ook voor de leveranciers: zijn zij in staat de juiste ict-vraag van Shell boven tafel te krijgen? Die is nodig om naar tevredenheid diensten te kunnen afleveren én om innovatief op te treden. Want, werkplekbeheer of een helpdesk bemannen, dat kan elke partij." Volgens De Ruijter is een extra complicatie dat Shell van oudsher een decentrale ict-opzet kent, die nu plaatsmaakt voor een centrale benadering.
Megadeals EDS gaat zorgen voor het beheer van de eindgebruikers van de automatisering bij Shell. Daartoe neemt de automatiseerder in Nederland ongeveer 80 ict’ers van Shell over, waarvan tweederde ingehuurde medewerkers zijn en dus niet in dienst van de olieleverancier. AT&T neemt levering, beheer en onderhoud van de wereldwijde communicatie-infrastructuur op zich. Hiervoor stappen in totaal zo’n 560 netwerkspecialisten van Shell over naar AT&T. Ongeveer driehonderd medewerkers daarvan werken momenteel in Nederland, het merendeel als ingehuurde kracht. T-Systems regelt de wereldwijde hosting en opslag. T-Systems neemt zo'n 900 automatiseerders over van Shell waarvan 240 medewerkers in Nederland. Ook hier is meer dan de helft inhuurkracht. Op de ict-afdelingen van Shell blijven in totaal vijfduizend mensen werkzaam, waarvan 650 in Nederland. Het is onbekend hoeveel ingehuurde krachten bij Shell Nederland daar bovenop komen. Volgens Shell-woordvoerder Van Boesschoten zijn het voornamelijk business analisten, project managers, softwarearchitecten en strategische managers die Shell behoudt. "Het zijn de ict'ers met kennis van onze business. Het gaat dan om de meest essentiële functies die nodig zijn om te blijven concurreren." |
De opmerking van Dhr de Ruijter is terecht.
De uitdaging voor Shell in deze variant is om in control te blijven en zonder op detail niveau te geraken wel in staat te zijn om de process, service en financiele kritische prestatie inidatoren end to end door de supply chain heen te kunnen managen.
Een “information hub die door alle partijen gebruikt wordt” met KPI stuurinformatie zou hierbij kunnen helpen.
Drie jaar later valt er niets meer te pronken. De outsourcing is een op een grote sof uitgedraaid. Ict-experts zagen dat al aankomen, alleen management zat weer eens diep met de kop in het zand en was oost indisch doof voor de mensen op de werkvloer.