Verkeersdatabank NDW kampt met kinderziektes

21-07-2009 11:35 | Door Rik Sanders | Lees meer artikelen over: SOAP, Databases, Aanbesteding | Lees meer over de bedrijven: ANWB, TomTom, Randstad, Computable | Er zijn 4 reacties op dit artikel | Permalink
file

De Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW) ligt plat. Na op 6 juli feestelijk geopend te zijn door minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat blijkt de informatieverstrekking niet voldoende stabiel. Eurlings wekte echter de suggestie dat het NDW al klaar is. Dat is nog lang niet het geval. Alleen de inrichtingsfase is van start gegaan en die kampt met kinderziektes.

NDW verwacht de uitgaande datastroom eind augustus weer in gang te kunnen zetten. Volgens de organisatie merkt de weggebruiker niets van deze situatie. De informatie uit de database wordt op dit moment nog niet gebruikt voor actuele verkeersinformatie. Een woordvoerder van CSC spreekt over kinderziektes en afstemmingsproblemen tussen leveranciers. Hij betreurt dat minister Eurlings bij de opening op 6 juli hoge verwachtingen wekte met de suggestie dat de NDW direct inzetbaarwas bij het terugdringen van de files. 'Directeur Marja van Strien van NDW gaf bij de opening juist aan dat de databank nu gestart is, maar dat de volledige inrichting nog moet volgen'.

Met de start van de Nationale Databank Wegverkeersgegevens (voorheen Nationaal Datawarehouse) moet er verkeersinformatie beschikbaar komen over zo'n 5500 kilometer snelweg én provinciale en doorgaande stedelijke wegen, tegenover ruim duizend kilometer snelweg op dit moment. Verkeersinformatie is nu vaak niet actueel en volledig genoeg vanwege de veelheid aan verkeersinformatiesystemen, die meestal niet op elkaar zijn afgestemd. De filedatabank moet hier een einde aan maken. Een kwalitatief betere verkeersinformatie zou moeten leiden tot een afname van de filedruk.

CSC

Automatiseerder CSC kreeg de opdracht om de centrale databank te bouwen waarin regionale verkeersgegevens worden opgeslagen. De actuele gegevensstromen zijn bedoeld voor twee groepen afnemers: wegbeheerders (Rijkswaterstaat, provincie, lokale overheid) en leveranciers van verkeersinformatie aan weggebruikers, zoals ANWB, Verkeersinformatiedienst (VID), TomTom en Fileindex. Daarnaast is het mogelijk om historische data op te vragen.

Zowel NDW als ontwikkelaar CSC was nog niet in staat aan te geven waarom de informatieverstrekking nog instabiel is. De oplossing van CSC bestaat uit de post-relationele database Caché van Intersystems die geschikt zou moeten zijn om grote hoeveelheden records per tijdseenheid te verwerken. De technische interfaces en het gegevensmodel zijn voorgeschreven en gebaseerd op de Europese standaard Datex 2. De actuele datastromen met verkeersgegevens worden via webservices aangeboden. Hierbij is zowel een SOAP gebaseerde pull- als push-webservice inclusief WSDL gedefinieerd alsook een eenvoudig 'http get'-gebaseerde service. De afnemer (dus de wegbeheerder of de verkeersinformatie-aanbieder) kan zijn interfacetype kiezen en zorgt zelf voor een applicatie om de aangeboden verkeersgegevens te verwerken.

De bouw van de Nationale Databank Wegverkeersgegevens is genomineerd voor de Computable Awards 2009, categorie 'Ict-project van het jaar bij de overheid'.

Aanbestedingen

Het vergaren en ter beschikking stellen van regionale verkeersgegevens gebeurt ook via aanbestedingen. Wegbeheerders kunnen kiezen of zij zelf een aanbesteding doen voor het inwinnen van verkeersgegevens, of deelnemen in de gezamenlijke aanbestedingen van het NDW.

Het NDW heeft Nederland in drie percelen verdeeld: Randstad, Zuid en Noordoost. De wegbeheerders in de percelen Randstad en Zuid die aan de NDW aanbesteding meedoen heeft het samenwerkingsverband ARA (ARS Traffic & Transport Technology en Arcadis) gewonnen. Door middel van camera's en lussen in het asfalt meet ARA gegevens over de doorstroming en snelheid van verkeer op de belangrijkste doorgaande wegen in die gebieden.

De provincie Utrecht heeft, hoewel vallend binnen het perceel Randstad, zelf een aanbesteding gedaan (gegund aan Vialis) voor het inwinnen en via een webapplicatie beschikbaar stellen van verkeersinformatie. Het perceel Noordoost moet nog worden gegund. Sowieso lopen er nog andere aanbestedingen, zoals een mobiel referentiesysteem om de kwaliteit (!) van de geleverde data te kunnen valideren, en tooling ter ondersteuning van het gebruik van de gegevens.

Verder loopt er bij de provincie Zuid-Holland nog een tender voor verkeersmetingen ten behoeven van het NDW, en de Dienst Verkeer en Scheepvaart van Rijkswaterstaat zoekt nog een partij om verkeersmanagementsystemen te configuren voor aansluiting op de NDW.

Reacties op dit artikel
Geen ratingAlfred de Boer, 21-07-2009 15:43
Wie even de moeite neemt om naar de publicaties van het NDW zelf te kijken (oa. http://www.rijkswaterstaat.nl/images/Brochure%20Nationale%20Databank%20Wegverkeersgegevens%20(NDW )_tcm174-260770.pdf) kan zien dat het NDW wel degelijk per juli operationeel had moeten zijn. Niets testfase, niets inrichtingsfase. De enige inrichting waarover gesproken werd was dat de hoeveelheid data in de komende jaren zou toenemen.
Afnemers (zoals ANWB, VID en TomTom) maar ook leveranciers (zoals gemeenten, provincies en Rijkswaterstaat) hebben kosten moeten maken om aan de datum van 1 juli te kunnen voldoen.
Het is triest om dan te lezen dat zowel het NDW zelf als CSC zich verschuilen achter inderhaast bedachte verzinsels over test- en inrichtingsfasen. Dat mw. Van Strien het toestaat dat haar opdrachtnemer vervolgens ook haar Minister nog de schuld durft te geven is helemaal een doodzonde, daarbij is het ook nog eens niet waar.
 
Computable heeft desgevraagd laten weten geen reden te zien in het intrekken van de nominatie voor de Computable Award. Dat voelt een beetje als een Oscar nominatie die niet wordt ingetrokken als blijkt dat de film helemaal niet af is. Het komt de geloofwaardigheid van de prijs in ieder geval niet ten goede.
 
Belangrijker is echter dat uit dit traject blijkt dat het er niet om gaat om projecten goed uit te voeren, dat het er ook niet om gaat om bij fouten gewoon toe te geven en het daarna zo goed mogelijk te doen. Nee, het is belangrijker om te kunnen melden dat het vooral niet jouw schuld was. Een trieste constatering
Geen ratingvide, 21-07-2009 18:04
@ Alfred de Boer,
 
Als ik jouw tekst lees begrijp ik ook dat jouw constateringen puur uit de lucht gegrepen zijn. Dus als je geen feiten te melden hebt kan je dit beter niet schrijven.
Ik vind het van computable terecht dat CSC genomineerd blijft.
Als je een ontwikkel traject doet heb je altijd wel wat kinderziektes, dus dat is niks nieuws.
Al doe je nog zoveel tests er komen in de paraktijk altijd zaken naarboven die toch anders moeten.
dus ik vind het niet fout maar een normale situatie binnen een ontwikkel traject.
Geen ratingC van Gerum, 21-07-2009 20:37
@ vide,
 
Schrikbarende naiviteit!
Ook ontwikkelen behoort op een kwalitatieve norm gebaseerd te zijn. Met een houding dat kinderziektes onontkoombaar zijn moet je eens in de farmaceutische industrie durven aankomen.
 
benieuwd naar het echte probleem, maar het zou mij niet verbazen als het gewoon op het niveau van de aangeleverde gegevenskwaliteit zit.
Geen ratingvide, 22-07-2009 19:44
@ C van Gerum,
 
Hier heeft naiviteit niets mee te maken indien men zich bij feiten houdt.
De kwaliteit word binnen de overheid continu getoetst dus als die niet goed was dan was het project volgens mij allang gestopt.
In jouw laatste zin zit een mogelijk feit die duidt op meer kennis binnen dit gebeuren.
Maar ik ben het met je eens dat als de aangeleverde data niet goed is, er ook geen goede resultasten kunnen zijn. Rubish in, rubish out.

Proactief en voorspellend beheer

Leveranciers van beheertools en organisaties die IT-beheer uitvoeren prijzen veelvuldig hun proactief karakter. Maar is......

Top 10 Reagerende members
  Aantal reacties
met 3+ sterren
Gemiddelde
waardering
Klik voor meer info1 1556 6.2
Klik voor meer info2 1288 6.0
Klik voor meer info3 1262 6.2
Klik voor meer info4 1065 6.2
Klik voor meer info5 973 6.1
Klik voor meer info6 901 6.1
Klik voor meer info7 755 6.2
Klik voor meer info8 516 6.1
Klik voor meer info9 394 6.0
Klik voor meer info10 391 6.2