Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Project spoorsysteem ERTMS krijgt eigen CIO

18 maart 2015 - 11:174 minuten leestijdActueelLogistiekMinisterie van Infrastructuur en WaterstaatNSProRail
Rik Sanders
Rik Sanders

Het project voor de invoering van het nieuwe spoorveiligheidssysteem European rail traffic management system (Ermts) krijgt een eigen systeemintegrator/chief information officer (cio). Deze manager staat los van de programma-organisatie en moet in de gaten houden of de samenhang tussen de verschillende onderdelen van het project intact blijft. Ervaring leert dat deze post goed moet worden ingevuld. Dat zei Wim Fabries, programmadirecteur Ertms van het ministerie van Infrastructuur en Milieu (I&M), tijdens de aftrap van de Ertms Conferentie op de railbeurs Rail-Tech in de Jaarbeurs Utrecht.

Het programmabureau van het Ermts-project, waar naast I&M Prorail en NS aan deelnemen, bestaat uit een programmadirecteur en zijn staf en drie zogeheten werkpakketten: transportsysteem, infrastructuur en rollend materieel. De medewerkers komen zoveel mogelijk van de drie deelnemende partijen vandaan; daarnaast worden inhuurkrachten ingezet.

Naast deze organisatie staat een systemintegrator/cio. Deze post valt niet onder de programmadirecteur, meldde Fabries tijdens zijn presentatie. Daarvoor is bewust gekozen, zodat deze cio genoeg vrijheid heeft om het project op de voet te volgen en ervoor te zorgen dat de samenhang tussen de werkvelden niet verdwijnt. ‘Wat we uit het verleden hebben geleerd is dat we deze rol goed moeten invullen’, benadrukte de programmadirecteur. Wie deze rol gaat vervullen, is nog niet bekend.

Onvoldoende

Fabries, die tijdens zijn presentatie tekst en uitleg gaf over de plannen voor de implementatie van dit systeem op het Nederlandse spoor, vertelde dat de startupfase van het project net is afgerond. De volgende stap is de uitwerking van het inkoopplan, dat naar verwachting in de herfst van dit jaar is afgerond. Verder bleek dat er nog veel zaken moeten worden bepaald en dat er de nodige hobbels te nemen zijn tijdens dit langlopende project. Zo moet nog worden vastgesteld welk rollend materieel precies moet worden omgebouwd (uiterlijk april 2016) en wanneer welke routes met Ertms worden uitgerust (december 2016). Uiterlijk 2028 moeten de nieuwe Ertms-routes in gebruik zijn genomen.

Het nieuwe railbeveiligingssysteem Ertms is de opvolger van het huidige ATB (Automatische treinbeïnvloeding). In Nederland is het systeem al in gebruik op een aantal lijnen, waaronder de Betuweroute, maar dat moet in het huidige project fors worden uitgebreid. Het huidige budget van 2,57 miljard euro is echter onvoldoende om het gehele Nederlandse spoornet van het nieuwe systeem te voorzien. Daarom is ervoor gekozen om in eerste instantie met name een aantal zogeheten hoge frequentielijnen uit te rusten met het systeem; het merendeel daarvan bevindt zich in de Randstad. In een later stadium moet het systeem dan over de andere treinroutes worden uitgerold.

Controle

Volgens Fabries is de grootste uitdaging om het project in de hand te houden. Zijn programma-organisatie organiseert dan ook regelmatig (internationale) informatiesessies en vraagt marktconsultaties experts om daarover advies in te dienen. Ook is er een Ertms-innovatiebureau. De programmadirecteur wees er in zijn presentatie bijvoorbeeld op dat gekozen is voor de invoering van Ertms level 2 in combinatie met GSM-R (de gsm-standaard voor het railverkeer). ‘Dat is bewezen technologie, maar de ontwikkelingen rond level 3 gaan zo snel, dat we goed moeten nadenken over een open aanpak om hierop te kunnen inspelen.’

Ertms

Ertms (European rail traffic management system) is de nieuwe Europese standaard voor treinbeveiliging. Het kenmerkt zich door het ontbreken van de traditionele seinen langs het baanvak. De noodzakelijke informatie wordt direct via beeldschermen aan de machinist verstrekt. Hierbij wordt rekening gehouden met de exacte positie en snelheid van de trein. Voor de machinist betekent dit niet langer naar buiten kijken of de seinen op rood, groen of geel-knipper staan, maar in de cabine naar de monitoren kijken of er gereden mag worden en zo ja, hoe hard. Als een machinist te hard rijdt, remt de trein automatisch af.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Circulariteit is pure noodzaak in de IT

    Circulaire IT-oplossingen zoals kostenbesparing, lagere CO2-uitstoot en een vermindering van e-waste. Door hergebruik en recycling van apparatuur kunnen organisaties zowel hun milieueffecten verlagen als hun bedrijfsresultaten verbeteren.

    Computable.nl

    Hoe digitalisering bijdraagt aan een duurzame toekomst

    De combinatie van digitalisering en verduurzaming biedt bedrijven in food, industrie en groothandel enorme kansen voor de toekomst.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelOverheid

    Proef spoorsysteem Ermts verloopt moeizaam

    Computable.nl
    ActueelSecurity & Awareness

    Eerste stuk Betuweroute met Ertms klaar

    Computable.nl
    AchtergrondGovernance & Privacy

    ‘Veilig spoor’ ligt klaar in la

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Scenario voor ‘Veilig spoor’ ligt klaar in la

    ActueelLogistiek

    Dijksma stelt invoering veilig ERTMS-spoor uit

    Eén reactie op “Project spoorsysteem ERTMS krijgt eigen CIO”

    1. Emanuel schreef:
      18 maart 2015 om 14:45

      Bij de ERTMS-omschrijving mis ik de kracht van dit systeem, ERTMS is in tegenstelling tot het huidige systeem wel instaat om de lage snelheidbotsingen te voorkomen waarbij de laatste jaren nog heel wat doden te betreuren zijn geweest of de volksgezondheid in gevaar is gekomen. Verder beinvloedt het systeem de snelheid van de trein indien nodig (daarmee had het ongeluk bij Schiphol in 1992 waarschijnlijk voorkomen kunnen worden, waarbij 5 doden en 33 gewonden vielen).

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs