Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

ICT-afdeling blijft ITIL en ISO 20000 omarmen

05 augustus 2011 - 09:47ActueelSecurity & Awarenessneomax
Laura Kempenaar
Laura Kempenaar

Nog steeds gebruikt 71 procent van de ict-afdelingen ITIL of ISO 20000, beweert ict-detacheerder Neomax na een onderzoek onder 255 ict-beslissers. De deelnemers aan het onderzoek konden aangeven in hoe verre ze het eens waren dat hun bedrijf gebruik maakt van de structuringsmethodes. Volgens Computable-expert Arjen Droog van ict-adviesdienst Aranea gebruiken veel meer ict-afdelingen ITIL of ISO 20000. 'In Nederland is bij meting van ITSMF in 2009 gebleken dat 83,6 procent gebruikmaakt van ITIL en van ISO 20000 20,9 procent. Vooral ISO is de afgelopen jaren sterk gestegen.'

Aranea maakt gebruik van zowel ITIL als ISO 20000. 'Persoonlijk heb ik een zwak voor de eenvoud en overzichtelijkheid van ISO 20000. ITIL is zo omvangrijk en complex geworden, dat je gemakkelijk het overzicht verliest. Dat betekent echter niet dat er niet heel waardevolle elementen in zitten, waar je vooral gebruik van kunt maken,' zegt Arjen Droog.

Desondanks heeft ITIL een grote waarde volgens Droog, omdat het een wereldwijde standaard is en het het taalgebruik in ict heeft gestandaardiseerd. 'Iedereen weet nu wat een service level agreement (sla) is en begrijpt dat meerdere incidenten met gelijke kenmerken betekent dat een achterliggend probleem speelt waar een structurele oplossing voor gevonden dient te worden. De zwakke kant is zoals ik al aangaf de complexiteit.'

ITIL te complex

Veel mensen vinden dat ITIL v3 te complex is, maar Arjen Droog denkt dat ITIL2011 hierin nog een stapje verder gaat. 'Het is niet meer intuïtief te begrijpen en uit te leggen aan managers en medewerkers. Dat is niet handig bij de acceptatie van de standaarden, terwijl acceptatie juist bij uitstek de factor is om een procesinrichting tot een succes te maken.'

Arjen gebruikt in zijn bedrijf zelf ITIL en ISO 20000, maar denkt niet dat deze methodes per definitie de besten zijn. 'Het gaat er om dat je structuur aanbrengt in je organisatie, een stabiele kwaliteit kunt leveren aan je klant en dat je als it-afdeling bijdraagt aan het succes van je klant. En om dat te doen, moet vrijwel elke it-afdeling investeren in het structureren van processen en procedures.'

Meer over

ISOITILSoftwarebeheer

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    Computable.nl
    OpinieWerkplek & Beheer

    De zin en onzin van ITIL 2011

    Computable.nl
    OpinieWerkplek & Beheer

    ITILiaanse maffia

    Peter van Eijk
    OpinieCloud & Infrastructuur

    De kijk van Van Eijk: Het probleem met ITIL

    Computable.nl
    OpinieCarrière

    Itil-professionals lijden aan framework-fetisjisme

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Novi komt met alternatief voor ITIL-opleiding

    file
    AchtergrondOverheid

    Gateway in de voetsporen van ITIL

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs