Microsoft gaat zijn totale datacenteroppervlak aanzienlijk uitbreiden in een poging in de buurt van zijn concurrenten zoals Google te blijven. De softwareleverancier plant 24 nieuwe locaties van ieder ongeveer 46.000 vierkante meter.
Bronnen binnen Microsoft zeggen dat het bedrijf zijn totale datacenteroppervlak flink gaat uitbreiden. Het bedrijf uit Redmond verlegt daarmee zijn aandacht steeds meer van ontwikkeling van bedrijfstoepassingen naar webservices, waarvoor dergelijke ruimtes belangrijk zijn. Dat schrijft de vooraanstaande ict-publicist Nick Carr in een blog. In totaal betreft het een uitbreiding van 1.116.000 vierkante meter (12 miljoen vierkante voet), verdeeld over 24 locaties wereldwijd.
Microsoft is onder andere met Google in een strijd verwikkeld over wie het meeste datacenteroppervlak heeft. Iedere paar maanden leveren beide bedrijven volgens Carr locaties op ter waarde van 500 tot 600 miljoen dollar (330 tot 400 miljoen euro). Ze sluiten daarvoor bovendien gunstige contracten af met energieleveranciers. Met de nieuwste uitbreidingsplannen zou Microsoft een aanzienlijke voorsprong op Google krijgen.
‘Software plus services’
De nieuwe strategie zou volgens Carr aantonen dat de softwaregigant zich op drie richtingen toelegt: transformatie van het huidige portfolio van bedrijfsapplicaties naar web service architectuur, de lancering van webgebaseerde versies van de belangrijkste pc-toepassingen en voortgaande uitbreiding van zijn datacenternetwerk. Eerder kondigde Microsoft aan dat het bedrijf zich gaat richten op ‘software plus services’, in de sector beter bekend als software-as-a-service.