Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Afluisterwet is gok met economische toekomst’

02 september 2015 - 09:233 minuten leestijdActueelCloud & InfrastructuurStichting DINL
Birgit Bunt
Birgit Bunt

Stichting Digitale Infrastructuur Nederland (DINL), meent dat het kabinetsvoorstel voor een aanpassing op de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten (Wiv) een onverantwoorde gok met de economische toekomst van Nederland is. De stichting vertegenwoordigt aanbieders van digitale infrastructuur, zoals AMS-IX, Dutch Datacenter Association en Surfnet. DINL heeft wel begrip voor de noodzaak van verbetering en modernisering en wil daarover in gesprek gaan met minister Ronald Plasterk van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Op 2 juli 2015 kwam het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) met een voorstel om de huidige Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten (Wiv) aan te passen. De aanpassing heeft als gevolg dat de informatie- en medewerkingsverplichting gaat gelden voor alle aanbieders van communicatiediensten. Bij de huidige wet geldt deze verplichting enkel voor aanbieders van openbare telecommunicatienetwerken en -diensten.

Volgens stichting DINL wekt dit voorstel de indruk dat dataverzameling het doel is geworden, in plaats van het verkrijgen van inlichtingen over verdachte personen of organisaties. DINL maakt zich zorgen over de gevolgen hiervan. Zo meent het dat de sector digitale infrastructuur hard wordt geraakt door de maatregelen, waardoor de hefboomwerking van deze industrie voor de economie wordt verstoord. Daarnaast beschadigt het kabinet het imago van Nederland als een land dat de privacy en de vertrouwelijkheid van gegevens beschermt, volgens DINL. ‘Dit schaadt de sterke positie van Nederland dat een ideale vestigingsplaats vormt voor datacenters en internationale online bedrijven.’

Verder moeten tienduizenden nieuwe bedrijven en organisaties in Nederland, die iets doen aan digitale communicatie, gaan meewerken aan het beschikbaar maken van hun bestanden en databases. Hierdoor gaan burgers zich volgens DINL bespied voelen door de overheid en minder vrij bezig zijn met hun online activiteiten. ‘Dit remt het gebruik van onlinediensten en daarmee de ontwikkeling van de digitale- en kenniseconomie.’

Problemen bij voorstel

Volgens de stichting is een fundamenteel probleem van het voorstel dat het niet is onderbouwd door bijvoorbeeld onderzoek naar het risico en de effecten van zulke maatregelen op de digitale- en daarmee de gehele economie. DINL signaleert ook nog een aantal andere problemen:

  • De gehanteerde definities en omschrijvingen van bedrijven en hun activiteiten zijn verouderd. Dit creëert een onwerkbare inconsistentie in het domein van wet- en regelgeving en een conflict met de ontwikkelingen bij andere ministeries. Daarnaast leidt dit tot nieuwe verplichtingen, lastendruk, hoge kosten en daarmee uitvoerbaarheidsproblemen voor veelal kleine, innovatieve bedrijven.
  • De overheid spreekt eigen principes tegen waaronder het stimuleren van de publiek-private samenwerking, hanteren van een multi-stakeholder aanpak en de principes van een vrij, veilig en open internet.
  • Het toezicht en de controle op het gebruik van de vergaarde data en een juiste toepassing van de bevoegdheden zijn onvoldoende geborgd en georganiseerd. Zo wordt op geen enkele wijze inzichtelijk gemaakt hoe de verzamelde persoonsgegevens zullen worden beveiligd tegen zowel onrechtmatig en ongeautoriseerd gebruik als gebruik anders dan het oorspronkelijke doel.

DINL meent dat het plan in deze vorm neerkomt op onverantwoordelijk gokken met de economische toekomst van Nederland. ‘Dit in de wetenschap dat toekomstige economische groei voor een groot deel afkomstig zal zijn uit de online economie’, aldus DINL-directeur Michiel Steltman. Ondanks de kritiek op het huidige voorstel, heeft DINL wel begrip voor de noodzaak van verbetering en modernisering en ziet het de noodzaak van goed functionerende inlichtingendiensten. De stichting geeft dan ook aan bereid te zijn om met minister Ronald Plasterk van BZK in gesprek te gaan over aanpassing en de fundamentele problemen van het huidige wetsvoorstel. 

Meer over

DatabasesTelecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Handen
    ActueelCloud & Infrastructuur

    DINL stort zich op digitale infrastructuur

    Eén reactie op “‘Afluisterwet is gok met economische toekomst’”

    1. M schreef:
      14 september 2015 om 08:17

      Het is m.i. onjuist dat we voor kritiek op de ‘afluisterwet’ afhankelijk zijn van een stichting die een commerciële sector vertegenwoordigd.
      Bij zulke fundamenteel ingrijpende wetten zou de kiezer mee moeten kunnen beslissen (bijv. referendum, en/of inspraak in de bewoordingen).
      En als Plasterk niet doorgeeft dat ’t hier om de fundamenten gaat, dan zit hij op de verkeerde plek.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    ‘Echte oplossingen om dagelijks te geb...

    IFS Connect, het jaarlijkse event van bedrijfssoftwareleverancier IFS, draait dit jaar volledig om Industrial AI. Het bedrijf ontvangt zijn gasten...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs