De oorsprong van ict ligt bij techneuten. Veel van wat en hoe we – mensen maar ook organisaties – met ict doen is nog altijd daardoor gekleurd. Software wordt geselecteerd op wat het kan. Tuurlijk, klinkt logisch. Maar ga daarin niet te ver. Denk ook aan die techneuten, die nog altijd broodnodig zijn voor ict. Want de automatisering is zelf nog verre van geautomatiseerd.
Eigenlijk weten we dat al jaren, maar we kiezen software nog altijd op basis van 'specs & features'. Alsof het nog steeds slechts een kwestie van techneuten op de ict-afdeling is. Goed, eindgebruikers en managers zijn ook erg vaardig in het blindstaren – of geilen – op wat een pakket allemaal kan. Of wat ze ervan willen, nee: eisen. Maar denk nou eens aan hoe software geconfigureerd, geïmplementeerd, geïnstalleerd, beheerd en onderhouden wordt. Door mensen.
Mensen die misschien niet zo schaars zijn als de zoveelste noodkreten over een tekort ons doen geloven, maar die qua sommige vakgebieden wél schaars zijn. Ok, de eerste configuratie en dan implementatie is normaliter een eenmalige fase dus daar kun je wel externe krachten voor inhuren. Maar ook die mensen kunnen duur zijn. En dat drijft de prijs van het gekozen pakket op. Dan volgt installatie, beheer en onderhoud. Als je daarvoor niet genoeg mensen hebt, of makkelijk kunt vinden, dan wordt het helemaal een dure grap.
Gek genoeg weten we dit allemaal ook wel, en de managers ook. Want is dit nou niet een van de voornaamste redenen dat Linux achterblijft ten opzichte van Windows? En dat Unix nooit is doorgebroken als het alomvattende, marktdominerende platform? Natuurlijk is er ook de versplintering van Unix in diverse 'smaken' van diverse leveranciers voor hun diverse hardwareplatformen. Maar die diaspora heeft ook gezorgd voor het relatieve gebrek aan gespecialiseerde mensen, en dus dure ict'ers.
Tuurlijk, de ene beheerder is echt de andere niet. Een Windows-beheerder is vaak maar een omhooggevallen GUI-gebruiker die de diepere werking van zijn platform niet goed begrijpt. Laat staan de diepere werking van serieuze platformen. Toch zijn er veel meer van die lui dan échte beheerders. Dus is dat platform meer in gebruik. Nu is dit niet meteen goed, maar de achterliggende ratio is wel een goede; wat kost dat, inclusief mensen?