Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

De kennis zit in het netwerk

17 augustus 2007 - 10:274 minuten leestijdOpinieData & AI

‘Capital resides in the social knowledge network’. Deze gevleugelde uitspraak staat mij voor ogen als ik het sociale netwerk beschouw als de meest kennisproductieve bron voor business-intelligence.

Een inspirerende gedachte heb ik altijd het zogenaamde ‘Inside is outside and outside is inside’ gevonden. Eind jaren negentig hoorde ik dit voor het eerst en tekende het op uit de mond van wijlen prof. Dr. Leo Coolen. Dit te horen verkondigen in een laboratoriumomgeving was voor mij een eye-opener. Het stimuleerde mij om niet alleen binnen de organisatie transparant te zijn maar ook naar buiten toe meer open en constructieve relaties aan te gaan. Het doen en laten van deze kenniswerker was daarvoor erg naar binnen gericht. Loyaal als ik was zou ik nooit een regel overtreden. Het besef dat dit anders moest zette door.  Wilde ik als kenniswerker ook maar iets betekenen dan moest ik mij de competentie eigen maken om verantwoordelijkheid te nemen en zelfs leren om ‘flexibel met de regels om te gaan’.

 

De echte verandering in m’n denken ontstond nadat ik in 2001 de lerende-organisaties.startpagina neerzette en een linkje aan mijn manager stuurde. Deze reageerde in eerste instantie enthousiast maar voegde daar aan toe ‘het lijkt wel een echte startpagina’. Met de nodige aarzeling zei ik toen, “Hoe bedoel je, dit is toch een echte startpagina?”. De reaktie was tekenend. ‘Bedoel je dat jij als professional op dat internet, zomaar met je kennis naar buiten treedt?’ Het antwoord dat ik gaf was een eenvoudig ja, wat bij mijn leidinggevende  een kleine paniekreaktie veroorzaakte. ‘Weet je dan niet dat zoiets binnen Research best wel gevoelig ligt?’ Ja, dat besef was er wel, maar ook wilde ik binnen zekere grenzen wat meer doen met m’n mogelijkheden. Achteraf zie ik hierop terug als mijn eerste stap op weg naar een persoonlijke verzelfstandiging. 

 

We spraken af om het initiatief bij de direkteur te melden en deze formeel om toestemming te vragen. Een beslissing over dat verzoek werd bij P&O neergelegd. En daarmee heb ik het getroffen, want  er was net iemand aangetreden die vers van de academie kwam. Haar reaktie was progressief, ‘ik zou willen dat meer mensen over de grenzen van onze organisatie heen durven kijken’. ‘Gerrit dit moet je vooral doen, zolang jij fit op je werk komt en hier geen buitensporige verdiensten aan over houdt geef ik hierover een positief advies’. En daarmee was het beheer en onderhoud van mijn eerste startpagina gelegitimeerd en kon de tweede volgen, te weten de business-intelligence.startpagina.

 

 

Tot op de dag van vandaag werkt deze ervaring van toen door in mijn denken en handelen. De ruimte die ik kreeg en nam heeft me verandert en losgemaakt van verkokerd denken. Ik voelde me niet meer belemmerd om te interacteren met de buitenwereld.

 

 

Tenslotte wil ik wijzen op een referaat met de titel 'Geen Innovatie zonder Irritatie', gehouden door Dany Jacobs (2004). Prof. Jacobs heeft op mij met zijn benadering van kennismanagement een blijvende indruk gemaakt en laat zien dat waarlijk vernieuwende kennis pas wordt opgedaan wanneer je het lef hebt om de bekende cirkels de doorbreken. Wijk eens af van de veel betreden paden en treed in openheid naar buiten. Dit advies van Jacobs spreekt mij zeer aan.

 

Het internet komt ons daarbij te hulp en biedt de mogelijkheid om met gebruikmaking van de netwerken just-in-time over goede informatie te beschikken voor een slagvaardig kennisoffensief. De tools, de dienstverleners en de sociale netwerken zijn er klaar voor. U ook?

Meer over

Business Intelligence

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Maak kennis met digitale identiteiten

    De digitale economie groeit snel en de EU heeft strikte regelgeving ingevoerd om de veiligheid en privacy te waarborgen; in deze whitepaper ontdek je hoe digitale identiteiten deze transitie ondersteunen en wat dit voor jouw organisatie betekent.

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    AchtergrondData & AI

    ISO 42001 veelbelovend als standaard voor verantwoorde ai

    Maersk containerschip in de Rode Zee
    ActueelData & AI

    Verbetering nodig bij Digitale Infrastructuur Logistiek

    ActueelData & AI

    EU investeert bijna 2 miljard in digitale innovatie

    ActueelData & AI

    IBM investeert miljarden in VS

    vrouw maakt foto van fiets met ai-tool
    ActueelData & AI

    Deze ai-tool checkt de prijs van koopjes op koningsdag

    2 reacties op “De kennis zit in het netwerk”

    1. Walter schreef:
      21 augustus 2007 om 10:59

      Gerrit,Ik ben docent in dienst van een grote consultancy organisatie en daarnaast werk ik ook in hetzelfde vakgebied bij klanten. Je opmerkingen over openheid naar de markt en delen van kennis geven exact weer hoe ik me voel als ik doceer of advies geef aan een klant. In tegenstelling tot de veel gehoorde standaard consultancy doelstelling (uurtje = factuurtje), probeer ik juist mijn kennis te delen met studenten en klanten.Ik heb de wijsheid niet in pacht en kan in veel gevallen een heleboel leren van de personen die ik tegenover me heb. Op dit moment bezitten we inderdaad de tools om een sociaal netwerk op alle gebieden op te zetten en hiervan te profiteren. Ik gebruik in ieder geval een van de bekendere varianten (linkedIn) en kan alleen beamen dat het een schat aan informatie bevat over de meest uiteenlopende zaken. Zo leer je nog eens iets over Internet Marketing bijv. 😉

      Login om te reageren
    2. Gerrit schreef:
      21 augustus 2007 om 15:52

      beste Walter,bedankt voor je reaktie. Ook ik heb veel profijt van Linkedin. Deze week las ik iets over Barcamps in Amerika en de openheid waarmee kennis daar wordt gedeeld. Boven een site coworking.com staat de slogan ‘Profiting from each others success’. Dat zegt genoeg. Google mi had nooit zo’n impact gehad als de de open source beweging niet de drijvende kracht was geweest.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs