Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

“Mobility is a Killer App”

26 oktober 2007 - 20:53OpinieData & AI
Alex Beishuizen
Alex Beishuizen

In mijn opinie is niet mobility maar microblogging een killer app voor de business performance. Killer applications, of kortweg killer apps zijn nieuwe producten of nieuwe diensten die het begin vormen van een volslagen nieuwe categorie. De titel “Mobility is a Killer App'' kwam ik tegen in een nieuwsoverzicht over Customer Relations Management (CRM).

Bij killer applications is het zogenaamde 'first mover advantage' aan de orde: als eersteling binnen de nieuwe product categorie domineert de killer app de categorie en levert een rendement van enkele honderden procenten op de begininvestering.

Dat het toepassen van de mobiele communicatie kenmerken van een killer app heeft besefte ik deze week in het bijzonder toen ik samen met een collega in de avonduren op een afgesproken plaats een document moest afronden. We wilden de tekst niet alleen bespreken maar ook definitief maken en nog dezelfde avond bij een derde in de mailbox bezorgen. Nadat we de concepttekst op een mobieltje hadden binnen gehaald, bewerkten wij deze tijdens ons overleg op dezelfde device. En met dat apparaatje kon de afgeronde tekst ook in een ijl tempo worden verzonden. En dit alles zonder gesleep met een laptop of de inzet van een desktop computer. Bij wijze van spreken had de afronding plaats kunnen vinden in een restaurant in New York.

Dankzij de mobiele communicatie doen tijd en plaats er steeds minder toe en hoewel de versnelling die dit geeft lang niet altijd in geld is uit te drukken kun je wel vaststellen dat de mobiele techniek het business ritme grondig verandert.

Een nieuw fenomeen dat de business pace ook verandert is de oprukkende trend van de short message in het zogenaamde microblog (bijvoorbeeld vanaf je mobieltje). Langzaam maar zeker dringt het besef door dat short message diensten als Twitter of Jaiku ook hun waarde kunnen bewijzen in een bedrijfscontext.

En dat Twitter grenzen verlegt blijkt ook uit twee recente berichten in Wired, die aantonen dat het twitteren van short messages een belangrijke functie heeft als communicatiemedium rond bijvoorbeeld de brandhaarden in Zuid Californie.

In een volgend blogje ga ik in op de toepassing van short messages voor zakelijke doeleinden. Daarmee wil ik aantonen dat niet Mobility maar de Short Message de naam Killer App verdient.

Meer over

AppsBusiness Intelligence

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Maak kennis met digitale identiteiten

    De digitale economie groeit snel en de EU heeft strikte regelgeving ingevoerd om de veiligheid en privacy te waarborgen; in deze whitepaper ontdek je hoe digitale identiteiten deze transitie ondersteunen en wat dit voor jouw organisatie betekent.

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    AchtergrondData & AI

    ISO 42001 veelbelovend als standaard voor verantwoorde ai

    Maersk containerschip in de Rode Zee
    ActueelData & AI

    Verbetering nodig bij Digitale Infrastructuur Logistiek

    ActueelData & AI

    EU investeert bijna 2 miljard in digitale innovatie

    ActueelData & AI

    IBM investeert miljarden in VS

    vrouw maakt foto van fiets met ai-tool
    ActueelData & AI

    Deze ai-tool checkt de prijs van koopjes op koningsdag

    Eén reactie op ““Mobility is a Killer App””

    1. Joop Moes schreef:
      6 november 2007 om 16:00

      Een aller aardigst artikel.mvg,

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs