In navolg van eerdere publicaties/blogs die ik heb gedaan rondom mijn expertise op het gebied van BICC’s, ook hier wat meer over de businessopbrengsten. Een prognose van Gartner is dat in 2012 meer dan 35 procent van de top 5000 organisaties wereldwijd te maken krijgt met regelmatig falen in het maken van inzichtelijke beslissingen voor significante wijzigingen in de organisatie en de markten.
Met een business intelligence competence center, kortweg BICC, kan een organisatie meer uit business intelligence halen, doordat kennis, best practices en technologie gebundeld kunnen worden. Businessopbrengsten worden vooral gehaald uit de volgende zaken:
– Duidelijkere kostenstructuur (en ook goede afrekenmechanisme/model richting de organisatie).
– Door centralisatie betere sturing en management mogelijk.
– Wel gevarieerde kennis en kunde bij elkaar waardoor effectiviteit en efficiency vergroot wordt (denk alleen al aan het delen van kennis en ervaringen vanuit de resources zelf).
– Meer in staat om standaarden te gaan kiezen, beperkte toolset te gaan gebruiken, waardoor licensiekosten en dergelijke teruggedrongen kan worden. Met name in het begin zal wel goed nagedacht moeten worden hoe processen, methodieken, infra- en architectuur (framework) opgezet moeten worden.
– Met een BICC is er meer draagvlak, commitment voor grotere structurelere investeringen. Dus voor migraties, kennis en tijdelijke inhuur van externe krachten om sneller up & running te geraken. Bredere kijk op en gebruik van informatie wordt dan sneller en makelijker overwogen, zoals het ontsluiten van ongestructureerde informatie.
– Door een betere organisatie, inrichting en 'one way of working' kunnen organisaties met een BICC sneller en accurater reageren.
– Door bundeling van kennis, resources, tooling, etc. is een BICC meer in staat om van een tactische naar strategische manier met BI c.q. CPM om te gaan, waardoor meer awareness, promotie en beter gebruik te maken is van de reeds gemaakte investeringen. Hierdoor zal tevens de 'klant-keten' makkelijker en duidelijker weten waar ze hun vragen kwijt kunnen.
De vervolgstap(pen) voor organisaties die reeds een BICC hebben ingeregeld, is het nadenken over hun core business en de dynamische vraag die men in de praktijk krijgt richting hun BICC-organisatie. Outtasking is een mogelijke vervolgstap om door middel van een optimale samenwerking te profiteren van de voordelen die outtasking oplevert. Outtasking binnen een BICC kan daarom een goede optie zijn om in te spelen op de (fluctuerende) vraag vanuit de business.
Welke businessvoordelen levert dat dan mogelijk op:
– Verlaging van kosten (daar outtasking de pieken kan opvangen en mogelijk door goedkopere arbeidskrachten kan plaatsvinden).
– Meer controle op de gehele BI(CC)-dienstverlening (door onder andere de uitwijkingsmogelijkheden).
– Gegarandeerde expertise en continuïteit.
– Focus op de core business.
– Kwaliteitsverbetering van de BI(CC)-dienstverlening.
– Flexibiliteit.
Dus de businessopbrengsten binnen een BICC gaan verder dan alleen een BICC inrichten met de bijbehorende voordelen, maar is en blijft een continu proces dat ook weer verder geoptimaliseerd kan worden. Outtasking binnen een BICC is er daar één van. Andere vervolgstappen zal ik toekomstige artikelen/blogs adresseren. Vanwege de verschillende businessopbrengsten worden BICC's concepten en optimalisaties daarbinnen , ‘as we speak', in hoog tempo door organisaties onderzocht en geïmplementeerd.