Niet vastzitten aan langdurige contracten met leveranciers en niet gebonden zijn aan bestaande systemen. Wat als je bij de keuze voor een nieuw erp-systeem helemaal blanco mag beginnen, hoe zou je dan de erp-infrastructuur inrichten?
Onderzoeksbureau IDC ziet dat steeds meer bedrijven in dergelijke gevallen de keuze maken om over te stappen naar de cloud, inclusief de bijbehorende voordelen voor de bedrijfsprocessen. Bedrijven hebben een beter (completer) beeld van de cloud dan een paar jaar geleden. Waar vroeger vooral vraagtekens werden geplaatst bij het ‘waarom’ van de cloud en men dacht aan de eventuele kostenbesparing, wordt nu veel meer gekeken naar welke applicaties het meest geschikt zijn om vanuit de cloud beschikbaar te maken. De nadruk komt daarbij veel meer te liggen op de specifieke kwaliteiten van leveranciers en hoe die kwaliteiten kunnen worden ingezet om de bedrijfsprocessen te verbeteren.
De keuze voor de cloud gaat dus tegenwoordig veel meer over het verbeteren van processen en veel minder om het besparen van kosten. Bedrijven zijn bereid om extra te investeren wanneer dat ook meer voordelen met zich meebrengt, aldus IDC. Steeds meer bedrijven stappen dus over. Wanneer bedrijven inderdaad de keuze maken om over te stappen naar de cloud, is het goed om de volgende stappen in ogenschouw te nemen:
1. Stel een lijst op met wensen en eisen en zoek naar een leverancier die aan dat lijstje voldoet – ook als het geen cloudleverancier is. Kies dus een leverancier op basis van het wensenlijstje, zodat je zeker weet dat in alle bedrijfsbehoeften wordt voorzien. Cloud is niet altijd de beste oplossing, er zijn ook on-premise mogelijkheden of een hybride vorm.
2. Evalueer welke applicaties het meest geschikt zijn om te gebruiken vanuit de cloud. Sommige bedrijfsapplicaties zijn beter geschikt om vanuit de cloud te draaien dan andere applicaties. Het is belangrijk dat hier een overzicht van is en dat dit overzicht wordt geüpdatet.
3. Werk nauw samen met de cloudleverancier om iedere applicatie te optimaliseren, zodat het functioneel en schaalbaar is. Wanneer iedere applicatie is geoptimaliseerd, zorgt dat voor een vlekkeloze overstap naar de cloud.
4. Bepaal wat de attitude van het bedrijf over de cloud is als onderdeel van de totale it-strategie en stuur dat eventueel bij. Het is belangrijk om te denken vanuit de cloud, als je volledig wilt profiteren van alle mogelijkheden. Cloud is niet iets dat je erbij doet, maar het moet de basis van de it-infrastructuur zijn als de overstapkeuze is gemaakt.
5. Communiceer regelmatig met werknemers over de migratie naar de cloud en pak bezwaren aan. Het zijn de werknemers die dagelijks te maken krijgen met de keuze naar de cloud. Wanneer het management luistert naar de bezwaren en deze bezwaren aanpakt, zorgt dat voor een groter draagvlak onder het personeel voor deze verandering.
6. Vraag feedback aan het personeel. Je kunt de overstap naar de cloud niet meteen voor iedereen maken, maar begin met een select gezelschap. De feedback van deze pilot is zeer waardevol, omdat je zo het gebruik van de software kunt verbeteren. Hoe beter het nieuwe pakket wordt gebruikt, hoe groter de waarde is.
Voor iedere organisatie geldt een andere afweging als wordt gekeken naar een eventuele overstap naar de cloud. Het is daarbij verstandig om goed te kijken naar de specifieke wensen en de eisen, zodat uiteindelijk optimaal wordt geprofiteerd van de voordelen van de cloud. De overstap is geen manier om kosten te besparen, maar draait om het verbeteren van de bedrijfsprocessen. Daar is ieder bedrijf natuurlijk bij gebaat.
Dag Bert,
Bedankt voor je artikel. Alvast een disclaimer voor mijn volgende statement omdat het een hoog “wij van WC eend gehalte heeft”: Maar waarom praten met een cloud-leverancier? Die zal altijd zijn “cloud” verkopen. Waarom niet met een onafhankelijk adviseur die het landschap kent en geen belang heeft bij wat er uiteindelijk gekozen word?
Daarnaast geloof ik dat er nog iets voor komt. Waarom wil je iets veranderen? Hoe zou ik willen dat het bedrijf zou functioneren? Welk probleem zouden we op willen lossen? Cloud is geen doel, hooguit een middel.
En denk ook na over hoe dingen zullen werken over vijf jaar? Wat voor een consequentie heeft dat voor de keuzes die ik nu wil maken? Welke veranderingen komen eraan? En als het om producten / diensten gaat, waar staan die in hun life-cycle? Bestaat het product al meer dan vijf jaar? Welke technieken gebruiken zij? Zijn die technieken al over hun hoogtepunt heen?
En nog belangrijker, wat is hun integratie strategie? Kies ik voor een lock-in of lock-down? Sluit de leverancier wel aan op onze mate van volwassenheid? Hoe bewijzen zij dat zij de zaakjes op orde hebben?
Maar goed, je punten zijn ook valide punten en zo zijn er meer valide punten. Blijft een mooi vak dat IT.
@ Bert,
Ik mis 1 hele belangrijke namelijk : Denk na over je exit strategie/fall back scenario.
Je kan niet migreren zonder vooraf na te denken hoe je mogelijk weer terug kan/moet als het fout dreigt te gaan of als je jezelf na een tijdje bedenkt.
In de Cloud is namelijk nog niet alles even goed gestandaardiseerd en uitwisselbaar als men vaak vooraf doet voorkomen. Ook niet alles is even Cloud geschikt en moet mogelijk vooraf “Cloud-ready” gemaakt worden. Het is daarom geen overbodige luxe om hier vooraf tijd aan te besteden.
En als je dan voor de door Henri voorgestelde “onafhankelijke adviseur” kiest. Neem er dan wel 1 die niet alleen van Amazones en Microsoft azuur blauwe kusten houdt 😉
Hoera,
Een van die zeldzame momenten dat ik het met Henri eens ben.
Henri ‘Skywalker’ Koppen die zich als onafhankelijk adviseur voor gaat doen betreffende vraagstukken over de cloud?
Blijkbaar heeft er iemand last van een identiteitscrisis als ik overweeg dat elke opinie, elke reactie en elke inbreng van deze cloud klutser maar één weg kent, die naar Amazon. Ik zal me niet voordoen als onafhankelijk adviseur maar eerder schreef ik een opinie ‘WA-verzekering in de cloud’ over zaken die hier vergeten lijken te worden, de onvervangbaarheid van de bedrijfsdata.
Wel grappig trouwens dat ‘Koppelvlakken klutser’ Henri toch iets opgestoken heeft in sessie ‘Hybride cloud’ aangaande netwerk door lock-in en lock-down te noemen, twee termen die dus juist niet bij de cloud horen als je een flexibiliteitstrategie hanteert door eerste je datastructuur te ontwerpen en dan pas de services. Nu is een batchjob in de cloud geen succes en hetzelfde geldt voor processen die nogal tijd kritisch zijn, met name in gevirtualiseerde omgevingen ontstaat nog weleens ’timedrift’ doordat de klok op CPU cycles loopt die in de cloud soms even bezet kunnen worden door een ander.
Opsomming van de auteur vind ik dus niet alleen incompleet maar ook nogal gevaarlijk, vaak groeien op deze manier enterprise oplossingen nogal organisch door de modulaire verkoopargumenten welke voor expontentiële kosten zorgen. Voordat je het weet heb je een olifant in de cloud doordat meeste leveranciers best mee willen groeien maar dus net als Henri maar één kant op, omhoog dus.
naast wat ruud al noemde -de exit stategie- is ook iets wat vaak vergeten wordt, te vragen naar de manier waarop de cloud leverancier de business continuity kan waarborgen. het zal niet de eerste keer zijn dat klanten door een langdurige storing forse schade oplopen.
Ewout,
Henri adviseert een onafhankelijke adviseur, die het landschap goed kent en ook meer aanbieders kent dan de paar die iedereen zo ophemelt en waarvan je jezelf echt moet afvragen of dat nu zo’n wijze keuze is.
Mij lijkt dit een goed advies, ongeacht of dit van iemand komt die er mogelijk zelf beter van wordt.
Naar analogie als je een ict systeem wil aanschaffen is het ook verstandig je te laten adviseren door iemand die het landschap goed kent en meer kent dan alleen maar MicroSoft, Cisco en SAP
Ik ken echter nauwelijks mensen die produkten adviseren waar zij zelf niet beter van worden.
@Pascal
Ik viel van mijn stoel van verbazing toen ik de reactie van Henri las, dacht even dat zijn account gehacked was. Reactie leek – zonder de uitroeptekens – eerder geschreven door Reza die vaak met dit soort vragen komt. Maar goed, zijn de vragen valide of wordt hier alleen maar met FUD gestrooid om uiteindelijk toch weer in het gebruikelijke straatje van Henri te komen?
Dat IT geen stilstaande materie is hoef ik hopelijk niet te vertellen, dat er dus een redelijke mate van onzekerheid in zit mag geen nieuws zijn en het is om deze reden dat we dus de risico’s identificeren en daar op acteren. Bijvoorbeeld met ESCROW constructies om de onzekerheid aangaande het voortbestaan van een software leverancier weg te nemen, aan alles is nu eenmaal een mouw te passen en sommigen noemen dat beheer wat met name in Enterprise omgevingen meer op guerilla lijkt dan een volwassen proces want hoewel veroudering net als verandering een constante is dienen we vanuit het kwaliteitsaspect wel een onderverdeling te maken in economische- en technische EoL als we voorbij de IT componenten zelf kijken.
Een subcomponent in aspect kwaliteit is rendement, kosten gaan tenslotte voor de baten uit en hier gaan zowel Henri als auteur wat mij betreft van het spoor als we uitgaan van het gegeven dat de lopende kosten gedurende het gebruik van een systeem vele malen hoger liggen dan de initiële projectkosten van de migratie. Dit fenomeen is ook bekend als ‘Technology debt’ en heeft uiteindelijk niet zoveel te maken met de business aspecten van een ERP systeem. Laten we namelijk niet vergeten dat vanuit CSI aspect van ITIL we vooral vanuit de technologische ontwikkelingen kijken naar mogelijk kwalitatieve verbeteringen, virtualiseren is daar bijvoorbeeld een oplossing in door middels verlaging van de fysieke footprint het opgenomen vermogen te verkleinen en door ontkoppelen van software de snelheid van delivery te vergroten.
Dat we daarmee aan de kant van service support wat extra uitdagingen hebben geïntroduceerd boeit niemand want Enterprise architectuur laat dit – net als veel ERP adviseur – in haar modellen gewoon buiten beschouwing omdat naar de functionele aspecten gekeken en kwalitatieve vergeten worden. Hoef hopelijk niet te vertellen dat een Oracle database het over het algemeen niet zo goed doet op een VMware platform met een achterliggende gevirtualiseerde opslag op basis van RAID-6. En hetzelfde geldt voor de back-up waarbij het niet zoveel uitmaakt of hele porno collectie van de directeur of de klantendatabase van marketing veilig gesteld moet worden want de kwaliteit wordt hierbij eveneens bepaald door snelheid en kosten.
Goedemiddag heren,
Dank voor jullie reacties en aanvullingen.
Natuurlijk ben ik werkzaam bij een cloud leverancier, maar mijn opmerkingen gelden voor elke cloudleverancier en niet uitsluitend voor UNIT4. Wat de toekomst ook brengt, het zal te allen tijde eenvoudiger zijn om van cloudvendor over te stappen, dan van een on premise situatie naar de cloud te migreren.
Er zijn genoeg Saas-diensten aan te wijzen die slechts accounts en interfaces bieden voor (individueel) gebruik en daarmee lastig te verlaten zijn. Is de laatste stelling misschien iets kort door de bocht, of toegespitst op een deel van het spectrum?