Het moderne bedrijfsleven vraagt om 24/7 beschikbaarheid van it-diensten. Medewerkers en klanten verwachten dat een bedrijf en zijn diensten te allen tijde bereikbaar zijn. Het hedendaagse datacenter, ook wel het moderne datacenter genoemd, moet deze continue beschikbaarheid faciliteren. Deze ontwikkeling zorgt ervoor dat er andere eisen worden gesteld aan de it-infrastructuur en aan de bescherming van data.
In dit artikel ga ik nader in op een aantal kernaspecten die zich kunnen voordoen bij calamiteiten binnen het datacenter en waar bedrijven bij stil moeten staan om het center te beschermen en hiermee de beschikbaarheid van it-diensten te kunnen garanderen.
Hoe snel kun je herstellen wat je nodig hebt?
Vandaag de dag nemen veel bedrijven nog steeds genoegen met een hersteltijd van één dag. Dit is onacceptabel in een tijd waarin we 24/7 online zijn. Hoewel de bewustwording groeit, wordt het belang van snel herstel nog vaak onderschat. Hier komt bij dat veel bedrijven in de veronderstelling zijn dat disaster recovery en bedrijfscontinuïteit onbetaalbaar zijn en alleen toegankelijk voor grote enterprise-ondernemingen. Om die reden worden dure oplossingen als failover clustering en san-replicatie vaak slechts toegepast op 5 procent van de it-infrastructuur, en dat zijn vaak alleen de bedrijfskritische applicaties.
Voor de rest van de infrastructuur worden vaak legacy tools gebruikt die gewoonweg niet in staat zijn snel herstel te bieden. Bedrijven moeten zich realiseren dat veel van deze dure oplossingen er weliswaar voor zorgen dat een applicatie 24/7 kan draaien en indien nodig snel overgeschakeld kan worden op een andere applicatie, maar dat ze geen oplossing bieden voor data die corrupt is geraakt of (per ongeluk) verwijderd wordt. Dit kan tevens een belemmering vormen voor snel herstel.
Om ook de overige 95 procent van de infrastructuur adequaat te beschermen en snel te kunnen herstellen, is het belangrijk om te kiezen voor een oplossing die de virtuele omgeving ‘begrijpt’. Dergelijke oplossingen maken gebruik van de mogelijkheden van virtualisatie, zoals snelle implementatie en item-level herstel. Hierdoor zijn deze oplossingen vaak in staat recovery time objectives en recovery point objectives van minder dan vijftien minuten te bieden.
Hoe verklein je het risico op dataverlies?
In een tijdperk waarin medewerkers en klanten 24/7 een beroep doen op data en applicaties volstaat een it-afdeling niet meer met alleen ’s nachts back-ups maken. Deze back-ups zijn binnen enkele uren alweer achterhaald. Legacy-oplossingen – die meestal ingesteld zijn om slechts eenmaal per dag en buiten kantooruren een back-up te maken – zijn daarom niet in staat het risico op dataverlies te verkleinen.
Bovendien kan het maken van back-ups met legacy-oplossingen enkele uren in beslag nemen met verminderde prestaties van de omgeving tot gevolg. Kies daarom voor een back-up-oplossing die ontwikkeld is vanuit de virtualisatie-gedachte, omdat deze meerdere keren per dag een back-up maakt, waardoor in geval van nood altijd een recente back-up beschikbaar is. In combinatie met technologieën als (block-)replicatie of snapshot-technologieën kan het risico op dataverlies aanzienlijk verkleind worden.
Hoe zorg je ervoor dat alle data en applicaties hersteld kunnen worden?
Het is zinloos om back-ups te bewaren als je niet zeker weet of deze ook daadwerkelijk werken in geval van nood. Wanneer bedrijven back-ups maken, wordt hierbij vaak het doel van het maken van een back-up uit het oog verloren, namelijk het kunnen terughalen en herstellen van een virtuele machine. Het is dus belangrijk om niet alleen te controleren of het maken van de back-up gelukt is, maar ook of de vm vervolgens met behulp van deze back-up hersteld kan worden.
Omdat de behoeften van eindgebruikers, klanten en leveranciers als het gaat om beschikbaarheid van data en werklocaties of -devices kunnen veranderen en de it-infrastructuur hierop moet kunnen anticiperen, dient een databeschermingsplan flexibel te zijn. Daarom moeten de back-ups en het disaster recovery-plan voortdurend getest, aangepast en weer opnieuw getest worden. Om kostbare tijd te besparen is het raadzaam handmatige tools te vervangen door oplossingen die data en applicaties automatisch testen. Vervolgens is het alleen nog zaak de resultaten van de test te bekijken en te bepalen of aanpassingen noodzakelijk zijn.
Hoe verklein je de risico’s die gepaard gaan met nieuwe applicaties en wijzigingen?
Nieuwe applicaties of wijzigingen in de it-infrastructuur kunnen een negatieve invloed hebben op de beschikbaarheid van data en applicaties. Een van de redenen hiervoor is dat bedrijven regelmatig vergeten wijzigingen of nieuwe applicaties op te nemen in het disaster recovery-plan, waardoor deze niet optimaal beschermd zijn en sommige data of applicaties in het ergste geval niet meer beschikbaar zijn. Dit is de reden dat bedrijfscontinuïteit en disaster recovery een continu proces moeten zijn en een integraal onderdeel van de it-strategie.
Telkens als er iets verandert in de infrastructuur moeten de plannen op de nieuwe situatie worden afgestemd. Virtualisatie kan het risico op dataverlies verkleinen, omdat op de virtuele laag bescherming wordt aangebracht, ongeacht welke data of applicatie er op de vm draait. Hierdoor hoeven geen specifieke agents geïnstalleerd te worden en is extra onderhoud niet nodig. Dit verkleint het risico op dataverlies.
Hoe spoor je mogelijke knelpunten op voordat deze tot problemen leiden?
Om 24/7 beschikbaarheid van data en applicaties te garanderen, zijn twee zaken van groot belang. Allereerst, het constant monitoren van de volledige it-infrastructuur. Hierbij gaat het niet alleen om het monitoren van de back-upinfrastructuur, maar ook de volledig gevirtualiseerde infrastructuur moet hierin meegenomen worden. Ten tweede speelt het regelmatig testen van de back-ups en het disaster recovery-plan een belangrijke rol. Alleen nagaan of een back-up gelukt is, volstaat niet meer.
Het testen van back-ups zou een standaardprocedure moeten zijn binnen bedrijven en idealiter dagelijks moeten plaatsvinden. In de praktijk beschikken bedrijven vaak niet over de tijd of de mankracht om dit elke dag te kunnen doen, waardoor in veel gevallen back-ups slechts eens in de drie maanden worden getest. Door te virtualiseren kan dit proces geautomatiseerd worden wat veel tijd en moeite bespaart.
Mike Resseler, EMEA Evangelist bij Veeam Software