Bij big data gaat het niet alleen om data volume, maar vooral ook om een manier van denken. Data kunnen worden gezien als een essentiële grondstof voor het verbeteren van prestaties of voor het ontwikkelen van nieuwe diensten. Ook bij overheden komt het slim gebruiken van data steeds meer centraal te staan.
De waarde van data zit niet alleen in de potentie die het biedt voor het creëren van
nieuwe diensten. Juist bij bestaande processen en in bestaande situaties kunnen
de principes en technologieën van big data van grote waarde zijn. Denk hierbij aan het
terugdringen van kosten of aan het verbeteren van dienstverlening. De winst zit er
vooral in dat overheden veel gerichter en proactief kunnen handelen.
Fraudebestrijding
Een mooi voorbeeld is de bestrijding van fraude rondom belastingen, de sociale zekerheid
en de zorg. Door globalisering, digitalisering en complexe regelgeving is het
fraudelandschap veranderd. Fraudeurs zijn niet langer alleen individuen, maar maken
steeds vaker deel uit van een georganiseerd internationaal verband. Ze gebruiken
vaak meerdere (gestolen) identiteiten om de fraude te plegen. Traditionele methoden
om deze identiteiten te identificeren en verbanden te zoeken, schieten te kort. Ze zijn
erg tijdrovend, hebben een lage pakkans en de fraude wordt pas ontdekt nadat deze is
gepleegd. Het is dus zaak om verdachte identiteiten en transacties in een zo vroeg mogelijk
stadium te identificeren. Hier komen big data om de hoek kijken.
Door verschillende databronnen te combineren en gebruik te maken van slimme
algoritmen, kunnen voorheen onzichtbare verbanden tussen mensen, organisaties, evenementen en data worden blootgelegd. Verdachte transacties kunnen hierdoor vroeg in het proces worden gescheiden van de normale transacties en ‘on hold’ gezet. Dit geeft medewerkers de tijd om de verdachte transacties nader te onderzoeken, voordat een aangifte wordt geaccepteerd en subsidies of toeslagen worden uitgekeerd.
Betere ondersteuning voor burgers
Ook voor organisaties met minder indrukwekkende data volumes, kunnen de methoden
en technieken van big data grote waarde hebben. Een voorbeeld hiervan is te vinden in Zuid-Wales, waar relatief veel mensen afhankelijk zijn van extra sociale en medische zorg. Deze zorg werd door verschillende los van elkaar opererende instanties geleverd. Doordat informatie niet werd gedeeld, vielen regelmatig mensen tussen wal en schip, soms met tragische gevolgen.
Diverse gemeenten, de politie en gezondheidsorganisatie zijn een project gestart om hun data in een gezamenlijk systeem onder te brengen. Met behulp van eenduidige risicoprofielen kan zo beter en proactief worden ingespeeld op individuele situaties, ook als er een acute aanleiding is.
De burger komt dus nu echt centraal te staan.
Privacy als randvoorwaarde
De mate waarin overheden daadwerkelijk gebruik kunnen maken van de mogelijkheden
die data bieden, hangt natuurlijk sterk af van de regelgeving rondom privacy en
de maatschappelijke acceptatie. Het belang om zo goed en efficiënt mogelijk diensten
te leveren en samen te werken, kan botsen met het belang om de privacy van burgers te
waarborgen. Overheden proberen daarom gegevens zoveel mogelijk te anonimiseren,
strikte autorisatie principes toe te passen en controle mechanismen te hanteren. Een
strenge, structurele externe controle op het gebruik van data zorgt hierbij voor vertrouwen.
Egbert-Jan Koekkoek, director global government market Atos Consulting & Systems Integration
Deze blog is ook te lezen in GOV magazine nummer 7.
Gezien de resultaten van de afgelopen 5 Jaar en als ik kort op meneer Snowden mag wijzen, is dat vertrouwen uit de laatste zin bij mij niet erg groot.
Tel daar bij op dat de nederlandse overheid zich weigert aan europees recht te houden met betrekking tot het verzamelen en opslaan van persoonsgebonden gegevens dan zakt mijn vertrouwen naar nul.
Een maatschappij sociaal vormgeven doe je niet met big data maar met mensen.
Deze manier van denken is eng en levensgevaarlijk. Zie hier het laatste voorbeeld:
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/besluiten/2014/10/31/besluit-staatsblad-320-2014.html
De overheid die onder het mom van fraude bestrijding alle burgers als potentiële crimineel beschouwd is al een stap te ver. En velen nemen deze overtreding van de universele mensenrechten gelaten.
Dat er mensen hier nog steeds voor pleiten omdat ze maar wat graag willen verdienen door zonder nadenken de overheid bij te staan van deze moreel verwerpelijke praktijken is meer dan stuitend.
Men is nu al bezig om ervoor te zorgen dat al het betalen digitaal gaat en dat contant geld niet meer gebruikt MAG worden. Zweden is daar bijv al heel ver in.
Dat houdt in dat straks een computersysteem uw digitale betalingen kan blokkeren op basis van afwijkende gegevens. Idem dito voor uw internet toegang, vervoer, medische hulp en alle andere basiszaken die wij nu gewoon vinden.
Wilt u straks de geschiedenis tablets ingaan horende bij de grote groep mensen die niets deed toen de echte grote ellende nog gestopt kon worden?
“Traditionele methoden om deze identiteiten te identificeren en verbanden te zoeken, schieten te kort.”
Sorry, maar dit is toch wel de giller van de dag. Toevallig is het real time detecteren van fraude mijn dagelijks werk en dat doen we op een uiterst traditionele manier: Met een relationele database. Waarom? Bewezen techniek, razendsnel en uiterst doeltreffend. Identiteits fraude is in vrijwel 100% van de gevallen real time te detecteren. En wat je niet detecteert, is nauwelijks meer een schadepost, hooguit vervelend (voor het slachtoffer).
Belastingen, de sociale zekerheid en de zorg is allemaal zo gestructureerd als de pest, dat is zeer eenvoudig te analyseren met een relationele database. Iemand die gaat roepen dat hier big data voor nodig is, heeft blijkbaar geen idee hoe de data er uit ziet. En dus ook niet wat hij kan verwachten. Big data is geen oplossing voor onkunde.
Bovenstaande voorbeelden zijn allemaal voorbeelden die niets met big data te maken hebben en waar big data geen enkele meerwaarde heeft t.o.v. bijvoorbeeld een relationele database. Genoemde punten zijn alleen interessant wanneer je wilt meedoen aan een hype. En die is binnenkort weer voorbij.