De angst dat je je eigen concurrentie creëert door kennis weg te geven, is tegenstrijdig. Dit is althans de mening van Pieter Mol, die vindt dat je eigen positie er juist veel sterker van wordt.
“Kennis is macht” is het gezegde dat Tom Kooijman aanhaalt in zijn artikel over kennisdeling in Computable nr. 7. Dat gezegde is op zich juist, maar ik zou het graag willen uitbreiden met “… maar kennisdelen is nog meer macht”. Hoe zit dat?
Het lijkt redelijk logisch om te veronderstellen dat het delen van je kennis anderen wijzer maakt. Zij verbeteren zichzelf met de kennis die jij vrijelijk aan hen weggeeft, en zo zou je dan je eigen concurrentie creëren. De werkelijkheid is echter van een meer paradoxale aard: deel je kennis met anderen en zij zullen eerder geneigd zijn om lui te worden en daarmee hun vermogen tot zelfstandige kennisverwerving te ondermijnen. Kennisdelen is de ideale manier om anderen van jou afhankelijk te maken. Hoe meer men jou ziet als een allesweter of alleskunner, hoe eerder men op jouw deur klopt om te vragen te helpen bij het oplossen van problemen. De kunst is dan natuurlijk om je kennis op effectieve wijze over te dragen en je geen aapje op je schouder te laten zetten.
Uiteraard moeten we hier wel kijken naar het soort kennis: technische kennis laat zich in deze context makkelijker delen dan politieke kennis, maar dat is natuurlijk ook waar het in het artikel van Tom Kooijman over gaat. Andere paradox: als je zijn artikel leest, dan vind je daarin eigenlijk ook de bevestiging voor de stelling dat “kennis delen meer macht is”: Cruijff is door het delen van zijn kennis alleen maar machtiger geworden. Het eigenbelang dat mensen ervan weerhoudt om kennis te delen, is een kortzichtig eigenbelang. Deel je kennis, en je eigenbelang zal gediend worden op en manier die je niet voor mogelijk had gehouden. Programmeerprobleem opgelost op een originele manier? Mailtje naar je collega’s! Boeiend artikel over nieuwe technologie gelezen op het web? Mailtje naar je collega’s! Beschik je over nuttige kennis en vaardigheden buiten je vakgebied die kunnen bijdragen aan betere teamprestaties? Organiseer een lunchsessie met presentatie en discussie! Geef ruchtbaarheid aan dat wat je weet, ontdekt en presteert, ook richting je leidinggevenden. En wacht niet tot je werkgever je daarvoor de benodigde instrumenten of raamwerken aanbiedt.< BR>
Pieter Mol, manager product development, KPMG Qubus Competence Center