eHRM is niet meer van deze tijd

15-11-2012 09:49 | Door Henry Barenholz | Er zijn 2 reacties op dit artikel | Dit artikel heeft nog geen cijfer (te weinig beoordelingen) | Permalink
Computable Expert
Henry Barenholz
Henry Barenholz

Senior Director, HCM Leader Benelux

Expert van Computable voor het topic eHRM

Meer

Onlangs was ik op HRTech Europe, waar het bol stond van alles wat met e-human resources management (e-hrm) te maken had. Waar het ooit begon als ict-trend, is het inmiddels een gevleugelde term in hrm-land geworden. Maar is de term ehrm nog wel van deze tijd? Wordt human resources (hr) tegenwoordig niet al volledig ondersteund door technologie? Ik vind de term inmiddels achterhaald. Hrm en technologie zijn in mijn ogen al jaren onlosmakelijk met elkaar verbonden en daarmee is de ‘e’ een overbodige toevoeging.

De afgelopen jaren is de hr-wereld in een stroomversnelling terecht gekomen. Dit werd onder meer veroorzaakt door de grotere en meer serieuze rol die het binnen organisaties heeft gekregen. Dit blijkt ook uit het feit dat hr-functies steeds vaker deel uitmaken van het management team. Maar ook de economische situatie heeft geleid tot nieuwe ontwikkelingen in de technische ondersteuning van hr. In deze economische uitdagende tijden ontkomen we er niet aan dat organisaties moeten reorganiseren en dat er noodgedwongen ontslagen vallen. Hoe vervelend ook, vanuit bestuurlijk oogpunt is het van groot belang dat de juiste mensen door de organisatie worden behouden. Nieuwe technische ontwikkelingen kunnen dit proces ondersteunen door meer inzicht te geven. Die nieuwe technieken worden ingegeven door een aantal belangrijke trends, dat zowel op it als hr van grote invloed is.

Mobiliteit

Mobiliteit is een van de belangrijkste wereldwijde trends op hrm-gebied. Zowel werkgevers als werknemers willen overal en op elk moment toegang hebben tot hun human capital management-systeem. Dat geldt voor het gehele hcm-proces, van recruitment tot talent management. Ik zie het ook aan mezelf. Wanneer ik bijvoorbeeld een geschikt persoon tegen kom, wil ik hem of haar direct kunnen nagaan, maar bovenal kijken of er binnen onze organisatie een passende functie open staat. Ook verder in het loopbaanproces wil ik zo snel mogelijk de juiste informatie hebben.

Vragen als hoe staat een werknemer ervoor, welke cursus heeft iemand gedaan en wat ontbreekt er aan kennis, wil ik snel kunnen beantwoorden, waar ik ook ben. Andersom biedt het de werknemer ook de mogelijkheid snel te anticiperen. Zo hebben onze medewerkers bijvoorbeeld eenvoudig toegang tot hun vakantiedagen, loonstroken, et cetera. Door te werken in de cloud, heb je altijd en overal toegang. Die mobiliteit zorgt voor snelheid en gemak en een hogere efficiëntie.

De hoeveelheid data in onze samenleving groeit dramatisch snel. Dat is voor hr-systemen natuurlijk niet anders. Het is geen kwestie meer van tegenhouden, maar de vraag is vooral hoe je hiermee om moet gaan. Het is niet alleen zaak dat je infrastructuur in staat is om deze hoeveelheid data correct te kunnen verwerken, voor de hr-doeleinden is het minstens zo belangrijk om de juiste informatie uit die grote hoeveelheid data te kunnen halen. Goede tools zoals ingebouwde analytische applicaties zijn noodzakelijk, zodat je eenvoudig die informatie uit het systeem haalt, die je nodig hebt en er waarde aan kunt toevoegen. En dit alles moet ‘realtime’ mogelijk zijn.

Integratie

Waar vroeger de verschillende onderdelen van hr, zoals recruitment,  talent management, e-learning, workforce administration en ook salariëring door, en vooral langs elkaar heen liepen, zie ik dat deze verschillende onderdelen tegenwoordig steeds beter met elkaar geïntegreerd zijn. Ook social media hebben een belangrijkere plek gekregen binnen hr en zijn veelal volledig geïntegreerd in het systeem. Hrm is nu een integraal platform geworden om uit verschillende systemen informatie te halen en te gebruiken, wat leidt tot een flinke toename in efficiëntie.

Vaak wordt gedacht dat met hr geen geld verdiend kan worden. Niets is minder waar! Medewerkers moeten om te beginnen in de juiste functie zitten, hun persoonlijke capaciteiten benutten en zichzelf verder ontwikkelen. Talentmanagement is daarom van groot belang. Door nieuwe technieken is het voor zowel de werkgever als de werknemer mogelijk om met één blik en realtime bij te houden hoe iemand zich ontwikkeld en of doelen zijn behaald. Kortom, of talent wordt benut.

Tot slot

Is voor jou de tijd aangebroken om het hcm-systeem te evalueren en eventueel te vervangen? Dan helpen bovenstaande trends bij het maken van een gefundeerde keuze. Een geïntegreerd platform dat alle voor jouw organisatie essentiële onderdelen combineert, vergemakkelijkt het proces. Echter, ben je vandaag op zoek naar een deeloplossing, maar een totaaloplossing voor de nabije toekomst, zorg er dan voor dat de keuze van de softwareapplicatie ook aan deze behoefte kan voldoen. Maar kijk ook vooral eerst kritisch naar welke data nu echt belangrijk is en waar deze data zich bevindt. Opschonen en ordenen is daarbij van groot belang en is de basis voor een goed resultaat. Pas dan kan echt optimaal gebruik worden gemaakt van alle mogelijkheden die een hcm-systeem te bieden heeft. Make it work, make it better, make it great.

Henry Barenholz, senior director HCM Leader Benelux bij Oracle

Deel dit artikel via LinkedIn
Deel dit artikel via Facebook
Deel dit artikel via Twitter

8 vacatures
ICT sr Officer Applications

Apotex Nederland B.V. , Leiden

Business System Specialist

We4ict , Meerssen

IT Associate

Solid Mortgages B.V. , Amsterdam Zuidoost

Junior Informatie Analist / Designer

KAS BANK N.V. , Amsterdam

Functioneel Beheerder Zorg

Albert Schweitzer ziekenhuis , Dordrecht

Top 10 reagerende bezoekers
   Aantal
reacties
Gemiddelde
waardering
Klik voor meer info1 1886 6,9
Klik voor meer info2 1425 6,6
Klik voor meer info3 1358 6,4
Klik voor meer info4 1165 6,5
Klik voor meer info5 1105 6,5
Klik voor meer info6 1044 5,9
Klik voor meer info7 846 6,7
Klik voor meer info8 638 5,9
Klik voor meer info9 512 6,3
Klik voor meer info10 437 5,9