Healey suggereert ten onrechte dat verkopers van toepassingspakketten onacceptabel zijn als integratieraamwerk voor klanten, betoogt Renée de Bruin.
Martin Healey suggereert in zijn column ‘Het bedrijfsnetwerk (3)’ (Computable, 26 november 2004) dat verkopers van toepassingspakketten, zoals SAP, onacceptabel zijn als integratieraamwerk voor klanten. Als reden wordt genoemd dat deze partijen alleen een set subsystemen moeten zijn (en blijven), en dat integratiebehoeften moeten worden ingevuld met specifieke integratiesoftware en niet door mogelijke oplossingen van de softwareleveranciers als SAP. Dit zou te veel klantenbinding geven en bovendien twijfelt Healey aan het bestaansrecht van SAP op lange termijn.
Open platform
Wij hebben deze standpunten met verbazing gelezen. Ten eerste heeft SAP een duidelijke en open strategie voor applicaties en integratie op basis van zijn Netweaver-platform. Dit biedt klanten de mogelijkheid om diverse integratiebehoeften met SAP-software in te vullen, wat voor klanten met een ‘back-end’ systeem van deze leverancier diverse voordelen biedt wat betreft implementatiekosten, risico’s en doorlooptijd.
Als klanten al keuzes hebben gemaakt voor integratiesoftware van derden (op het gebied van middleware, analytische oplossingen of portalen), kan deze programmatuur uitstekend blijven bestaan in het landschap van de klant en samenwerken met Netweaver. Daarnaast wordt Netweaver stand-alone aangeboden.
Sterker nog, SAP’s visie en strategie richten zich op een uitgebreid partnerprogramma voor softwareleveranciers dat is gericht op volledige integratie met (reeds aangeschafte) software van derden. Dit biedt bedrijven een open en flexibele oplossing. Door deze strategie kiest het concern als een van de eerste voor een open platform voor huidige en toekomstige integratiebehoeften van zijn klanten.< BR>
Ren�e de Bruin, pr-manager SAP Nederland