Overal ter wereld staat de financiering vanuit de overheid voor universiteiten en studenten onder druk. Onderwijsinstellingen zijn daarom op zoek naar nieuwe systemen om aantrekkelijk te blijven voor de lucratieve internationale studenten. Waarom hoort een erp de ruggengraat van ieder internationaal onderwijs- en onderzoeksinstituut te zijn?
Het is fascinerend om te zien hoe verschillend landen lijken te zijn en tegelijkertijd hoe vergelijkbaar de wensen van universiteiten wereldwijd zijn als het gaat om erp-systemen. Studenten en onderzoeksinvesteerders kijken naar hun universiteiten en onderzoeksinstituten vanuit een globaal oogpunt. Zij stellen dus ook strengere eisen aan de administratieve systemen die ze gebruiken voor hun data, omdat ze moeten concurreren op wereldniveau. Innovatieve en flexibele systemen zijn hard nodig, omdat internationale instellingen steeds meer uitbreiden naar andere landen en meer de samenwerking zoeken in deze wereldwijde markt.
Overal ter wereld staat de financiering vanuit de overheid voor universiteiten en studenten onder druk. Onderwijsinstellingen zijn daarom op zoek naar nieuwe systemen om aantrekkelijk te blijven voor de lucratieve internationale studenten. Ook universiteiten maken gebruik van erp-software om onderzoeks- en onderwijsadministraties te verwerken. Dergelijke nieuwe systemen moeten de mogelijkheden van social, mobile en analytics omarmen, terwijl ze draaien in de cloud. De systemen moeten daarbij hun kernfunctionaliteiten blijven uitvoeren in een continu veranderende wereld. Dat is nogal een opgave.
Trends bijbenen
Traditionele administratieve systemen hebben steeds meer moeite om deze veranderingen bij te benen. De markt wordt immers meer consumentgedreven en daar zijn deze systemen niet op ingericht. Nieuwe systemen moeten tegenwoordig snel en in beheersbare brokken te implementeren zijn, zodat de voordelen snel kunnen worden benut. Dat is nodig omdat trends om de drie tot vijf jaar veranderen en er dus ook weer snel andere eisen kunnen gelden voor de software.
Snel kunnen aanpassen aan veranderende situaties is dus noodzakelijk, vooral in tijden waarin er op de kleintjes wordt gelet. Geldschieters kijken dan veel meer naar de daadwerkelijke opbrengsten van elke euro die zij investeren. Instellingen moeten dus beter en harder hun best doen om boven een groter aantal instellingen uit te steken, zodat zij nog steeds een groot (of groter) budget tot hun beschikking krijgen.
Efficiënter werken
Het verwerken van onderzoeksadministratie wordt daarom steeds meer een integraal onderdeel van het administratieve erp-pakket, dat volledig is geïntegreerd met de financiële- en hr-administratie. Het voordeel is dat al de informatie op één plek wordt bewaard. Daarmee zijn onderzoeksinstellingen in staat om efficiënter te werken en te concurreren met andere instellingen, want een erp-systeem maakt inzichtelijk hoe het beschikbare budget het meest kosteneffectief te gebruiken is.
Het draait echter niet alleen om het erp-systeem, de grootste krachten van onderwijsinstellingen zijn de werknemers. Goede professoren en onderzoekers trekken meer goede leraren, onderzoekers en studenten aan. Het imago van de universiteit is afhankelijk van het personeel. Dat personeel wil zich alleen aan de instelling binden als zij zich volledig gewaardeerd voelt als belangrijk onderdeel van de organisatie.
Eenvoudig toegang tot alle data
Om dat te kunnen bereiken moet de kern van het administratieve systeem bestaan uit een sterk hr-systeem. Dit systeem moet gekoppeld zijn met de studenten-, onderzoeks-, en financiële functionaliteiten die de infrastructuur ondersteunen. Door deze verschillende administratieve processen in een erp-systeem onder te brengen, hebben alle gebruikers eenvoudig toegang tot dezelfde klantinformatie, financiën en projectinformatie. Pas wanneer deze informatie goed wordt gecombineerd en gebruikt, valt de meeste waarde er uit te halen. De geïntegreerde oplossing verbetert de nauwkeurigheid en zichtbaarheid van belangrijke data, verbetert de efficiency, verlaagt kosten en maakt betere dienstverlening mogelijk voor de campus. Zo wordt de onderwijsinstelling de beste keuze voor de beste academici en beste onderzoekers ter wereld.
Al deze veranderingen in het onderwijs en de vergaande internationalisering vergroten de noodzaak van goede, moderne en flexibele erp-software. Ook op universiteiten.
Dan kunnen ze kiezen uit Compiere, Adempiere, Openbrave, OpenErp, WebErp of frontaccounting.
Allemaal opensource met community-editions.
nieuwe flexibele, snelle, beheersbare, implementeerbare, effeciente, kosteneffectieve, goede, sterke, ondersteunende, innovatieve, combineerbare, concurrende, integreerbare, kostenverlagende, centrale, inzichtelijke, nauwkeurige, beste, moderne…
gaaaaaaaaaap
Felix, Ik kreeg laatst ook zo’n telefoontje van een firma die inovatieve software levert.
Ik heb niet eens meer gevraagd wat hij daarmee bedoeld…
Zo’n firma had iig een telefoontje kunnen uitsparen als ze even de moeite hadden genomen om te zien dat wij zelf een ruim bezette software ontwikkel afdeling hebben.
Ik haak meteen al af bij de koppeling van ‘Talent’ en systemen.
Talentwerving heeft niets met welk IT systeem dan ook te maken. Talent is de natuurlijke aanleg voor…. die je als eerste inzichtelijk zou willen hebben. Waarom? Omdat het geen enkele zin heeft iets te volgen waarvan je de kern niet eens kent. Dan krijg je alleen maar allerlei trends die je al of iets zeggen over iemands ontwikkeling in een bepaalde richting. Weinig zeggend over talent.
Onze MP had een ’talent’ klaarblijkelijk als geschiedenisleraar. Als ik zie wat hij politiek aan het koekenbakken is van de wortel van talent, het onderwijs, dan helpt daar geen enkele systeem bij.
1. Onderken welk talent iemand heeft en definieer dat
2. Volg dat talent, dan eventueel voor het gemak met om het even welk systeem
De rest van het artikel is een hol verkoopverhaaltje. Erg jammer want het veld van werkelijk Talent is een boeiend veld. Te boeiend om met dit artikel af te moeten worden gedaan.
Jammer.
@Numoquest,
Toen ik recentelijk in een soort gelijk artikel de eenvoudige en toch heel legitieme vraag stelde wat nu eigenlijk met talent bedoeld wordt, onstond er ineens een heuse flame.
Een enkele persoon nam het moedig maar wellicht niet zo handig op tegen mij en nog een paar andere geestverwanten en moest op een zeker moment afhaken omdat hij kenlijk inzag dat je het met geblaat alleen niet gaat redden tegenover mensen die kenlijk zonder talent meer kennis van zaken hebben dan waar sommige auteurs rekening mee houden.
We zijn het zelf schuld though, we kunnen natuurlijk ook gewoon zelf eens een artikel in elkaar zetten. Ik heb echter eerder aangegeven dat ik daarvoor pas…
Misschien dat de schrijver de zelfopgelegde ‘ratrace’ uit zijn kop krijgt door zich af te gaan vragen wat de échte basis is van de door hem opgenoemde problemen.
Het moet sneller, efficiënter en eigenlijk wil je dan ook nog meer en betere resultaten. Waarom (in godesnaam)?
Is het niet gek om te bezuinigen op scholing terwijl dat nou een van de peilers van de samenleving is die de kwaliteit bepaald?
Dat geld is er zeker wel voor maar blijkbaar willen we het er niet aan uit geven. We willen universiteiten die hun studenten behandelen als kistkalveren die tijdens hun korte leven nooit het daglicht zien?
En hoe zit het met de autodidacten die tegen de stroom inzwemmen en hun kennis zelf opdoen en daarbij veel meer kennis hebben omdat ze zelf alles hebben moeten ontdekken. Maar geen papiertje, dus ongeschikt?
Wat dat betreft zou het helpen als er minder hijgerig naar deze mogelijkheden kijken en meer richten op kwaliteit en kansen voor iedereen. Geef het de tijd om wat langer te rijpen en dat talent vind zijn/haar eigen weg wel.