Het artikel ‘Drie Microsofts beter dan één’ (Computable, 19 november) noemt een aantal voordelen op van een splitsing van Microsoft in een Operating System-, een Applicatie- en een Internet-divisie
De opsplitsing speelt in op het bezwaar van de rechter dat Microsofts Operating System- en Applicatie-divisies met elkaar afspraken maken, waarbij de concurrentie het nakijken heeft.
Ik maak echter een kanttekening bij het potentiële voordeel dat ontstaat als elk van de divisies zijn eigen weg gaat. Dat kan leiden tot allerlei nieuwe producten. Als voorbeelden worden genoemd; anti-virussoftware, firewall- en PC-beheersoftware. Dit zijn reeds bestaande functionaliteiten, waarvoor al de nodige producten op de markt zijn.
Genoemde opsplitsing van Microsoft levert de consument pas werkelijk wat op, als elk van de drie divisies met echte innovaties komt in plaats van met producten die vergelijkbaar zijn met die van de concurrent. Of zoals Larry Ellison, ceo van Oracle, het onlangs formuleerde: "Opsplitsing van Microsoft is gewenst, maar dan moeten de afzonderlijke divisies wel met elkaar gaan concurreren."
Van de regen in de drup
Eén van de belangrijkste bevindingen van rechter Jackson (zie Intermediair van 18 november) is: ‘Microsoft heeft bewezen dat het zijn buitensporige macht op de markt en zijn gigantische winsten zal gebruiken om elk bedrijf te schaden dat initiatieven blijft ontplooien die de concurrentie met één van Microsofts kernproducten kunnen intensiveren’. Dus een opsplitsing in meerdere Microsofts met dezelfde door de rechter gewraakte werkwijze brengt de markt, dat wil zeggen de consumenten van de regen in de drup. Immers, het schaden van bedrijven die potentieel concurreren, vindt dan op veel grotere schaal plaats – ook voor allerlei nieuwe software en functies. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling van de rechter zijn!
De conclusie luidt dat een opsplitsing noodzakelijk maar niet voldoende is om aan de bezwaren van de rechter tegemoet te komen. Ook een cultuurverandering van de ‘Baby Bills’ is nodig, waarbij werkelijke innovatie wordt gestimuleerd. Innovatie die voorrang moet krijgen boven marktaandeel, zodat de concurrentie het leven niet langer zuur wordt gemaakt. Dan gaan consumenten pas echt profiteren!
George Pluimakers
Woerden