‘Wat zou het mooi zijn als we vanuit Nederland een aantal toonaangevende softwareproducten zouden weten te ontwikkelen die elke dag mondiaal op menige desktop zouden verschijnen.’ Ron Tolido dient – als tweede in de polemiek ‘ICT in Nederland’ – Wilko Visser, degene die deze discussie heeft aangezwengeld, stevig van repliek.
Wilko Visser houdt met ‘Nederlandse ICT verspeelt toekomst door gebrek aan durf’ (Computable, 23 februari) een aanstekelijk pleidooi voor de revival van de software-industrie in Nederland. Meer durf, innovatie en ondernemerszin! Verbazingwekkend alleen dat hij zijn betoog probeert te illustreren door uit te halen naar de activiteiten van it-dienstverleners. Het verhaal neemt zo onnodig veel plaats in en wordt een stuk minder krachtig. Dat krijg je als je appels met peren vergelijkt.
Integratie en acceptatie
In tegenstelling tot wat veel productontwikkelaars lijken te denken wordt het succes van een pakket slechts in geringe mate bepaald door wat het allemaal kan. Veel belangrijker is de manier waarop het is geïntegreerd in de bedrijfsvoering, de mate waarin het wordt geaccepteerd door de organisatie, en of processen en systemen soepel op elkaar aansluiten. Ook is het cruciaal dat de software wordt geïmplementeerd op een toekomstbestendige, schaalbare infrastructuur, en dat er een vloeiende keten ontstaat van oude en nieuwe applicaties en componenten – al dan niet op het web gebaseerd. Uitdagingen van vaak architectonische allure waar de ‘bodyshoppende‘ it-dienstverleners van Visser elke dag weer bij vele organisaties voor gesteld worden.
De kwalificaties van de mensen die in dit soort projecten betrokken zijn, hoeven niet noodzakelijkerwijs dezelfde te zijn als die van productontwikkelaars. Natuurlijk staat een diepe affiniteit met it voorop. Maar zeker even belangrijk zijn het vermogen om in de huid van de klant te kruipen, om de belangen van de organisatie te kunnen begrijpen en om een brug te kunnen slaan tussen technologie en bedrijfsvoering. Een methodische instelling is eveneens een vereiste. Kortom, een multidisciplinaire gerichtheid die je niet als vanzelfsprekend in de genen van de archetypische productontwikkelaar mag verwachten. Ook de bedrijfseconomische modellen van het projectmatig verlenen van it-diensten en het ontwikkelen en marketen van commerciële software liggen mijlenver uiteen.
Daarom zullen maar weinig it-dienstverleners de steven wenden in de richting van commerciële productontwikkeling. Cap Gemini Ernst & Young heeft in het verleden weliswaar regelmatig succesvolle softwareproducten ontwikkeld (zoals SDW, de System Development Workbench en Sibylle, een Intelligent Agent), maar altijd als uitvloeisel van innovatieprojecten rond nieuwe technologieën en methodieken. In alle gevallen vonden we dat de belangen van onze klanten op de langere termijn beter gediend zouden worden door de pakketten over te doen aan gespecialiseerde productontwikkelaars, zoals Bwise en Semergy. Dat leidt in de praktijk tot uitstekende partnerschappen: zij de verdere productontwikkeling en -ondersteuning, wij advies, integratie en implementatie
Nieuwe kansen
Het lijkt ons overigens niet onmogelijk dat Wilko Visser het potentieel van de markt voor softwarepakketten overschat. Met name de mondiale markt wordt sterk gedomineerd door Amerikaanse productontwikkelaars. Het door hem zo geroemde Israël is daarin ook slechts veroordeeld tot het verkennen van niches. Waarom zelfs India wordt opgevoerd als voorbeeld is een raadsel: alleen al de culturele verschillen maken het erg onwaarschijnlijk dat het land een voortrekkersrol gaat vervullen als innovatie pakketontwikkelaar. Hoewel India vele getalenteerde it-experts telt, is juist daar de discipline van ‘uurtje/factuurtje’ wijd verbreid.
Met het transparant worden van het internet worden de distributiekanalen wel steeds directer: de thuisbasis van een softwarebedrijf doet steeds minder ter zake. Dat geeft nieuwe kansen. Complexe systemen zullen in de komende jaren steeds meer worden gecomponeerd als een web van applicatiecomponenten, vaak van meerdere aanbieders afgenomen via het internet. Met een mix van goed gekozen, gespecialiseerde componenten en een slim gebruik van de nieuwe distributiekanalen zou ook Nederland zijn greep op de mondiale softwaremarkt moeten kunnen verstevigen.
De auteur van het betoog lijkt zichzelf overigens uitstekend bewust van het verschil tussen de werelden van softwareontwikkelaars en dienstverleners. Op de website van zijn bedrijf verhaalt hij trots over de onmisbare allianties met onder andere Syntegra en Info Products, toch ook verwerpelijke representanten van de blijkbaar zo beklagenswaardige it-dienstverleningsindustrie.
Ron Tolido Technology Consultant
Cap Gemini Ernst & Young