EDS organiseerde deze week een grote happening om Nederland warm te laten lopen voor zijn ‘Agility Alliance’. Een handvol journalisten werd in het Hilton opgewacht door een ‘verbond’ van een twintigtal EDS’ers en vertegenwoordigers van partners als EMC, SAP, Sun, Oracle, Xerox, Dell en Microsoft.
De boodschap: samenwerkingsovereenkomsten moeten een inhoudelijk karakter krijgen. Om de klant beter van dienst te zijn, dienen de krachten te worden gebundeld. In het geval van EDS betekent het Agility-bondgenootschap dat partners over de vloer komen en meepraten over de ontwikkeling van het technologieportfolio dat de automatiseerder aanbiedt aan klanten. “We kunnen het niet meer in ons eentje af”, verklaarde Robb Rasmussen van EDS Global Alliances.
Het begrip partner lijkt een nieuwe dimensie in it-land te krijgen. EDS’ grote tegenhanger IBM heeft ook een nieuwe partnerstrategie uitgestippeld. Eind maart presenteert het ict-concern de nieuwe opzet van Partnerworld 2005, met meer nadruk op serviceverlening en minder focus op de gekozen productlijnen. Aan omvangrijke uitbestedingtrajecten doen haast geen afzonderlijke automatiseerders meer mee, maar consortia van hoofd- en onderaannemers. Ronald Kasteel, bestuursvoorzitter van Ordina, zei bij de toelichting van de jaarcijfers dat dit een gezonde ontwikkeling is. “Je kunt niet alles even goed doen. Daarom moet je samenwerken om klanten te winnen. Zoiets zorgt er ook voor dat partners worden geprikkeld om extra toegevoegde waarde te bieden.” Klanten beseffen al langer dat ze niet meer op één paard moeten wedden. ABN Amro bijvoorbeeld zal waarschijnlijk binnenkort besluiten om de beheer- en uitvoeractiviteiten aan twee it-dienstverleners uit te besteden, en voor de ontwikkelkant met drie of vier partners in zee te gaan.
Partnerschappen moeten meer zijn dan het op de foto zetten van blije, handtekeningen zettende managers. Ze behoren afgerekend te worden op wat ze werkelijk presteren. Dat gebeurt steeds meer; dat is een goede zaak.< BR>