Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet het redactionele gedachtegoed van Computable.

Gratis is niet voor niks

28-12-2012 10:25 | Door Anton Loeffen | Er zijn 23 reacties op dit artikel | Dit artikel heeft nog geen cijfer (te weinig beoordelingen) | Permalink
Computable Expert
Anton Loeffen
Anton Loeffen

CEO

Expert van Computable voor het topic ICT-branche

Meer

Microsoft biedt educatieve instellingen gratis toegang tot haar producten. Is dat een goede strategie? Of is dat maar het begin. 2013 zal dat uitwijzen.

Mijn jongste is vijf jaar en haar eerste kennismaking met computers was de iPad al weer twee jaar geleden, toen was ze nog maar drie jaar oud. Met als gevolg dat ze de neiging had om elk beeldscherm aan te raken en als het niet reageerde werd het ook direct 'kapot' verklaard.

Mijn oudste is twaalf en die heeft samen met haar nichtje een website. Elke week verschijnen er nieuwe quizen, polls, foto’s en filmpjes op de site. De samenwerking gaat volledig online via MSN, Facetime en wat ze verder nog aan hulpmiddelen kunnen vinden. Dit alles zonder de hulp van papa die hierdoor zijn eigenwaarde als it-expert ondermijnd voelt.

Kinderen leren razendsnel dat is bekend maar de nieuwe generatie hoeft zicht niet langer druk te maken over de techniek achter it. De I van informatie is onbeperkt beschikbaar en de T van techniek is irrelevant geworden. De impact hiervan mag niet worden onderschat en wordt inmiddels onderkend door de grootste spelers in de markt.

Google bood haar applicaties al enige tijd gratis aan voor educatieve instellingen en sinds kort kunnen scholen en universiteiten ook gratis gebruik maken van Microsoft Office365 met Word, Excel, Outlook en Lync. Nu is Microsoft voor zover mij bekend geen liefdadige instelling en dus kan het gratis aanbod logischerwijs ook maar één doel hebben: kinderen in een zo vroeg mogelijk stadium bekend maken met Microsoft-producten in de hoop dat ze er een voorkeur voor ontwikkelen.

De echt interessante vraag is nu of dat deze strategie van Microsoft gaat werken. Want het lijkt er op dat voor de nieuwe generatie de smartphone leidend is. Bovendien zijn ze gewend om snel nieuwe (gratis) Apps te gebruiken. De WindowsPhone van Microsoft heeft nog geen groot marktaandeel dus misschien moet Microsoft gratis telefoons gaan uitdelen…
Deel dit artikel via LinkedIn
Deel dit artikel via Facebook
Deel dit artikel via Twitter

56 vacatures
Business Consultant

Arseus , Rotterdam

Senior Analyst Identity & Access Management

Rabobank International , Utrecht

Teamlead Business Application Services

Heineken Nederland , Zoeterwoude

Senior Accountmanager ICT

Hands On , Weesp

Junior Management Consultant Financial Risk Management

Capgemini , Utrecht

Top 10 reagerende bezoekers
      Aantal
reacties
Gemiddelde
waardering
Klik voor meer info 1 2035 6.81
Klik voor meer info 2 1525 6.70
Klik voor meer info 3 1236 6.70
Klik voor meer info 4 1144 6.65
Klik voor meer info 5 890 6.56
Klik voor meer info 6 610 6.34
Klik voor meer info 7 433 6.32
Klik voor meer info 8 1097 6.11
Klik voor meer info 9 722 6.08
Klik voor meer info 10 462 6.06