De computerwereld roert zich. Na veertig jaar verbeteringen aan microprocessoren is er een nog veel fundamentelere verandering in aantocht, die enorme gevolgen zal hebben voor de manier waarop we leven. Ik noem deze ontwikkeling het tijdperk van 'surround computing'.
Op dit moment wordt de central processor unit (cpu), de ‘hersenen’ van de computer, samengebracht met grafical processor unit (gpu). Deze ontwikkeling zorgt voor een veel eenvoudiger informatieverwerking, met snellere prestaties en een zuiniger energiegebruik. De huidige veranderingen in de architectuur van computerchips zouden zelfs wel eens de belangrijkste kunnen zijn sinds de jaren zeventig. Deze vooruitgang hebben we nodig. Er zal de komende drie jaar meer data worden geproduceerd dan in de hele geschiedenis van de mensheid. Deze enorme informatierevolutie is begonnen met de komst van de IBM-pc in 1981 en vanaf 1991 versterkt door het world wide web. De combinatie van het ‘internet of things’ en cloud computing, die soms ook wel eens het internet of everything wordt genoemd, is hierin de volgende stap.
Thuis eigen computer
Aan het begin van de jaren negentig was het nog vrij modern om thuis een eigen computer te hebben. Vandaag de dag hebben we miljarden computers om ons heen die allemaal met elkaar zijn verbonden. Veel mensen hebben niet alleen een pc of laptop, maar ook een smartphone, een tablet, een navigatie systeem en een game- en entertainmentconsole. Ook worden smartwatches en smart glasses steeds populairder. Voorheen maakte je alleen aan je bureau gebruik van technologische apparatuur, nu neem je die technologie overal mee naar toe en wordt het steeds meer verweven in allerlei toepassingen om ons heen.
Gartner Group voorspelt dat de komende jaren het aantal connected devices zal groeien van circa acht miljard naar dertig miljard in 2020. Stel je eens voor dat je alle informatie van al deze apparaten kunt verwerken en dat je een manier vindt waarop je de informatie voor nuttige doeleinden kunt gebruiken. Voor die wereldwijde missie, die al in volle gang is, zijn er fundamentele ontwikkelingen nodig op allerlei technologische niveaus, en het zal ertoe leiden dat er altijd en overal informatie beschikbaar zal zijn via computersystemen.
We zullen worden omgeven door technologie, die naadloos zal worden geïntegreerd in onze omgeving. Met die technologie zullen we in staat zijn om alles wat we maar willen op te zoeken, te lezen, te bekijken, in kaart te brengen, te delen met anderen en aan te sturen. Ik noem deze ontwikkeling ‘het tijdperk van surround computing’.
We zullen op een natuurlijke manier interactie kunnen hebben met deze technologie en de technologie zal ons van dienst zijn op talloze fantastische manieren, waarvan we nu nog maar een glimp hebben kunnen opvangen. De technologie zal zich op de achtergrond bezighouden met het stroomlijnen van het dagelijkse leven en zal op fundamentele wijze de manier veranderen waarop wij leven, werken en met elkaar omgaan.
In het tijdperk van surround computing zullen connected devices onze behoeften herkennen en hierop inspelen, vaak op basis van informatie die in de cloud is opgeslagen en samengesteld. Surround computing zal doordringen tot verschillende branches zoals de retail, de gezondheidszorg en de autobranche en deze fundamenteel veranderen. Een aantal voorbeelden hiervan is al aanwezig in producten als Siri, Kinect en Google Glass en in apparaten voor ‘virtual reality’, zoals de Oculus Rift.
Binnen handbereik
Het tijdperk van surround computing is binnen handbereik, maar er zijn nog een aantal fundamentele technische ontwikkelingen voor nodig, te beginnen met de architectuur van semiconductors. Met de vloed aan informatie moeten we ook de mogelijkheden in handen krijgen om al deze geproduceerde data te analyseren en de resultaten hiervan te visualiseren om de data nuttig te kunnen gebruiken.
Het grootste deel van de computergeschiedenis hebben cpu’s het zware werk gedaan binnen computers; ze hebben de instructies uit de programmeercodes serieel, dus één voor één, uitgevoerd. Dat is voor een hoop activiteiten meer dan genoeg, bijvoorbeeld voor iets als boekhouding. Maar de eisen die moderne apparaten en applicaties stellen hebben geleid tot de opkomst van gpu’s, die de instructies parallel aan elkaar kunnen verwerken, wat heeft geresulteerd in prachtige grafische weergaven en veel snellere verwerkingsmogelijkheden. Activiteiten die hiervan profiteren lopen uiteen van hoge-energiefysica op supercomputers tot medische diagnostische apparatuur, zoals mri-scanners, en meer recentelijk ook gebaar- en gezichtsherkenning.
Om te kunnen voldoen aan de behoeften van het surround computing-tijdperk is het niet voldoende om gewoonweg steeds meer cpu-kernen te blijven toevoegen en ze efficiënter te laten werken. We moeten hiervoor beter gebruik gaan maken van de parallelle rekencapaciteit van de gpu. Cpu’s en gpu’s hebben grofweg de laatste tien jaar naast elkaar gewerkt in pc’s, in werkstations en, meer recentelijk, in supercomputers. Bijna 10 procent van de snelste supercomputers ter wereld gebruikt nu een combinatie van cpu’s en gpu’s. De gpu heeft in die computers echter voor het grootste deel onafhankelijk gewerkt van de cpu. Dit heeft uiteindelijk beide soorten processoren langzamer gemaakt en de totale uitvoer van deze systemen beperkt, omdat de capaciteiten van beide processoren niet volledig zijn benut.
Om dit probleem op te lossen is bijvoorbeeld de apu ontwikkeld, een ‘accelerated processing unit’ die de cpu en de gpu samenbrengt op één computerchip. Hiermee kunnen berekeningen en weergave worden gecombineerd, en dat met een veel lager stroomgebruik en veel lagere kosten.
Grote stap vooruit
Nu zetten we opnieuw een grote stap vooruit en breiden we de voordelen van de apu verder uit, dankzij een echt heterogene systeemarchitectuur die de twee verwerkingsmethoden naadloos combineert in één holistisch ontwerp. In deze heterogene systeemarchitectuur (hsa) verdelen de seriële en parallelle processoren de systeembronnen, zoals het geheugen, onderling op een eerlijke en slimme wijze. Met die combinatie zijn er snellere, energiezuinigere apparaten en intuïtievere applicaties mogelijk.
Deze innovatie is essentieel om de visie van surround computing werkelijkheid te maken. Op deze hsa-innovatie wordt nu toezicht gehouden door de Open HSA Foundation, waar veel grote wereldwijde technologiebedrijven zich bij hebben aangesloten waaronder AMD, ARM, Imagination Technologies, Mediatek, Oracle, Qualcomm en Samsung. Samen zijn deze bedrijven verantwoordelijk voor twee derde van alle processoren in intelligente apparaten.
Intelligente technologie zal steeds meer worden ingebouwd in auto’s, gebouwen, wegen en huizen en op die manier moeiteloos met elkaar kunnen samenwerken. Onze interactie met technologie zal op maat worden gemaakt, in realtime, en zal informatie gebruiken die we hebben achtergelaten over onze voorkeuren, over wat we nog moeten kopen, over programma’s, series en films die we graag kijken en over onze locatie. We zullen om ons heen een onstuitbare groei zien van externe meetapparatuur, zoals verkeerssystemen, gps, weerstations op afstand en intelligente airconditioning, die een verbetering zullen betekenen voor zowel ons comfort als ons energieverbruik. Onze technologie zal ons de informatie op maat aanbieden, afhankelijk van de context van onze omgeving.
Sciencefiction wordt realiteit
Stel je voor: je kiest zelf uit wat je deze week wilt eten en vervolgens vertelt je supermarkt wat je daar precies voor nodig hebt, zodat je alles tijdens het winkelen precies kunt vinden of, en dat is waarschijnlijker, zodat het direct bij je kan worden thuisbezorgd. Voor bedrijven zullen de verkoopcijfers in realtime worden bijgewerkt en worden weergegeven in duidelijke, overzichtelijke 3D-beelden. Dergelijke gemakken bestonden voorheen alleen in sciencefiction, maar nu beginnen ze in hoog tempo realiteit te worden. Of neem de nieuwe gameconsoles van Sony en Microsoft, op basis van apu’s. Die voorzien games niet alleen van prachtige graphics, maar kunnen ook worden gebruikt als centrale server voor het hele huishouden. Het doel van deze apparaten is om een compleet toegangsportaal te zijn voor alles wat een huishouden nodig heeft aan computers, infotainment en communicatie.
Binnenkort is surround computing overal en tegelijkertijd ook nergens, omdat het onzichtbaar wordt en opgaat in de omgeving, en op die manier een alomtegenwoordig en essentieel hulpmiddel wordt voor alle aspecten van ons leven.
en alweer een buzzword 😉
“Ik noem deze ontwikkeling het tijdperk van ‘surround computing’.”
Mark Papermaster ook op 12 feb :
http://techonomy.com/2014/02/surround-computing-change-lives/
@Felix
Laten we het positief bekijken want het is niet met Google Translate gedaan, hij heeft nog even tijd gestoken in het vertalen.
Ja laten we alles delen, en ook de derde wereld niet vergeten waar we ons electronisch afval zo graag dumpen.
Waarom moet ik denken aan dat lied “I’m just a dreamer, dreaming my life away “?
@redactie Computable: hoe heet het als je een artikel zonder bronvermelding als eigen werk presenteert?
@Francine
dat noemen we een schending van het auteursrecht, dat werd altijd al gedaan omdat hij meestal onbemerkt blijft en juridisch vervolgen geen zin heeft.
Los van het schaamteloos overnemen van een verhaal van iemand anders.
Surround computer gaat nog veel verder. Omdat de computers om ons heen zoveel van ons weten is het een peulenschil om ons zo te beïnvloeden dat zij onze keuzes sturen. Dit is al in wat redelijk veel literatuur beschreven en hier wordt dus ook bewust aan gewerkt.
Chris en de schrijver van het Engelse artikel werken voor hetzelfde bedrijf, het is ook geen 1 op 1 vertaling, dus ik snap de ophef niet.
En of de techniek ver gaat en wat het betekent is een andere discussie. Ethiek is een ander onderwerp dan kijken wat je met techniek kan doen.
@Henri: “….het is ook geen 1 op 1 vertaling, dus ik snap de ophef niet.”
Als Chris had geschreven: “Mijn collega Mark Papermaster noemt deze ontwikkeling het tijdperk van ‘surround computing’.”, was er inderdaad geen reden geweest tot verbazing. Nu hij het schrijft alsof hij het allemaal zelf heeft bedacht, en zijn bron niet noemt, is er een specifieke term voor dit soort actie. Dat Chris en Mark voor hetzelfde bedrijf werken, zie ik in of rond het artikel niet vermeld. Maar ook als dat wel het geval zou zijn, zou het wat zielig zijn, om te doen alsof je een zelf een visie hebt, terwijl overduidelijk is dat je iemand napraat.