Elke werkdag behandelt Computable een onderwerp waarover lezers kunnen discussiëren. Vandaag over de enterprise-ambities van Google, dat vanuit de internetmarkt komt.
‘Google is geen enterprise-bedrijf’, zegt een topman van Google zelf. ‘We proberen ons bewust te worden van wat de grootzakelijke markt nodig heeft.’ Deze bekentenis komt van productmanager Craig McLuckie, die gaat over de Container Engine– en Kubernetes-projecten van Google.
Het is geen valse bescheidenheid van McLuckie; Google kent de enterprisemarkt inderdaad niet goed. De internetfirma werkt daar wel aan. Met open source, om daarmee zijn clouddiensten binnen te krijgen bij enterprise-ondernemingen. De vraag is of deze inspanningen wel voldoende zijn om door te breken in de grootzakelijke markt met zijn gevestigde orde van ict-leveranciers. Wat vind jij?
“Google kent de enterprisemarkt inderdaad niet goed.”
Onzin. Is heel erg context afhankelijk. Niet iedere dienst van Google is wellicht klaar voor enterprises of kent beperkingen waardoor enterprises voor betere alternatieven zullen kiezen. Dat is okee. Maar Google is zeer sterk als het aan komt op schaal. Als de wereld de enterprise is, is search *het* product.
Maar ook Google for Work is prima geschikt voor enterprises en zij snappen deze enterprise markt prima. Dus zeker qua titel ‘Google is geen enterprise-bedrijf’ kun je het bijna click-bait noemen.
Google is erg goed in zoeken, mail, calender en drive. Zolang dat alles is wat de enterprise markt nodig heeft dan werkt dat prima. Echter Google kent die enterprise markt wel degelijk goed, zoals Craig McLuckie al aangeeft in het bronstuk, met die kennis van de enterprise markt snappen ze bij Google dat alleen zoeken, mail calender en drive niet voldoende is voor die enterprise markt.
Het huidige pakket van Google is niet voldoende voor de enterprise markt. Het is goed uitontwikkeld voor de consumentenmarkt maar voor allerlei zaken zoals bijvoorbeeld het integratieniveau wat de enterprise markt verlangt is het niet voldoende. Sterker de belangen / wensen voor de producten voor consumentenmarkt zijn anders dan die voor de enterprise markt. Echter zie je in de verschuiving van de specificaties van Google for Work ten opzichte van Google dat dit onderkend is en dat er aan gewerkt wordt. Googe ontwikkeld verder aan de enterprise producten zoals Craig aangeeft in het bronstuk. Google heeft genoeg gewicht om het tot een succes te brengen, maar dit zal nog even duren. Ik ben benieuwd hoe het gaat lopen en of Google inderdaad ook een enterprise bedrijf kan worden.
Dit is precies wat ik merk in de markt. Veel bedrijven kiezen vaak voor de gevestigde orde (lees Microsoft/Office 365), omdat het beter aansluit bij hun behoefte. Google zie ik meer terug bij vereniging en kleine bedrijven. Juist voor deze hoek heeft Google een aantal top tools. Als Google afstapt van het idee “alles moet in de cloud” en connectie zoekt met de onpremise dienste, dan wordt het verhaal anders.
@Gijs
[…] Echter Google kent die Enterprise markt wel degelijk goed […]
Waarom heeft Google zich dan niet eerder gericht op Enterprise markt en nu wel? Waarom heeft Google moeite met concurreren met AWS, Azure of SaaS producten zoals O365?
Toch vreemd als Google Enterprise markt goed kent maar moeite heeft om op nummer 1 of 2 te komen staan.
@Reza
Er is een verschil tussen kennen en kunnen. Google is sinds relatief kort ingestapt in de enterprise markt met hun platform Google for Work. Waarom Google zich niet eerder op de enterprise markt gericht heeft is een goeie vraag aan Google. Als je de trajecten ziet voor AWS en Azure dan lopen deze programma’s al een stuk langer, deze programma’s zijn dan ook een stuk meer volwassen. Google kent die markt en ze weten hun deel mee te pakken, maar ze kunnen nog niet concurreren met het volledige dienstenpakket van de concurrenten om nummer 1 of 2 te worden simpelweg omdat ze nog geen concurrerend pakket hebben. Op zich is Google for Work nog wel te vergelijken met O365, maar het complete pakket en dus bijvoorbeeld integratie is bij de concurrenten groter. Google is dus nog geen enterprise bedrijf, ben benieuwd hoe ze zich gaan ontwikkelen in die richting.
@Gijs
“Google is erg goed in zoeken, mail, calender en drive”
Bij mail en kalender ben ik het daar niet mee eens, een eigen Domain/Mailserver is vele malen verstandiger en Webcalendar is een webapplikatie die veel beter is als Googles kalender.
Zelfs bij Drive kun je Owncloud of Pydio als beter alternatief kiezen, dan kun je de privacy-aspekten zelf regelen en de boel dicht timmeren en toch Amazons S3 cloud gebruiken.
Google wil graag in de enterprise, met meer als alleen reklame/zoekmachine maar het vertrouwen dat MS opgebouwd heeft in de jaren krijg je niet zo maar, dus of ze voet aan de grond krijgen, daar ben ik niet van overtuigd.
Gijs,
Als Google als een innovatief bedrijf, een gigant, een speler op hoge niveau “Kennen” al heeft dan zou voor hun “Kunnen” geen probleem moeten zijn. En als Google dat niet heeft dan is de stelling van dit artikel waar!
[…] Als je de trajecten ziet voor AWS en Azure dan lopen deze programma’s al een stuk langer[…]
Bedrijven op dit niveau houden elkaar in de gaten. Waar was Google mee bezig toen AWS en MS met deze ontwikkelingen bezig waren? Kun je je voorstellen dat Google bij het ontstaan van dit soort ontwikkeling totaal naar andere kant stond te kijken?
Kijk maar hoe Apple via IBM haar weg naar de Enterprise omgeving probeert te vinden. Word Google door Apple flink achtergelaten?
Google probeerde kort geleden met Google for Work een plek in de Enterprise markt te veroveren. Ik betwijfel of dit hen gaat lukken. Want juist in die markt interoperability en portability twee belangrijke zaken zijn in de bestaande architectuur. Met Work heb je minder mogelijkheden voor deze twee belangrijke opties.
Een beetje research en een paar data punten kunnen misschien helpen:
Google for Work heeft meer dan 5 miljoen bedrifsklanten, waaronder meerdere honderden met meer dan 10,000 seats, 64% van de Fortune 500 gebruiken Google for Work, bedrijven als Jaguar/LandRover, Whirlpool, Randstad, Ahold, … . Waar MS Office een “de facto” monopoly was 5 jaren geleden, is er nu competitie en een echte keuze te maken voor nieuwe tools, met native cloud based technologie om een efficiente mobiele medewerking ervaring waar te maken.