Twee zaken doen mij vragen stellen omtrent uw onpartijdigheid met betrekking tot Microsoft.
Onlangs zat bij uw blad een dikke reclamefolder over .Net van Microsoft. Saillant detail: voor deze reclamefolder zou ook nog betaald moeten worden, maar ja, we hebben het ook over Microsoft.
De week daarvoor publiceerde Gartner een advies betreffende een alternatief voor IIS (van Microsoft) als webserver, gezien de laatste virusaanvallen (Code:Red en Nimda). Normaal gesproken melden jullie regelmatig adviezen en rapporten van Gartner, maar dit bericht stond nergens vermeld.
Ten aanzien van punt 1 kunnen jullie zeggen, dat een andere afdeling binnen de uitgeverij verantwoordelijk is voor de folder, maar dat neemt niet weg: jullie verspreiden reclamefolders voor Microsoft.
Wat ik persoonlijk wel eens wil zien (in verband met een betere beeldvorming), is een overzicht met daarin vermeld hoeveel procent marktaandeel Microsoft heeft op het gebied van: desktop OS, server OS, webbrowser (IE), e-mail client
(Outlook), Office software, databasemarkt, antivirus software, etc. Dan kan een ieder zien of Microsoft echt een monopolist is, of dat het aan de consument denkt.
Carel Teijgeler Vlaardingen
Naschrift
Met uw vraag over onze onpartijdigheid bent u niet de enige. Deze vraag wordt ons echter vaker gesteld uit de hoek van Microsoft-aanbidders dan van tegenstanders. In Computable wordt met grote regelmaat de positie van Microsoft aan de kaak gesteld. Niet alleen door de eigen redacteuren maar ook door de externe medewerkers en columnisten. Het duidelijkste voorbeeld daarvan is Martin Healey, die deze softwareleverancier vaak over de hekel haalt.
Verder worden wij dagelijks overspoeld met uitingen uit de markt waarin Microsoft zowel positief als negatief wordt aangehaald. Het gebeurt dan wel eens dat een bericht aan onze aandacht ontsnapt. Dit geldt waarschijnlijk ook voor het door u genoemde bericht van Gartner. Ik betreur dat.
Verder besteedt Computable regelmatig aandacht aan zaken zoals marktposities van leveranciers, producten en oplossingen. Die worden samengesteld door erkende marktonderzoekbureaus Voor deze informatie zijn wij dan ook volledig van hen afhankelijk. Het gaat voor ons echter te ver om aan alle elementen die u opnoemt inzake de positie van Microsoft aandacht te besteden. Zoals u het stelt zouden wij dan tot een anti- c.q. pro- Microsoftkrantje verworden. Daar passen wij voor. Er zijn veel meer interessante ontwikkelingen in ons vakgebied die aandacht vragen en ook moeten krijgen.
Wat betreft de reclamefolder heeft u gelijk indien u stelt dat deze niet onder verantwoording van de redactie valt. Wij staan daar volledig buiten. Wel moet u in ogenschouw nemen dat Computable volledig moet leven van de reclame/advertentie-inkomsten. Hierdoor kunnen wij de abonnementsgelden zo laag houden. Ergo: dankzij die reclame-inkomsten (en dus ook de brochure van Microsoft) ontvangt u Computable nog steeds gratis!
Red.