Wat niet weet, deert wel

03-02-2011 15:18 | Door Ewout Dekkinga | Lees meer artikelen over: Licenties, SNMP | Er zijn 6 reacties op dit artikel | Permalink
Computable Expert
Ewout Dekkinga
Ewout Dekkinga

IT Architect Unisys

Expert van Computable voor de topics: Datacenters, Cloud Computing en Systeembeheer

Meer

Wie kennis heeft over misstanden bij zijn (voormalige) werkgever kan daar op meerdere manieren zijn voordeel mee doen. Zo kan de uitgeloofde beloning van de Business Software Alliance (BSA) opgestreken worden als er kennis is van illegale software.

Natuurlijk weet iedereen dat het gebruik van illegale software niet toegestaan is. Maar de verschillende gebruikersvoorwaarden, andere vormen van distributie en gebruik, maken licentiebeheer ook niet eenvoudig. Opmerkelijk is dat de meeste naheffingen niet direct om illegaal verkregen software gaan, maar vooral betrekking hebben op overmatig of onjuist gebruik. Het wordt ons door sommige leveranciers dan ook erg makkelijk gemaakt om een kopie in te zetten. Anderzijds maken de verschillende gebruikersvoorwaarden en versies licentiebeheer weer complex.

Goed licentiebeheer is de som is van weten wat je hebt en wat je daarmee mag. Elektronisch vastleggen van gebruiksrechten per product maakt het mogelijk om deze te vergelijken met actuele configuratie data. Maar wie zich alleen op software asset management richt vergeet dat stichting BREIN (nog) geen beloningen geeft maar dat de boetes er niet minder om kunnen zijn. Naast onrechtmatig gebruik van software kunnen auteursrechten ook geschonden worden met audio-, video- of andere bestanden die opgeslagen liggen binnen de organisatie. Management mogelijkheden in de vorm van WMI en SNMP maken inventarisatie van software tegenwoordig eenvoudig. Maar een volledige inventarisatie zal ook van die opslag moeten omvatten.

In plaats van een specifieke oplossing is het dan ook beter om te zorgen voor goed configuratie management zodat niet alleen het licentiebeheer verbeterd wordt. Helaas kent configuratie management, mede door de vele hulpmiddelen een aantal problemen:

1. Gebrek aan kennis; deeloplossingen richten zich op een specifiek probleem en negeren de relaties tussen configuratie items.
2. Kennis is niet toegankelijk; informatie ligt besloten in systemen, mensen en organisatie zonder dat deze gedeeld wordt.
3. Kennis wordt genegeerd; overvloed van gegevens belemmert het identificeren van kennis aangaande business vragen.
4. Kennis bereikt niet de juiste persoon; problemen van business it alignment werken ook door in configuratie management.

Voor wie dus de informatie uit de verschillende management systemen weet te consolideren in een relationele database kan met ‘business intelligence’ op een andere manier naar de configuratie data kijken. Zo kunnen niet alleen naheffingen in licenties voorkomen worden maar ook boetes voor het schenden van auteursrechten. Zo’n configuration management kennis systeem biedt ook antwoord op andere vragen. Zo kunnen bijvoorbeeld dure software licenties mogelijk vervangen worden door goedkopere of de infrastructuur op andere manieren gerationaliseerd.
Reacties op dit artikel
De redactie vindt deze reactie: OKMichiel Steltman, 04-02-2011 13:43
Consolideren, BI systemen, administratie voeren. Om rechten van derden te beschermen. Leuk!
 
De software leveranciers maken het proces van administratie en rapportage van licenties bovendien steeds moeilijker. Nieuwe modellen, nieuwe regels.
 
Met name bij on-demand modellen (zoals Msofts SPLA model) is het registreren, rapporteren en naleven een dure en ingewikkelde puzzel geworden. De regels zijn niet eenduidig , met themas uit de on-premise tijd zoals "country of origin van de gebruiker". En wat is in een virtuele wereld precies een server of een CPU, etc. Probeer het bijvoorbeeld eens bij Oracle: daar kennen de accountmanagers vaak hun eigen regels niet , zo ingewikkeld zijn ze.
 
Eigenlijk is het te zot voor woorden dat dit met omgekeerde bewijslast werkt. Dat wij als gebruikers moeten opdraaien voor die kosten. het is alsof het Nuon tegen ons zegt: "geef je electriciteitsgebruik op, hier is een ingewikkeld handboek met regels hoe dat moet, en de meter moet je zelf maar regelen". En dan: "Maar pas op, als je het naar onze mening fout doet, staat er een advocaat op de stoep!"
 
Het wordt tijd dat leveranciers die met steeds complexere licentiemodellen werken, ons ook de tools gaan geven om de administratie te faciliteren en automatiseren: "When are you finally going to give us the tools to count what we owe you!"
De redactie vindt deze reactie: OKEwout Dekkinga, 04-02-2011 16:36
Zeker maakt de complexiteit van licenties het organisaties niet makkelijker. De 'serverkant' is dan nog redelijk eenvoudig. Moeilijker wordt het gebruik in de vorm van Client Access Licenses (CAL's).
 
Zijn deze bijvoorbeeld gebonden aan een device of een gebruiker? Bij laatste kun je mogelijk het concurrent gebruik meten, terwijl je bij eerste maar een inschatting moet maken.
 
Het probleem van licenties is dus niet opzettelijke piraterij maar meer onwetenheid. En ja het is jammer dat je, net als bij de belastingdienst, hier te maken hebt met een omgekeerde bewijslast.
 
'Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker' is helaas nog niet de slogan die alle software leveranciers hebben.
De redactie vindt deze reactie: OKRV, 08-02-2011 20:33
"Zo kan de uitgeloofde beloning van de Business Software Alliance (BSA) opgestreken worden als er kennis is van illegale software."
Kinderachtig en totaal niet nodig. Zo kweek je een software licentie verraders mentaliteit, zonder dat je zelf naar behoren je eigen "licentie" werkterrein schoon te maken Ewout. Dit soort uitspraken lijken me niet echt bevordelijker voor je bedrijfsimago....
 
Wil je dit probleem oplossen...
moet je bij de bron van de ellende beginnen en dit met wortel en al uitroeien!. Dus:
1. Maak je licentie structuur zo simpel dat een kind het nog kan begrijpen en toepassen.
2. Maak je licentie beheertools zo eenvoudig (en desnoods automatisch) dat "een kind de was" kan doen,
3. Of dat je zelf - d.m.v. complexere remote-monitoring via internet - op afstand de klant kunt assisteren, attenderen op de juiste licentie vergoedingen
 
Dan ben je in mijn ogen pas goed bezig als licentiebeheerder. Help je klanten door je eigen werkterrein totaal transparent, kinderlijk eenvoudig en glashelder te maken.
 
Dan kunnen jullie zelf ook weer iets nuttigers gaan doen met je tijd en inspanning ;-)
De redactie vindt deze reactie: OKMath, 09-02-2011 8:04
Gewoon opensource gebruiken.:
 
- meer tijd vrij zonder licentiebeheer
- geen licentiekosten
- liever de lokale economie ondersteunen dan die clown balmer uit redmond
- huilie huilie voor de bsa
De redactie vindt deze reactie: OKMartijn, 09-02-2011 9:21
@RV, uit je reactie lijkt het dat je iets tegen Unisys hebt? Jouw verhaal is toch gewoon in lijn met dat van Ewout? Met uitzondering van jouw punt om licentiestructuren bij de bron aan te pakken. Dit gaat in veel gevallen niet omdat dit wordt opgedrongen door de software leverancier (Oracle, Microsoft etc).
 
Ewout pleit juist voor het geconsolideerd beheren van de licentieinformatie, al dan niet door goede beheertools, om op die manier de juiste rapportages te kunnen verkrijgen. Dat heeft niets te maken met het consolideren van grote productie databases waar je wellicht naar hint.
 
@Math Ach ik ga toch maar niet reageren
De redactie vindt deze reactie: OKEwout Dekkinga, 09-02-2011 13:37
@Math
 
De fundamentele denkfout die je maakt is dat open source niet gelijk is aan gratis.
 
Zo kent de open source wereld vele voorwaarden van gebruik:
 
http://www.opensource.org/licenses/alphabetical
 
Ook hier gaat het om het beschermen van rechten op intellectuele eigendommen.
14 vacatures
Integratie Architect

NS , Utrecht

Sharepoint Architect

FastFlex , 's-Gravenhage

Junior Software Engineer ETL

Achmea , Tilburg

IOS/Android app developer

Technolution , Gouda

Technical Innovator

Ordina , Nieuwegein

Top 10 Reagerende members
  Aantal reacties
met 3+ sterren
Gemiddelde
waardering
Klik voor meer info1 1572 6.2
Klik voor meer info2 1305 6.0
Klik voor meer info3 1271 6.2
Klik voor meer info4 1072 6.2
Klik voor meer info5 993 6.1
Klik voor meer info6 901 6.1
Klik voor meer info7 755 6.2
Klik voor meer info8 524 6.1
Klik voor meer info9 405 6.2
Klik voor meer info10 399 6.0