Elektronische handel is geen fiasco, maar bevindt zich nog in het beginstadium. Het is dan ook onzinnig als eis te stellen dat webwinkels altijd moeten voldoen aan technische eisen die zijn afgestemd op en ontwikkeld voor grote volumes bezoekers, meent Tjerk Heringa.
E-trade-directeur Roland Vonk stelt terecht dat uw artikel onnodig negatief oordeelt over het midden- en klein-bedrijf en e-handel (Computable, resp 4 juni en 14 mei). In zijn reactie haalt hij onze zoekmachine aan als een bewijs van de stelling dat er al veel meer webwinkels in Nederland en België bestaan dan u aangeeft. Hij stelt terecht dat uw definitie van een webwinkel veel te nauw is.
In onze zoekmachine voor online-winkelen staan momenteel meer dan 1800 webwinkels vermeld. Hierbij leggen wij bij het mkb, dat via internet probeert diensten of producten aan de man te brengen, minder nauwe normen aan dan bij grote concerns. Natuurlijk zien wij ook het liefst zo veel mogelijk grote en technisch hoogontwikkelde webwinkels verschijnen. Hoe meer toegevoegde waarde een site heeft, des te beter dat voor iedereen is. We moeten echter bedenken dat e-handel nog in de kinderschoenen staat en dat degenen die nu met een webwinkel starten, dappere pioniers zijn die een voortrekkersrol vervullen.
Internet en de mogelijkheden van e-handel zijn juist daarom zo boeiend omdat zij de mogelijkheid bieden laagdrempelig te handelen en te bestellen. Bedrijven en bedrijfjes kunnen hun producten zonder onnodige distributie- en voorraadkosten aan de consument aanbieden. Die consument profiteert van deze lagere kosten door lagere prijzen en een betere toegang tot niche-producten.
Normen en eisen
Voor vermelding in onze zoekmachine http://www.vinkel.nu hanteren wij zeer bewust bepaalde normen en eisen. Deze verschillen per aanmelding. Een Albert Heijn-site met alleen een bestelmogelijkheid per e-mail zouden we bijvoorbeeld niet serieus nemen. Een in zijn eentje werkende kunstenaar die de mogelijkheid geeft via een simpel formulier zijn kunst te bestellen, zullen wij direct in Vinkel opnemen. Wij vinden het prima wanneer een grote zaak als de Amazon.com zich bij ons aanmeldt. Maar de grote spelers op deze markt zijn eenvoudig in elke zoekmachine te vinden. Wat wij veel aardiger vinden, zijn juist de gespecialiseerde kleine handelaren die in het normale leven voor de consument praktisch onvindbaar zijn.
Bijvoorbeeld: een boekhandeltje gespecialiseerd in antieke Oud-Testamentische joodse literatuur; de kleine handelaar die zich specialiseert in wijnen van enkele geselecteerde chateaux; een verhuurbedrijfje dat geboorte-ooievaars voor in de voortuin verhuurt.
Kleine webwinkels
Internet biedt de mogelijkheid van een-op-een handelen en is bijna per definitie geen massamedium. Dit is in onze ogen dé troef van dit communicatiemedium. Het is dan ook onzinnig als eis te stellen dat webwinkels altijd moeten voldoen aan technische eisen die zijn afgestemd op en ontwikkeld voor grote volumes bezoekers.
Het opnemen van kleine en minder geavanceerde webwinkels is dan ook een bewuste keuze van ons, gebaseerd op de volgende vijf overwegingen:
- E-mail is een erkend en zeer populair onderdeel van internet.
- Online transactie-systemen, zeker als die ook nog veilig moeten zijn, zijn (nog) veel te duur voor een modale kleine ondernemer.
- De belangstelling voor de consument voor online-winkelen is nog niet zo groot en massaal dat deze de benodigde investeringen rechtvaardigen voor het overgrote deel van de ‘webwinkeliers’.
- De ontwikkeling van e-handel in Nederland is niet gebaat bij een ‘krappe’ definitie als die waar het artikel in Computable van uit gaat.
- Tot slot: Een gespecialiseerde zoekmachine als de onze ontleent haar toegevoegde waarde voor de consument juist aan het feit dat hij hier ook de kleinere winkelier vindt.
E-handel is geen ‘enorm fiasco voor het mkb’ zoals u schrijft. E-handel is een zeer recente ontwikkeling die zich nog in het prille begin bevindt. De voordelen zijn zo evident dat de ontwikkeling van online handelen zonder twijfel steeds sneller zal gaan. Dat 1999 volgens veel trendwatchers ‘het Jaar van de e-handel’ zou worden, zegt meer over deze trendwatchers en hun overspannen voorspellingen dan over het vermeende fiasco van e-handel.
Den Haag
tjerk@vinkel.nu
Naschrift
De heer Heringa maakt enkele lezenswaardige opmerkingen. Wat ik als definitie van een ‘winkel’ gebruik, is een plaats waar je kunt kiezen en kopen, dat is afrekenen. Anders lijkt het meer reclame of promotie – waar op zich niets tegen is. De opzet van e-Trade was ook steeds – de naam zegt het al – handel. Dat is het beeld dat eenvoudige buitenstaanders ervan hebben: aanbod en kopen.
Overigens is veiligheid voor consumenten kennelijk een van de laatste dingen waar zij aan denken, gezien de al jarenlange ‘boom’ van sexsites, die in het begin niets veilig aanboden. Trouwens – wat moet je nou met beveiliging bij een CD of een boek van vijftig gulden? De boodschap uit het artikel over het mkb lijkt toch wel duidelijk: de doorsnee mkb-er heeft geen tijd voor internet, snapt er heel weinig van, en het is de vraag of die mensen wel op het Net moeten, zoals tot nu toe steeds wordt gesuggereerd.
Arthur Graaff
freelance medewerker