Websites moeten simpel zijn. Zorg voor eenduidige aanwijzingen en verveel de mensen niet met ongevraagde informatie, behalve tijdens het wachten op bijvoorbeeld een laadprocedure, stelt Erwin Vroom voor.
Gisteren viel mijn oog op een reclame-uiting van een online veilinghuis. ‘Sim-pel’, stond er met grote letters bij. Eindelijk, dacht ik, krijgen ze het door. Men heeft genoeg van ingewikkelde websites met talloze knoppen en links die uitnodigen tot verdwalen.
Met de opkomst van het particuliere gebruik van internet en haar nesteling in de samenleving zijn de websites steeds ingewikkelder geworden. De eerste websites bestonden puur uit tekst en waren gemakkelijk te navigeren omdat een hyperlink slechts verwees naar een verduidelijking van datgene waar de felblauwe streep onder stond. Het was ondenkbaar dat je na het klikken op
zo’n link terecht zou komen op een plek met slechts reclameborden. Die waren er immers nog niet. Internet was gevuld met nuttige informatie en overgoten met een sausje van vrijheid en schijnanarchie.
Toen de commercie haar intrede deed op het netwerk en het grote publiek de voordelen van internet in ging zien, sloeg de waanzin toe. We kennen het verhaal van beloften van een nieuwe economie die alleen maar leek te kunnen groeien. Tot de bubbel barstte. In deze periode was het ook absoluut
noodzakelijk om op internet vertegenwoordigd te zijn. Tenminste met een eenvoudige website en het liefste met een virtuele winkel. Het publiek zou namelijk over een paar jaar alleen nog maar winkelen via internet. En als je de boot niet wilde missen: meedoen! Maar hoe onderscheid je je op internet van je concurrenten? Juist, door een flitsende website met veel knoppen en animaties. De simpele virtuele reclameborden groeiden uit tot complete multimediavertoningen met bewegende beelden en flitsende schermen. Werk aan de winkel voor webdesigners.
Maar in de multimediale chaos is een belangrijk aspect ondergesneeuwd. Daar waar de bezoeker in de begintijd nog surfte van leuke plek naar grappige site, blijkt nu dat de meeste mensen maar een paar vaste sites bezoeken.
Sites waar ze telkens weer terugkomen. Omdat ze na al het zoeken en surfen moe zijn geworden van de enorme berg informatie en zelf een grens hebben getrokken. Weten dat de informatie er is, is nu voldoende. Men maakt gebruik van vaste zoekmachines en diensten.
Maar elke keer als je een nieuwe website wil bekijken om die in te schatten op zijn toegevoegde waarde voor jouw specifieke informatiebehoefte, wordt je nog steeds geconfronteerd met minutenlange introductieschermen, flash-animaties en allerlei afleidend materiaal. Dat is storend. Vaak moet je eerst ook nog op eigen kosten een plugin ophalen. Zeker als je al precies weet waar je moet zijn, op scherm drie bij het knopje linksonder waar staat ‘send SMS’, dan zit je niet te wachten op filmpjes.
Klantvriendelijk
Stel je eens voor dat elke keer als je de supermarkt bezoekt, je geconfronteerd wordt met een muziekbandje dat uit het niets opduikt. De eerste keer is dat nog wel grappig. Een tweede keer ook, je kijkt wat beter en hebt geduld. Totdat je iets vergeten bent en voor dat ene pakje boter weer het
hele muzieknummer moet aanhoren, terwijl je allang weet waar je moet zijn.
Microsoft heeft al jaren geleden ontdekt dat je dingen simpel moet houden, als je wilt dat je product gebruikt wordt. Als je de grootste leverancier wil worden van software, zorg er dan voor dat iedereen je programma kan installeren. Zorg voor eenduidige aanwijzingen en verveel de mensen niet met ongevraagde informatie, behalve tijdens het wachten op bijvoorbeeld een laadprocedure. Dat deze klantvriendelijke en vooral efficiënte benadering heeft geholpen, is duidelijk.
Het wordt tijd voor de website-eigenaren om eens na te denken waarom het publiek hun site bezoekt. Is er een dienst te vinden, zorg er dan voor dat je na het intikken van de link ook direct bij de dienst bent en niet eerst door vier schermen heen moet. Als je een online winkel hebt,
zorg er dan voor dat de producten snel en goed te vinden zijn en dat de vragen die de klant normaliter stelt in een fysieke winkel, ook beantwoord worden op de website. Als de klant eenmaal in de virtuele winkel is, telt alleen nog de informatievoorziening. Reclameborden kunnen dan achterwege blijven.
Erwin Vroom Strategisch Adviseur Freeboon.Com