Hoe ervaart een startend IT-ondernemer Internet en elektronische handel? Jasper Lindenhovius brengt zijn ervaringen en opvattingen in zeven stellingen in kaart. Internet: snel, gevaarlijk, paranoïde, vol drijfzand en seks.
- Het bouwen van websites is al lang geen kunst meer. Het toevoegen van interactie is noodzakelijk. Je moet een specifieke doelgroep iets aan te bieden hebben. Het werven van klanten en het onderhouden van relaties horen bij de dagelijkse realiteit van bedrijfsvoering. Dat geldt ook voor bedrijven die virtuele activiteiten ontplooien.
- Internet is paranoia. Iedereen moet meedoen. Het is een fenomeen dat te vergelijken is met een trein die met tweehonderd kilometer per uur voort dendert. Iedereen vindt dat hij op die rijdende trein moet springen om de fenomenale mogelijkheden niet te missen. Het gevolg is dat er veel mensen op de trein zitten die geen flauw benul hebben van de eindbestemming en halverwege de rit beseffen dat ze hun tandenborstel en andere attributen zijn vergeten.
- Internet is informatief drijfzand. Alles wat je ooit wilt weten, staat op Internet… Alles. Maar het vinden van informatie op het moment dat je het nodig hebt, is een heel ander verhaal. Ga naar sites waar ze je een persoonlijke benadering aanbieden. Dat scheelt veel zoektijd. De interactieve website Amazon.com is hiervan het meest voor de handliggende voorbeeld.
- Een Internet-gerelateerd bedrijf is een garantie voor succes, bergen met geld, mooie auto’s en een ongezonde dosis hart- en vaatziekten voor je dertigste. Dat is een veel gehoorde opmerking. Onzin natuurlijk. Behalve misschien dat van die hart- en vaatziekten. Winstgevendheid is absoluut geen gegeven voor Internet gerelateerde activiteiten. Er zijn te veel bedrijven ten onder gegaan om het tegendeel te kunnen bewijzen. Zonder gedegen nadenkwerk, inzet en een goed concept zijn kansen op succes helemaal niet zo groot. Sterker nog: ik denk dat het genadeloze karakter van dit marktsegment je sneller tot de orde roept dan vele andere sectoren. Vergeet ook niet dat veel Internetbedrijven worden gefinancierd door grote, kapitaalkrachtige ondernemingen. Deze kunnen het zich permitteren om geld te blijven pompen in Internetactiviteiten net zolang tot het terug verdiend wordt. Amazon.com maakt nog steeds verlies, al is oprichter Jeff Bezos miljardair. Conclusie: Zet de miljoenen uit je hoofd en ‘do what you do best’.
- Internet ontwikkelt zich enorm snel. In één maand maakt Internet voor zes maanden aan ontwikkelingen door. Dit heeft zo zijn weerslag op stelling twee: Internet is paranoia. Ieder Internet gerelateerd bedrijf kent het: na maanden van onderzoek en het maken van plannen vind je eindelijk het gat waar je kunt inspringen. Om dan tot de ontdekking te komen dat andere ontwikkelingen veel lucratiever lijken zijn. Dit is een enorm gevaarlijk gebied. Er is niets mis met diversificatie, maar op de markt staan met een kraam waar groenten, ondergoed, ijzerwaren en warme broodjes worden aangeboden, vereist wel enorm veel verkooptalent.
- Internet is niet te combineren met privacy. De providers die wij gebruiken om op het net te surfen, kunnen zonder moeite ons surfgedrag tot in het kleinste detail bekijken. De meeste providers doen echter (nog) niets met die informatie. Het feit echter, dat ze toegang hebben tot deze waardevolle data is echter wel iets om je zorgen over te maken. Een marketingbureau is bereid veel geld te betalen voor profielinformatie van Internetgebruikers. De reden hiervoor ligt voor de hand. Er is echter een (positieve) keerzijde: wanneer consumenten vrijwillig een stukje privacy inleveren voor een persoonlijke service, is er niets aan de hand. Weer kan ik verwijzen naar Amazon.com. Hier wordt profielinformatie gebruikt om de bezoeker het juiste aanbod op het scherm te tonen. Dit maakt het zoekproces naar de juiste informatie meer gebruikersvriendelijk en minder tijdrovend.
- Leden van de seksindustrie zijn de pioniers in Internetland! Zij waren de eersten die massaal gebruik maakten van Internet om geld uit de zakken te kloppen van een wereldwijd publiek. Niets is zo persoonlijk als seks; iedereen heeft zijn voorkeuren. Inspelen op de juiste voorkeuren levert veel Internetverkeer en dus geld op. Betalingsmodules, profielmodules, zoekmachine-technieken; alle activiteiten die wij nu zo hartstochtelijk uitvoeren om een plaatsje te bemachtigen op het kolossale web, hebben zij al lang geleden tot in de kleinste details uitgedokterd. Love ‘em or hate ‘em: onze voorvaders zijn seksbazen.
Jasper Lindenhovius,
Holl’um Internet Technologies