Er is een nieuwe rel in muziekland aan de gang over het zogenaamde 'Fair Play'-document, de nieuwste manier van de branche-organisatie Buma/Stemra om meer centen in de la te krijgen. Nu gebeurt dat wel vaker met deze belangenbehartiger, maar deze keer gaat het om de regels voor het embedden van content op een website en de draconische bedragen die daarmee gepaard gaan.
Waar het in het kort op neer komt is dat, wanneer men op een site bijvoorbeeld een Youtube-video plaatst waarin muziek zit verwerkt van een Buma-artiest, de beheerder van het domein hiervoor een rekening van 130 euro krijgt. Worden dit er echter meer dan dertig dan gaat deze rekening naar 650 euro per blok van dertig. Bij deze regeling wordt geen onderscheid gemaakt tussen zakelijke en privégebruikers, waardoor het systeem op twee manieren zijn weerslag zal hebben op het gebruik van media op internet.
Voor wat betreft de zakelijke gebruikers stuit dit bijvoorbeeld op de volgende problemen. Vele poppodia maken veelvuldig gebruik van videomateriaal op hun site om een artiest voor te stellen bij een aankondiging om zo meer kaarten te verkopen (wat ook weer aan de artiest zelf ten goede komt). Deze gebruikers kunnen rekening gaan houden met een extra kostenpost van enkele duizenden euro's per jaar, wat voor velen van deze (vaak kleinere) podia niet op te brengen is en dus de prijs van een kaartje verder omhoog zal drijven, wat minder mensen zullen willen betalen.
Daarnaast zijn er de privégebruikers, de muziekenthousiasten, die via bijvoorbeeld een weblog concertbesprekingen doen, nieuw talent aanprijzen, etc. Ook in dit geval zullen velen het voor gezien houden door deze kosten (saillant detail: een licentie voor een privé online-radio/tv-station is 312 euro). Ook het uitwijken naar een buitenlandse server of buitenlands domein biedt geen soelaas: Buma/Stemra kijkt naar de doelgroep van een site; is die gericht op een Nederlands publiek dan volgt een rekening. Dit zal voor een grote groep gebruikers echter betekenen dat zij niet langer kunnen embedden. Zoals al eerder gezegd gaat de rekening namelijk naar de beheerder van een domein. Als dit domein een community betreft (Hyves.nl, Web-log.nl) is de community betalingsplichtig. Het is aannemelijk dat de beheerders van deze communities hier niet op zitten te wachten en de optie tot embedden van externe content voor een groot gedeelte zullen blokkeren. Dit resulteert in een hoop profielen en weblogs die een stuk saaier tot geheel niet interessant meer zullen zijn. Ook in deze blogs wordt immers gebruik gemaakt van embedded content voor hele andere doeleinden (hierbij kan gedacht worden aan een instructievideo), hetgeen evenmin zal kunnen worden voortgezet.
Al met al zal deze regeling, wanneer deze doorgang zal vinden (ingangsdatum staat op 1 januari 2010), een zeer grote invloed hebben op het weblandschap in Nederland. Het is dan ook te hopen dat voor die tijd Buma/Stemra de huidige opzet aanpast naar een model dat een veel kleinere invloed zal hebben op het gebruik van online content en het delen daarvan, hetgeen ook meer en meer in het bedrijfsleven toegepast wordt voor bijvoorbeeld 'viral marketing', en daarmee op een groot deel van de huidige webcultuur. Anders wordt het erg stil online…
Voor de duidelijkheid: veel leveranciers (zoals bv YouTube) betalen al om content online te mogen zetten. Deze video’s kan je op je site laten zien, en vervolgens mag je OOK voor dezelfde content betalen.
Mijnheer Kuik heeft de kassa horen rinkelen en lacht hele weg naar de bank: 2x vangen voor hetzelfde. En nog vaker als je de CD of DVD hebt thuis liggen…
Wat te doen met al die poen?
Als BUMA dan in staat zou zijn om de opgehaalde gelden ook daadwerkelijk bij de rechthebbende artiest af te leveren, zou het misschien nog als sympathiek richting de muzikant aangemerkt kunnen worden, maar dit is helaas helemaal niet het geval. De geschiedenis leert nu eenmaal dat overvloed tot waanzin leidt.
Dus wat te doen met al die opgehaalde poen? Uiteraard allereerst de BUMA controle diensten uitbreiden en financieren. Maar misschien ook betere beleggers in dienst nemen? (http://tweakers.net/nieuws/60349/buma-stemra-keert-minder-auteursrecht-uit-na-beursverliezen.html).
Als er ??n organisatie, en haar bemanning niet gebaat is bij modernisering is BUMA het wel. Dus of aanpassing van wetgeving en handhaving nu juist van hen moet komen?.
Straks gaan ze een hyperlink naar een site met (al dan niet embedded) content ook nog belasten… graaiers die gasten!
@Henk die afdracht klopt deels en is hoofdzakelijk geregeld met de amerikaanse media industrie. Het plan van de Buma-Stemra richt zich puur op de nederlandse belanghebbenden. Daarnaast is meneer Kuik van stichting Brein.
Maar een mooi alternatief is bijvoorbeeld een integratie van MediaHedge (www.mediahedge.com) waarbij de daadwerkelijke content eigenaar kan bepalen wat er wel en niet mag. Daarnaast gaan dan eventuele fees direct naar de rechthebbenden en niet naar een orgaan waarin zelf, zoals @Wouter zegt, nog een hoop blijft steken. Plus is de verdeling eerlijker, vooral voor de kleinere artiesten die met de huidige sleutel continue buiten de boot vallen.
Speel de bal terug.
Als ik beheerder/eigenaar van een poppodium zou zijn, leg ik de desbetreffende artiest de keuze voor of alleen aankondiging met tekst en afbeelding op de website ?f ook geluidsfragmenten erbij, maar dan wel onder aftrek van de kosten op je gage.
Dit is weer een schrijnend voorbeeld van de “machthebbers” van dit land, hoe verwachten ze dat we economisch herstel, om nog maar niet te spreken van vooruitgang, tot stand kunnen brengen als alle al dan niet innovatieve iniatieven tot op het bot belast worden “tenzij het van de staat der nederlanden is”?